Pierwsza maszyna cnc aluminiowo-drewniana.

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC

Autor tematu
magicmarcus
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
Lokalizacja: Lubin

Pierwsza maszyna cnc aluminiowo-drewniana.

#1

Post napisał: magicmarcus » 30 gru 2016, 14:09

Witam!
To mój pierwszy post na forum i pierwsze pytanie: czy to się uda?
Projekt cnc oparłem o profile aluminiowe 40x80mm, sklejkę 20mm oraz płytę aluminiową 10mm.
Maszyna będzie napędzana w osi Y dwoma silnikami nema23 2Nm każdy, oś X i Z po jednym silniku nema23 2Nm.
Pole robocze planuję około 60cm\80cm.
Jako elektro wrzeciono użyję frezarki górnowrzecionowej 1250W Bavaria.
Planuję obróbkę głównie pleksi ale chciałbym mieć też możliwość obróbki drewna i aluminium.
Proszę o ocenę czy w tej konfiguracji wyjdzie coś, co będzie można używać do ww rzeczy.
Proszę też o podpowiedzi co zmienić, ulepszyć, dodać.
Dziękuję.

[ Dodano: 2016-12-31, 12:30 ]
Prace nad projektem trwają.
Załączniki
cnc_my4.JPG
cnc_my5.JPG
cnc_my3.jpg
Projekt.



Tagi:


kazuk
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 21
Rejestracja: 30 lis 2016, 22:39
Lokalizacja: Kalisz

#2

Post napisał: kazuk » 31 gru 2016, 17:47

Witam
Też jestem w trakcie budowy swojej pierwszej maszynki , więc nie czuje się upoważniony do oceniania innych . Mogę jedynie sugerować coś co mi sie "wydaje ".
Nie bardzo rozumiem do czego ma służyć zastosowanie 2 par wałków liniowych w osi Y. W tej konfiguracji moim zdaniem nie ma żadnego wpływu na konstrukcję. Wiadomo maszyna jest tak sztywna jak jej najsłabsze ogniwo. Również umieszczenie 2 śrub w osi Y jest chyba nieprzemyślane.
Konstrukcja bramy i umieszczenie napędu osi Y typowe dla napędu jedną śrubą .
Ogólnie wydaję mi sie że szkoda pieniędzy na te 2 pary wałków i dodatkowy silnik i śrubę na osi Y.
Moim zdaniem lepiej mniej a lepszej jakości.
Też buduje maszynkę ze ścianami bramy 10mm szerokość ściany 140mm wysokość 300mm Nie jest to zwykłe aluminium tylko jakiś stop lotniczy ale zauważyłem że jestem w stanie wyginać bramę wiec będę musiał ją czymś usztywnić.
Jeśli chcesz budować na dwóch śrubach i profilach aluminiowych to moim zdaniem lepiej tak jak na filmie poniżej. Ale to tylko moje zdanie , nie jestem fachowcem więc są to tylko moje sugestię.



Autor tematu
magicmarcus
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
Lokalizacja: Lubin

#3

Post napisał: magicmarcus » 31 gru 2016, 20:07

Dzięki za sugestie.
Projektując, zastanawiałem się właśnie czy przy takich wymiarach należy dać dwa silniki w osi Y czy wystarczy jeden.


Avalyah
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2351
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#4

Post napisał: Avalyah » 31 gru 2016, 21:21

Pomyśl też, czy by nie zastąpić tego drewna aluminium, na pewno sztywność sporo zyska.

płyty

Żaden ze mnie ekspert, bo jeszcze poza etap projektu moja frezarka nie wyszła, ale w cenie 20zł/kg możesz sobie u w.w. firmy kupić płyty aluminiowe precyzyjne (mają frezowane powierzchnie (nie wliczając krawędzi po cięciu oczywiście), więc teoretycznie w tym projekcie nie trzeba nic już więcej robić z tymi płytami, gotowe do montażu). Nawet płytę grubości 20mm + możesz dać zamiast sklejki i wyjdzie tylko odrobinę drożej, a sztywność myślę nieporównywalna. Tylko musisz brać u nich na firmę, jeżeli byś chciał.

O reszcie konstrukcji się nie wypowiadam, ale przeczuwam, że inni Koledzy będą wytykać palcami te wałki niepodparte :mrgreen: więc może dałoby się ich uniknąć. Na pierwszy rzut oka to by się chciało dodać jeszcze jeden profil w osi X (identyczny jak ten u góry), na którym oprzesz sobie ten wiszący wałek. Albo po prostu całą litą płytę z aluminium, to jest raczej tania sprawa a myślę, że sporo można zyskać.


Autor tematu
magicmarcus
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
Lokalizacja: Lubin

#5

Post napisał: magicmarcus » 01 sty 2017, 13:19

Avalyah pisze:... ale przeczuwam, że inni Koledzy będą wytykać palcami te wałki niepodparte :mrgreen: więc może dałoby się ich uniknąć.
Dużo konstrukcji, które widziałem oparte jest o jeden wałek podparty. Aby usztywnić konstrukcję dałem jeden wałek podparty i jeden "luzem". Czy dobrze kombinuję? Czy jednak lepiej dać dwa wałki podparte?


Avalyah
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2351
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#6

Post napisał: Avalyah » 02 sty 2017, 00:17

Wiesz, może i wystarczy jeden podparty, a drugi nie, chociaż akurat ja takich konstrukcji nie widziałem wśród tych, które przeglądałem (przede wszystkim na tym forum).

Pytanie tylko, co zyskujesz dając jeden podparty, a drugi nie (zgaduję, że koszty, ale różnica jest podejrzewam na tyle mała, że lepiej zrobić dobrze za pierwszym razem, niż poprawiać później i ostatecznie wydać więcej)? Bo to, że sztywniej będzie z obydwoma podpartymi to jest pewne. A od sztywności zależy powodzenie całej maszyny.


Autor tematu
magicmarcus
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
Lokalizacja: Lubin

#7

Post napisał: magicmarcus » 02 sty 2017, 09:26

W sumie masz rację. Jak tak teraz myślę, to faktycznie - przekombinowałem.
Zmienię na dwa wałki podparte i dodatkowo w osi X jeszcze jeden profil z wałkiem podpartym.


steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 529
Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
Lokalizacja: Kraków/Kraśnik

#8

Post napisał: steff.k » 02 sty 2017, 09:48

Klika porad z mojej strony:
1. Zrób wszystkie wałki podparte, po dwa na oś.
2. Wałki najlepiej wszystkie w takim samym rozmiarze, dla uproszenia konstrukcji, zakupów, serwisów.
3. Wywal drewno i z przodu i z tyłu daj profile aluminiowe 80x40
4. Dodaj więcej poprzeczek na stole, 3 sztuki byłyby optymalne.
5. Boki bramy to grubość 15mm + wzmocnienia np z płaskownika alu 20x50 ew z grubszych płyt wyciąć.
6. Jeden silnik na środku dla oś Y, bo z dwoma to sporo zachodu będzie.
7. Do obróbki aluminium konieczna jest przynajmniej mgła chłodziwa, a to wyklucza jakiekolwiek drewniane elementy frezarki.

Jak planujesz łączyć profile? Można na oryginalne złącze ale ceny nie są małe, albo wiercenie i przez profil na wylot, tylko wtedy wymagana jest precyzja.

Pozwodzenia :-)
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów :D


Autor tematu
magicmarcus
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
Lokalizacja: Lubin

#9

Post napisał: magicmarcus » 02 sty 2017, 10:04

Bardzo cenne uwagi. Dziękuję.
Jak planujesz łączyć profile? Można na oryginalne złącze ale ceny nie są małe, albo wiercenie i przez profil na wylot, tylko wtedy wymagana jest precyzja.
Połączenia planuję za pomocą aluminiowych kątowników i nakrętek młotkowych.


steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 529
Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
Lokalizacja: Kraków/Kraśnik

#10

Post napisał: steff.k » 02 sty 2017, 10:51

magicmarcus pisze:Bardzo cenne uwagi. Dziękuję.
Jak planujesz łączyć profile? Można na oryginalne złącze ale ceny nie są małe, albo wiercenie i przez profil na wylot, tylko wtedy wymagana jest precyzja.
Połączenia planuję za pomocą aluminiowych kątowników i nakrętek młotkowych.
Luzik.
Ale kątowniki gotowe przeznaczone do tego celu? Czy chcesz kupić kątownika aluminiowego na metry, pociąć, powiercić i mocować? Od razu mówię druga opcja jest słaba, mam to przetestowane :twisted:
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „CNC podstawy”