wahacz motocyklowy- jaka stal

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
dozger
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 12
Rejestracja: 02 sty 2019, 12:05

wahacz motocyklowy- jaka stal

#1

Post napisał: dozger » 12 kwie 2024, 14:54

Witam
Jestem w trakcie wykonywania monowahacza do swojego motocykla. Ramę pomocniczą już mam zrobioną tak żeby zachować wymiary oryginału. Mam problem z materiałem na nowy wahacz. Ogólnie znalazłem informacje, że najlepszy materiałem na ramy motocyklowe to 25HM. u nas ciężko dostępna, znalazłem firmę który odsprzeda mi rurki fi 40 ale potrzebuję też materiał znacznie grubszy. Tutaj moje pytanie czym zastąpić stal 25hm tak żeby spełniała wymagania ? Czy można łączyć gatunki stali przy spawaniu ? np. odcinek gięty z rur byłby 25hm a miejsce na piastę byłby już z innej stali ?
wszystkie rady mile widziane.
tutaj w ramie pomocniczej oryginalny wahacz dla zachowania wymiarów:
Obrazek
Obrazek
monowahacz z którego zostanie wykorzystana piasta i felga
Obrazek
Obrazek
rama pomocnicza
Obrazek
mnie wiecej tak ma wygladać nowy monowahacz:
Obrazek




szopenn
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2307
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: wahacz motocyklowy- jaka stal

#2

Post napisał: szopenn » 24 sty 2025, 13:50

Nie wiem ale...

Spawanie
Stal 20HM można spawać tylko w wyjątkowych przypadkach, ponieważ ten gatunek ma ograniczoną spawalność. W razie konieczności należy spawać w stanie wyżarzonym zmiękczająco.

Po spawaniu a przed ostygnięciem, należy złącza wyżarzać odprężająco przy temperaturze 600 – 650oC w czasie 1- 2 min na każdy mm złącza, nie krócej niż 20 min, lub normalizująco przy temperaturze 900 – 940oC, w czasie takim samym jak dla wyżarzania odprężającego. Jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia obróbki cieplnej zaraz po spawaniu, należy studzić do temperatury otoczenia bardzo wolno, np obsypać gorącym piaskiem lub razem z piecem.

Powodzenia
https://www.alfa-tech.com.pl/stal-konst ... rach-20hm/

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 9323
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: wahacz motocyklowy- jaka stal

#3

Post napisał: tuxcnc » 24 sty 2025, 16:28

dozger pisze:
12 kwie 2024, 14:54
Jestem w trakcie wykonywania monowahacza do swojego motocykla.
Za takie debilne przeróbki powinni dawać tyle, co za usiłowanie zabójstwa, bo to w sumie to samo.


pitsky
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 520
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: Lublin

Re: wahacz motocyklowy- jaka stal

#4

Post napisał: pitsky » 24 sty 2025, 18:04

No i już mędrzec zabrał glos


szopenn
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2307
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: wahacz motocyklowy- jaka stal

#5

Post napisał: szopenn » 24 sty 2025, 21:09

tuxcnc pisze:Za takie debilne przeróbki powinni dawać tyle, co za usiłowanie zabójstwa, bo to w sumie to samo.


niektórzy robią motocykle do stuntu, dla siebie.

Awatar użytkownika

maszynista1
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 399
Rejestracja: 20 sie 2018, 20:31
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: wahacz motocyklowy- jaka stal

#6

Post napisał: maszynista1 » 27 sty 2025, 18:58

Mój kolega w połowie lat 90tych, zlecił narzędziowni zrobienie przednich lag do CBR1000F.
Przy pierwszym mocniejszym hamowaniu lagi się wygięły w banan, niestety był zmuszony sięgnąć głęboko do kieszeni i kupić oryginał.
Tu jest jeszcze gorsza sytuacja bo rury muszą gięte i spawane.


szopenn
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2307
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: wahacz motocyklowy- jaka stal

#7

Post napisał: szopenn » 28 sty 2025, 10:05

Były takie dzieje ale teraz gdzieś w okolicy bielska białej jak dobrze kojarze to coś im to wychodzi...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”