śruba toczna 16 L=1100 napinać czy jeden koniec swobodnie?

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
mariusz.n3stor
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 14
Rejestracja: 25 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

śruba toczna 16 L=1100 napinać czy jeden koniec swobodnie?

#1

Post napisał: mariusz.n3stor » 12 sty 2015, 16:22

Mam frezarkę o polu roboczym 1m x 0,5m. Wszystko na śrubach rolowanych HIWINA 16stkach. Nakrętka pojedyncza skok 5mm
Problem jest taki, że w najdłuższej osi, luz powrotny to aż 0,1mm. Dorzuciłem teraz drugą nakrętkę z podkładką dystansową pomiędzy. Do tej pory śruba była zamocowana z jednym końcem luźnym, a drugim mocowanym na stałe.
Pytanie czy przy tej długości nie należało by czasem napiąć wstępnie śruby?

Drugie pytanie to czy przypadkiem przy tak cieńkiej i długiej śrubie sporo luzu nie jest czasem spowodowana skręcaniem śruby. Jutro posprawdzam luz przy skrajnym położeniach stołu. Może coś się wyjaśni.



Tagi:


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1182
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#2

Post napisał: mike217 » 12 sty 2015, 16:37

Jakie łożyska masz w bloczku łożyskowym od strony napędu? Jeśli dwa skośne lub nawet od biedy dwa zwykłe to na nich wykasuj luz. Od drugiej strony tak naprawdę wtedy możesz dać nawet panewkę i tyle ale dobrze jest tam dać łożysko i pasowanie suwliwe. Te 0,1mm pewnie wynika z luzu samego łożyska po osi.


Autor tematu
mariusz.n3stor
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 14
Rejestracja: 25 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#3

Post napisał: mariusz.n3stor » 12 sty 2015, 16:51

patrzać od strony napędu mam skośne+zwykle. Producent tokarki zostawił oś swobodnie od strony napędu, natomiast na stałe skręcił po drugiej stronie gdzie jest mocowanie w oprawie tmt bk12_c7
o takie:
http://www.cnc4you.co.uk/Ballscrew-Supp ... -%28SYK%29

Teraz ja z kolei skręciłem od strony napędu. Tylko nie wiem jak mocno mam to skręcić (opór na łożyskach dość znacznie się powiększa przy dokręcaniu).

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1494
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#4

Post napisał: Piotrjub » 12 sty 2015, 16:54

Trochę pomyliłeś pojęcia - jeśli masz taki luz to na pewno nie masz

Do tej pory śruba była zamocowana z jednym końcem luźnym, a drugim mocowanym na stałe.

sposób mocowania ma wpływ na max prędkość obrotową jaką może osiągnąć twoja śruba


Autor tematu
mariusz.n3stor
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 14
Rejestracja: 25 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#5

Post napisał: mariusz.n3stor » 12 sty 2015, 19:18

W pierwszym poście niewyraźnie napisałem.

Początkowo sądziłem, że tak duży luz wynikał z uszkodzonej nakrętki, więc wymieniłem ją na nową, a skoro i tak już miałem wszystko rozbierać, to zamówiłem drugą nakrętkę i wstępnie napiąłem dodając szlifowaną podkładkę pomiędzy nakrętki.

Dopiero przy demontażu wyszło, w jaki sposób jest ta śruba zamocowana. Teraz będę wszystko składał i chciałem się dopytać o to wstępne napięcie samej już śruby.

Stara nakrętkę nakręconą na zdemontowaną oś można było "bujać" palcami prawie jak łożysko C3 (może trochę przesadzam :wink: , ale luz jest wyraźnie odczuwalny,a nakrętka ma przecież, aż 3 obiegi, a nie 1). Nakrętka ta przepracowała może 150h. Nigdy wcześniej nie macałem takich nakrętek i nie wiedziałem i nie wiem co o tym sądzić. Przy nowej nakrętce i starej osi nie da się wyczuć żadnego "bujania" prostopadle do osi.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”