Witam
czy ktoś ma doświadczenie jak w amatorski , domowy sposób można wyważyć wirnik silnika mam aluminiowe zakończenia więc mogę trochę ubrać materiału z cięższej strony.
WYWAŻANIE WIRNIKA
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 218
- Rejestracja: 02 sty 2007, 20:12
- Lokalizacja: Małopolska
Można trzema sposobami to zrobić w zależności co z tego silnika jest zrobione, jak sądzę elektrowrzeciono.
1. na pierścieniu aluminiowym są kołki i tu wywarza się podkładkami
2. poprzez ujęcie masy czyli wybieramy frezem lub wiertłem w miejscach gdzie wskazała nam wywarzarka na zewnątrz wirnika lub w przestrzeni między pierścieniem aluminiowym lub wałkiem nie zawsze jest tam miejsce.
3. widziałem również iż niektórzy wybierają na samym wałku lub montują jakieś dodatkowe pierścienie stalowe ale nie wiem jak to dokładnie robią.
1. na pierścieniu aluminiowym są kołki i tu wywarza się podkładkami
2. poprzez ujęcie masy czyli wybieramy frezem lub wiertłem w miejscach gdzie wskazała nam wywarzarka na zewnątrz wirnika lub w przestrzeni między pierścieniem aluminiowym lub wałkiem nie zawsze jest tam miejsce.
3. widziałem również iż niektórzy wybierają na samym wałku lub montują jakieś dodatkowe pierścienie stalowe ale nie wiem jak to dokładnie robią.
mariohs
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
A co to za wirnik? Wyważyć statycznie jeszcze się domowo da, dynamicznie raczej zapomnieć.
Temat analogiczny do zagadnień wyważania (statycznego) śmigieł w modelarstwie, bo zasady są podobne więc można je zastosować do innych rzeczy. Tu znajdziesz pasujący opis
http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic ... 95&p=12407
https://www.cnc.info.pl/topics65/wywaza ... vt8741.htm
Wyważarkę można bez problemu przy pewnej staranności zrobić samemu wzorując się na gotowych (w necie znajdziesz masę przykładów, lub kupić (w zależności jak duży i ciężki jest ten wirnik)
http://www.conrad.pl/Wielofunkcyjna-wyw ... 72_1214073
http://www.motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat7
inne http://forum.centrumrc.pl/post825.html
http://www.modelarz.one.pl/porady-model ... a-smigiel/
http://www.fsrvho.fora.pl/budujemy-fsr- ... 6-105.html
a już zupełnie prosto (ale i mniej dokładnie) to tak http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=4472&s ... 77716351b6
Temat analogiczny do zagadnień wyważania (statycznego) śmigieł w modelarstwie, bo zasady są podobne więc można je zastosować do innych rzeczy. Tu znajdziesz pasujący opis
http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic ... 95&p=12407
https://www.cnc.info.pl/topics65/wywaza ... vt8741.htm
Wyważarkę można bez problemu przy pewnej staranności zrobić samemu wzorując się na gotowych (w necie znajdziesz masę przykładów, lub kupić (w zależności jak duży i ciężki jest ten wirnik)
http://www.conrad.pl/Wielofunkcyjna-wyw ... 72_1214073
http://www.motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat7
inne http://forum.centrumrc.pl/post825.html
http://www.modelarz.one.pl/porady-model ... a-smigiel/
http://www.fsrvho.fora.pl/budujemy-fsr- ... 6-105.html
a już zupełnie prosto (ale i mniej dokładnie) to tak http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=4472&s ... 77716351b6
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Źle kolega zrozumiał pytanie , nie chodzi mi o samą operacje bo to co kolega napisał to wszystko wiem tylko o sposób znalezienia miejsca gdzie wałek jest najcięższy czyli miejsca niewyważenia.mariohs pisze:Można trzema sposobami to zrobić w zależności co z tego silnika jest zrobione, jak sądzę elektrowrzeciono.
1. na pierścieniu aluminiowym są kołki i tu wywarza się podkładkami
2. poprzez ujęcie masy czyli wybieramy frezem lub wiertłem w miejscach gdzie wskazała nam wywarzarka na zewnątrz wirnika lub w przestrzeni między pierścieniem aluminiowym lub wałkiem nie zawsze jest tam miejsce.
3. widziałem również iż niektórzy wybierają na samym wałku lub montują jakieś dodatkowe pierścienie stalowe ale nie wiem jak to dokładnie robią.

[ Dodano: 2012-03-31, 16:34 ]
Dzięki za odpowiedź ale wszystkie te metody nie nadają sięRomanJ4 pisze:A co to za wirnik? Wyważyć statycznie jeszcze się domowo da, dynamicznie raczej zapomnieć.
Temat analogiczny do zagadnień wyważania (statycznego) śmigieł w modelarstwie, bo zasady są podobne więc można je zastosować do innych rzeczy. Tu znajdziesz pasujący opis
http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic ... 95&p=12407
https://www.cnc.info.pl/topics65/wywaza ... vt8741.htm
Wyważarkę można bez problemu przy pewnej staranności zrobić samemu wzorując się na gotowych (w necie znajdziesz masę przykładów, lub kupić (w zależności jak duży i ciężki jest ten wirnik)
http://www.conrad.pl/Wielofunkcyjna-wyw ... 72_1214073
http://www.motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat7
inne http://forum.centrumrc.pl/post825.html
http://www.modelarz.one.pl/porady-model ... a-smigiel/
http://www.fsrvho.fora.pl/budujemy-fsr- ... 6-105.html
a już zupełnie prosto (ale i mniej dokładnie) to tak http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=4472&s ... 77716351b6







Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Właśnie dlatego pytałem co to za wirnik. Jeśli tak ciężki i duży, to chałupniczą metodą pozostaje tylko zamocować go w kłach, może być nawet tokarki (i kieł we wrzecionie i drugi w koniku musi być obrotowy, aby wirnik mógł się lekko i swobodnie obracać) i ręcznie wprawiamy go w ruch obrotowy. Kiedy się zatrzyma zaznaczamy na nim mazakiem , czy ołówkiem najniższy punkt od dołu. Powtarzamy tę czynność kilkakrotnie(im wiecej tym dokładniejsza będzie średnia). Jeśli punkt wypada zawsze w tym samym położeniu, to oznacza że w tę stronę masa jest przesunięta od osi (cięższy po tej stronie) i trzeba jej ująć (nie za wiele na raz!) np przez nawiercanie lub szlifowanie, co widać na zdjęciach poniżej

jeśli natomiast punkty zawierają się w jakimś przedziale kątowym, to należy wyznaczyć środek tego przedziału, który będzie środkiem dewiacji masy, i w tym miejscu należy jej trochę ująć. Sprawdzamy ponownie, aż do skutku. Dodać należy, że im szerszy ten ką tym mniejsza jest dewiacja masy, więc ostrożnie z ujmowaniem.
Przy dobrym wyważeniu wirnik będzie się zatrzymywał w różnych przypadkowych położeniach.
A analogia do śmigieł jest jak najbardziej właściwa, metoda ta sama (przy statycznym, oczywiście), różne są tylko przedmioty wyważania




jeśli natomiast punkty zawierają się w jakimś przedziale kątowym, to należy wyznaczyć środek tego przedziału, który będzie środkiem dewiacji masy, i w tym miejscu należy jej trochę ująć. Sprawdzamy ponownie, aż do skutku. Dodać należy, że im szerszy ten ką tym mniejsza jest dewiacja masy, więc ostrożnie z ujmowaniem.
Przy dobrym wyważeniu wirnik będzie się zatrzymywał w różnych przypadkowych położeniach.
A analogia do śmigieł jest jak najbardziej właściwa, metoda ta sama (przy statycznym, oczywiście), różne są tylko przedmioty wyważania



pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 218
- Rejestracja: 02 sty 2007, 20:12
- Lokalizacja: Małopolska
Nie proponował bym tą metodą na tokarce bo nie masz pewności przy którym kołnierzu wirnika to zrobić, wiem bo kilka lat pracowałem w FSE Tamel w Tarnowie. Efekt złego wyważenia może być tragiczny dla silnika, trzeba uważać żeby ci nie rozwaliło łożysk za szybko a kolega z tego pewnie elektrowrzeciono robi więc obroty wysokie trzeba go dobrze wyważyć z dużą dokładnością. Jeśli będziesz wysyłał do Schenka to też musisz im podać do jakiej wagi muszą wyważyć. Spróbuj do FSE Tamel lub do Besela zadzwonić czy podejmą się czegoś takiego.
mariohs