Frezarka 2200x650x210(330) - 3+2 osie

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Rybak
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 12
Posty: 20
Rejestracja: 15 kwie 2010, 21:56
Lokalizacja: Gliwice

Frezarka 2200x650x210(330) - 3+2 osie

#1

Post napisał: Rybak » 01 wrz 2012, 00:43

Witam,

OBSZAR ROBOCZY: Y2200mm x X650mm x Z210mm (skok wrzeciona 330mm) Prędkości to dla X i Y 22000mm/min dla Z 6000mm/min. Do frezowania drewien, płyt żywicowych, aluminium.

Konstrukcja na chwilę obecną ma 3-osie przesuwne, do celowo maszyna będzie mieć moduł dwóch dodatkowych osi które montuje się zamiast 30% stołu, dzięki temu można jednocześnie pracować na zwykłym stole (pomniejszonym) oraz jako dodatek do małych detali jako maszyna 5-osiowa.

frezarka jest praktycznie gotowa w 97%, brakuje jej na chwilę obecną odciągu wiórów oraz osłon prowadnic. Sterowanie Mach3.

Jako, że zajmuję się modelarstwem lotniczym dość ambitnie,zbudowałem na potrzebę własną i koła modelarskiego (www.rcfangliwice.pl) frezarkę zrobioną z drewna, która była bardzo wdzięczna jak się okazało, przeżyła 400 godzin ciągłych frezowań wpadek potknięć itd..., które mają się zawsze jak się z czymś zaczyna zabawę.. ;)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Za pomocą maszyny zostały wyfrezowane formy pozytywowe z MDF, najdłuższe frezowania trwały po 12 godzin, form było w sumie nie całe 20 na co składało się konstrukcja szybowca o rozpiętości 3500 [mm].

Obrazek

Potem z nich zostały zrobione formy negatywowe.

Obrazek
Obrazek

Nad tym projektem maszyna poświęciła najwięcej czasu: Szybowiec termiczny kategorii F3J - "IKAR".

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

No więc czas teraz zacząć budowę żeby można było robić szybciej i dużo większe modele itp. ;)

Konstrukcja typu stalowego.

Obrazek
Obrazek

Pierwsza rzecz jaką musiałem zrobić było uzyskanie równego podłoża tak aby rama nie była skręcona po spawaniu.

Obrazek
Obrazek

Przed samym spawaniem w jego miejscu blokowałem belki stołem spawalniczym co zabezpieczało mnie przed skręcaniem się ramy z powodu naprężeń materiału.

Obrazek

Po zespawaniu stołu i dorobieniu nóg maszyna przywędrowała do miejsca docelowego znajdującego się na spokojnym osiedlu gdzie sąsiedzi "lubią" takie głośne cuda.. :)

Obrazek
Obrazek

Ustawienie równoległości stołu.

Obrazek

Pierwszy element prowadnic osi Y, są to prowadnice wałkowe średnicy 40mm długości 2500mm oraz do tego wózki STAR'a.

Obrazek

Na plazmie CNC wycinałem dość dużo elementów, jednym z nich jest płyta boczna.

Obrazek

Jako poprzeczkę osi X posłużyła mi cudem zdobyta duraluminiowa belka, która daje wysoką sztywność a ma odrazu w sobie wpusty T'owe więc montaż elementów jest dość łatwy.

Obrazek

Wstępną równoległość belki względem prowadnic osi Y ustawiałem za pomocą wysokościomierza potem jak wszystko zostało poskręcane to pomiary i poprawki robiłem za pomocą czujnika zegarowego.

Obrazek
Obrazek

Jako prowadnicę osi Z wykorzystałem system od THK gdzie jest zabudowany system wózków razem ze śrubą kulową o dużym skoku. Maszyna generalnie ma 210mm prześwitu i takie materiały można też montować ale za to przy stosowaniu frezów długości 120mm mam możliwość unieść się na tyle wysoko frezarką, że nie zachaczam o górny blok materiału.

Obrazek

Sterowniki do silników krokowych mają po 8A mocy 256 mikrokroków oraz obłsugę do 400kHz.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

1,5kW trójfazowe wrzeciono marki PERSKE z zabudowanym chłodzeniem 17500rmp.

Obrazek

Szafa sterownicza to obudowa stosowana w rozdzielnicach energetycznych o IP66, ze względu na pył i delikatną wilgoć postanowiłem porządnie zabezpieczyć elektronikę.

Obrazek

Płyta montażowa - dzięki niej wszystkie elementy zostały poskładane poza obudową, co przyczynia się do wygodnego składania wszystkiego.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

To niebieskie to falownik OPTIDrive 2,2kW, jego sterowanie zrobione mam za pomocą SpindleControl'a, zasilanie samego falownika to jednofaz (wiadomo zabudowa mieszkalna nie zawsze ma trójfazy).

Obrazek

Trafo - zostało tak dobrane żeby dawało jeśli się nie mylę 55VAC albo mniej lub więcej.. w każdym razie na wyjściu za zasilaczem uzyskałem 73V (graniczne 80V), wydolność prądowa około 22A.

Obrazek

Kolejny etap to zabowanie lampek kontrolnych od zasilania, układów krańcowych, etc...

Obrazek
Obrazek

Kupiłem kabel LPT męsko-żeński, przeciąłem go w połowie.

Obrazek

Jak widać lampki zostały podłączone do jednej strony kabla, druga część przeciętego kabla znajduje się tam gdzie elektronika, a po co mi takie coś? No choćby jakbym chciał zdemontować drzwi sterownika to mogę po prostu rozpiać wszystko w 3 sekundy.

Obrazek
Obrazek

Obrazek

Kolejna rzecz podziurawiona na plazmie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zaczyna to wyglądać wreszczie jakoś. ;)

Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tak generalnie mówiąc postępy prac, które tu przentuje mają około 4-5 miesięcy, wiadomo ze względu na czas, obowiązki itd. nie zawsze byłem wstanie poświęcić się.

Obrazek

Silniki osi X oraz Y mają po 12,5Nm z czego na osi Y jest dodatkowo przekładnia 1:2,5.

Obrazek

We wrzecionie musiałem osadzić centralnie uchwyt typu ER16, udało mi się za bardzo dobrą cenę dostać zestaw chwytów regulowanych od 1-10mm więc mogę wsadzić frezy każdej średnicy.

Obrazek

Obudowa na komputer, to już ze względu na to, że nie chciałem wydawać ekstra funduszy i czekać na stalowe obudowy czy inne zrobiłem własną z OSB'ka.

Obrazek
Obrazek

Przyszło wydaje chłodzenie do sterownika, generalnie obudowa przez to, że ma IP66 nie ma jak oddawać ciepło, zabudowałem wentylatory, które wymuszają rotacyjny obieg powietrza wewnątrz. No ale tak dla bezpieczeństwa zabuwałem w sterowniku i obudowie PC czujniki PT100 podłączone do mikrokontrolera, w nim z kolei napisałem program, który monitoruje mi wszystko i w razie zbyt dużych temperatur krzyczy albo wyłącza wszystko jeżeli nie przyjdzie nikt.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek

Krancówka osi X (mechaniczna) oraz po jej prawej stronie krancówka bazująca (czujnik magnetyczny).

Obrazek

Stół wykonałem z OSB, który podspodem jest wzmocnione belkami 50x100mm. Więc jest sztywny, a jego powierzchnię zplanowałem o 2mm więc powierzchnia stołu jest równoległa do prowadnic teraz.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Teraz czekam jak przyjdzie mi odciąg wiórów, no i muszę zrobić osłony przed syfem, który i tak zawsze się gdzieś wydostanie. ;)



Tagi:

Awatar użytkownika

smouki
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1508
Rejestracja: 04 lis 2007, 19:45
Lokalizacja: Kristiansund
Kontakt:

#2

Post napisał: smouki » 01 wrz 2012, 08:06

Zjawiskowy temat, no coś pięknego. Od razu chce się iść do warsztatu i coś w swojej frezarce porobić. Dawno takiej fotorelacji nie widziałem na tym forum. Gratuluję genialnej konstrukcji i z niecierpliwością czekam na filmorelację z frezowania. Daję 5 gwiazdek. Jak zasilisz 3-fazowe wrzeciono (jak pisałeś że może nie być takiego zasilania) zasilając falownik z jednej fazy?
jak ktoś chce znajdzie sposób...jak ktoś nie chce znajdzie powód
MÓJ KANAŁ YOUTUBE


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#3

Post napisał: jacek-1210 » 01 wrz 2012, 09:05

O żesz Chłopie ! :shock: Podziwiam :smile: . Trochę się obawiam, że "TAKIE" sterowanie i silniki i "takie" paski w napędach mogą nie iść ze sobą w parze. Tym bardziej przy 22m/min, przy której to prędkości, w skrajnie niekorzystnej sytuacji, maszyna może przekształcić się w jakąś futurystyczną rzeźbę. Brama co prawda nie jest szeroka, ale z zetką ok. 10-15kg, na takim profilu i 22m/min to może się trochę giąć (?). Ale to tylko takie moje dywagacje. No i połapać się w tych wszystkich kontrolkach - od razu poznać modelarza :smile:
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 16241
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#4

Post napisał: kamar » 01 wrz 2012, 09:18

Elektronicznie pięknie, mechanicznie to już dużo gorzej. Po co te wybrania w bokach bramy ??
Zamiast wstawić jakieś żebro wzmacniające z boku to zrobiłeś śliczny ażurek. O frezowaniu alu to raczej zapomnij.
Brak podpory wałka na końcach tez nie pomaga.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#5

Post napisał: markcomp77 » 01 wrz 2012, 10:38

Rybak pisze: Obrazek


Przyszło wydaje chłodzenie do sterownika, generalnie obudowa przez to, że ma IP66 nie ma jak oddawać ciepło, zabudowałem wentylatory, które wymuszają rotacyjny obieg powietrza wewnątrz. No ale tak dla bezpieczeństwa zabuwałem w sterowniku i obudowie PC czujniki PT100 podłączone do mikrokontrolera, w nim z kolei napisałem program, który monitoruje mi wszystko i w razie zbyt dużych temperatur krzyczy albo wyłącza wszystko jeżeli nie przyjdzie nikt.
niestety... ale będzie krzyczeć szybko :(
ciepło musi mieć ujście z obudowy
...kontroler temperatury przerwie pracę frezarki w najbardziej kosztownym momencie.
dlatego -->> może warto dać po wentylatorku w odłączanej płycie bocznej -- stracimy trochę ze szczelności, ale wzrośnie pewność działania i trwałość (niższa średnia temperatura)
na wentylatory należy dać filtry...

Dodatkowo.. falownik jest za blisko płyty głównej -- to się skończy przenikaniem zakłóceń (falownik sieje)

pewien niepokój wzbudza arduino w bliskości silnych zakłóceń (falownik, sterowniki)...

[ Dodano: 2012-09-01, 10:42 ]
Obrazek

na oko, brama wydaje się słąba w pracy na boki....

[ Dodano: 2012-09-01, 10:44 ]
Ale poza tym -- to śliczny maszyna :)
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


Autor tematu
Rybak
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 12
Posty: 20
Rejestracja: 15 kwie 2010, 21:56
Lokalizacja: Gliwice

#6

Post napisał: Rybak » 01 wrz 2012, 10:52

kamar pisze:Elektronicznie pięknie, mechanicznie to już dużo gorzej. Po co te wybrania w bokach bramy ??
Zamiast wstawić jakieś żebro wzmacniające z boku to zrobiłeś śliczny ażurek. O frezowaniu alu to raczej zapomnij.
Brak podpory wałka na końcach tez nie pomaga.
Co do podpór wałka to rzeczywiście też zastanawiałem się nad tym ale jak narazie nie będę z tym nic robił, jak sprawdzałem wszysko to nie ma żadnego ugięcia, wałki są za sztywne po prostu a co do boków maszyny to rzeczywiście w któryś momencie wyszło mi, że bardzo delikatnie pływa na boki, więc będę dawał dodatkowo usztywnienie z jakiegoś profilu. ;)

[ Dodano: 2012-09-01, 10:58 ]
markcomp77 pisze: niestety... ale będzie krzyczeć szybko :(
ciepło musi mieć ujście z obudowy
...kontroler temperatury przerwie pracę frezarki w najbardziej kosztownym momencie.
dlatego -->> może warto dać po wentylatorku w odłączanej płycie bocznej -- stracimy trochę ze szczelności, ale wzrośnie pewność działania i trwałość (niższa średnia temperatura)
na wentylatory należy dać filtry...

Dodatkowo.. falownik jest za blisko płyty głównej -- to się skończy przenikaniem zakłóceń (falownik sieje)

pewien niepokój wzbudza arduino w bliskości silnych zakłóceń (falownik, sterowniki)...
Obudowa jest dość duża, przy 2 godzinnej pracy temp wewnątrz jest 33 stopnie, a pomieszczenia 25, więc nie jest źle, a co do zakłóceń, to wyjdzie w praniu. ;)

A co do pytania powyżej, to na rynku bez problemu są dostępne falowniki które mogą być zasilane 1-fazą. ;)


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 16241
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#7

Post napisał: kamar » 01 wrz 2012, 11:02

Rybak pisze: więc będę dawał dodatkowo usztywnienie z jakiegoś profilu. ;)
Nie profil ! Daj dwa albo trzy płaskowniki np.12x 30 pionowo , dwa między śrubami wózków a trzeci w środku i śrubkami przykręć z drugiej strony na tych żeberkach.
Oczywiście płaskowniki na "sztorc" :)

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#8

Post napisał: adam Fx » 01 wrz 2012, 11:28

siema GLIWICE ;) ładnie ładnie zaraz lecę do garażu męczyć swoja maszynę
smouki pisze:. Od razu chce się iść do warsztatu i coś w swojej frezarce porobić
chłopaki mają race że boki będą mało sztywne i tu na pewno musisz coś wykombinować

jak byś potrzebował coś od ziomala z Gliwic to pisz może jakoś będę mógł pomóc
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#9

Post napisał: IMPULS3 » 01 wrz 2012, 12:23

Ja też coś dorzucę krytycznego. :roll: Mocowanie obudów lożysk do bramy tylko za pomocą dwóch śrub przykręcanych w jednej linii to troche malo. Będzie to mialo tendencje do lekkiego odginania się, może nie widocznego ale rzutującego na sztywność calej maszyny.

Awatar użytkownika

AOLEK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 376
Rejestracja: 17 lip 2011, 20:27
Lokalizacja: Świdnica

#10

Post napisał: AOLEK » 01 wrz 2012, 12:51

Fajnie się czyta taką relacje! Daje 10/10 niekrytykuje bo ze swoją męcze się już prawie rok a i tak sam błędów się nieustrzegłem.

ps. Po przeczytaniu takiej relacji motywacja do robienia swojej CNC skacze gwałtownie w góre :)
SPRZEDAM dwie nakrętki kulowe 20x5 więcej w dziale GIEŁDA !

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”