Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

awaria silnika w frezarce chinskiej

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
romanov
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 33
Rejestracja: 20 cze 2009, 09:44
Lokalizacja: Piotrkow tryb
Kontakt:

Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#1

Post napisał: romanov » 16 lis 2019, 14:07

Witam
Posiadam od prawie 4 lat wiertarko frezarkę ZAY 7025V i jak do tej pory byłem z niej zadowolony :) Ale od jakiegoś czasu mam problem z silnikiem. Tutaj jest silnik 230v DC 1100W komutatorowy i jakieś 2 miesiące temu skończyły się szczotki. W sieci szukałem szczotek o rozmiarze 5x3,5x25 i jedynie znalazłem szczotki do silników do pralek o tej szerokości i grubości. Ale niestety te szczotki sypią się moment jak tylko trochę obciążę frezarkę. Wobec sytuacji że mam teraz trochę stali do obróbki zastanawiam się nad przejściem na silnik indukcyjny oraz falownik. Macie w tej kwestii jakieś pomysły lub jakieś sprawdzone patenty? . Zależy mi na rozwiązaniu nie koniecznie najdroższym ale tez nie interesuje mnie prowizorka.

Pozdrawiam serdecznie

Romanov




strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#2

Post napisał: strikexp » 16 lis 2019, 15:40

Możesz zamówić szczotki u ludzi którzy je dorabiają. Ale jak silnik jest szybkoobrotowy to problem zrzieranych szczotek może być podobny.

Przy przejściu na silnik indukcyjny sprawdź jak wyglądają obroty w oryginalnym silniku i czy zmieścisz silnik indukcyjny. Falownik to możesz i używany kupić, ale na silniku nie ma co oszczędzać i potem tracić dni na wymianę.


Autor tematu
romanov
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 33
Rejestracja: 20 cze 2009, 09:44
Lokalizacja: Piotrkow tryb
Kontakt:

Re: Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#3

Post napisał: romanov » 16 lis 2019, 17:42

Dzięki za odpowiedz.
Przyznam się że mam właśnie dylemat bo zdaje się że silnik oryginalny ma ok 5 tyś obrotów a silniki indukcyjne mają 2800 obrotów aczkolwiek bardziej mi będzie problemem wielkość silnika, i tak będę musiał dopasować do korpusu frezarki ale pomieszczenie gdzie maszyna stoi ma wysokość 180 cm! co obecnie frezarka tak jest ustawiona że głowica maksymalnie w górze praktycznie dotyka sufitu a nowy silnik średnio bedzie z 8 cm wyższy niz orginalny więc muszę jakoś obniżyć frezarkę (to garba dostanę :)
Poniżej link do silnika jaki chyba mam i moja frezarka :) :
https://pl.aliexpress.com/item/32880743 ... b201603_52
Obrazek

Pozdrawiam
Roman


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#4

Post napisał: strikexp » 16 lis 2019, 17:57

No to pasowało by jakoś inaczej zamontować silnik. Nie znam konstrukcji maszyny to nie doradzę. A silnik indukcyjny/asynchroniczny to nie tylko będzie większy ale i musi jeszcze wentylator w nim pracować. Więc nie może być pod samym sufitem. Ewentualnie można zastosować chłodzenie zewnętrzne ale to dużo roboty i hajs. Łatwiej dospawać jakieś mocowanie.

Co do prędkości. No mi nic nie wiadomo żeby były szybsze silniki indukcyjne niż 2800-3000 obr/min. To już matematyka ogranicza. Co prawda na falowniku to możesz sobie zrobić i ponad te 5000 obr/min (około 85Hz). Ale nie wiadomo jak silnik zareaguje na takie duże obroty. Czy np wspomniany wentylator w nim nie ulegnie uszkodzeniom, czy sam silnik jest odpowiednio wyważony itd.
Musiałbyś pogrzebać np w silnikach siemens lub zapytać ich dystrybutora o takie szczegóły.

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#5

Post napisał: adam Fx » 18 lis 2019, 00:35

romanov pisze:Macie w tej kwestii jakieś pomysły lub jakieś sprawdzone patenty?
ogólnie tak https://www.youtube.com/playlist?list=P ... XsF7fexRR2
jeśli za mało obrotów daj przełożenie na pasku np. https://youtu.be/8aPC09izcuE
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11569
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#6

Post napisał: RomanJ4 » 18 lis 2019, 13:06

Znalezienie silnika 3F pod falownik z takimi obrotami jak oryginał(ok 6000/min) będzie ciężkie,
Można oczywiście założyć typowy silnik ~3000/min, i mieć maksymalnie nieco więcej niż połowę(ok 70%) oryginalnych obrotów wrzeciona, bo falownikiem można trochę je ponad fabryczne "podkręcić", I to chyba optymalne rozwiązanie, bo i tak dość rzadko frezuje się na maksymalnych...
Te oryginalne silniki DC niestety mają poważną wadę - bardzo słabe chłodzenie.
Obrazek
W dodatku jeszcze tłumione przez plastikową obudowę, co daje szybko znać zwłaszcza na minimalnych obrotach gdy wydajność wewnętrznego wentylatora jest mocno zredukowana.
Pożądane było by zastosować obce, niezależne od obrotów silnika chłodzenie, które kapitalnie wydłuża okres nieprzerwanej pracy silnika, ponadto może go chłodzić także w czasie przerw w pracy.
U siebie zastosowałem do tego celu typowy tani wentylator kanałowy o średnicy silnika, z niezależnym klawiszowym włącznikiem na przewodzie zasilającym (wtykanym do gniazdka) przypiętym trytką do korpusu.
search.php?author_id=19147&t=79816&sr=posts
Wentylator założyć do silnika taką stroną by wtłaczał do niego powietrze.
Wentylator połączyłem z silnikiem... zwykłą taśmą samochodową, od czasu do czasu poprawiam takie mocowanie bo pod wpływem temperatury silnika taśma trochę zjeżdża i się przekrzywia, ale ogólnie zdaje egzamin. Oryginalną plastikową obudowę silnika wyrzuciłem, bo i tak silnik z wentylatorem się w niej nie mieścił.
Obrazek Obrazek

Oryginalne szczotki niestety dość szybko się upaliły. Jako główną przyczynę ustaliłem zbyt cienki drucik(plecionka) zatopiony w węglu,
Obrazek
który pod obciążeniem szybko się rozgrzewał do takiej temperatury, że aż roztopił mi jeden kapsel gniazda. Oczywiście prąd doprowadzany do wirnika taką szczotką był zredukowany, co prowadziło do jego szybkiego przegrzewania pod obciążeniem.
Nowe szczotki dorabiałem z innych większych, z grubszą ale elastyczną plecionką zatopioną w szczotce, musiałem ją(plecionkę) tylko skrócić bo była za długa przelutowując z oryginalnych szczotek blaszkę trzymająca sprężynkę dociskową. W ostateczności można dolutować do końców oryginalnej plecionki druga dodatkową z innych szczotek pogrubiając przekrój, ale całość musi być na tyle elastyczna by zmieścić się w prowadnicy szczotki nie blokując jej ruchu)
katalog-szczotek-weglowych-typy-zlamana ... 65318.html
frezarka-hk-26-vario-nie-wchodzi-na-obr ... 13-10.html
drgania-tokarki-bez-obciazenia-tytan-350-t57795-40.html
Obrazek
Od tego czasu mam spokój ze szczotkami i grzaniem gniazd.

Jeśli silnik szybko "zjada" szczotki, to być może trzeba lekko przetoczyć nierówny, bijący, powypalany czy pobruzdowany komutator który szybko je "piłuje", nie zapominając o późniejszym oczyszczeniu przerw izolacyjnych między segmentami komutatora z opiłków miedzi by nie było zwarcia.
Dopiłowane szczotki nie mogą się "chybotać" w prowadnicach, bo wtedy ustawiają się pod kątem do komutatora, mogą zawieszać, i też szybko ścierają, ale i nie mogą sie zbyt ciężko przesuwać bo słabe sprężynki nie docisną(z kolei sprężynki nie mogą być mocne, bo silny docisk też szybko zużywa szczotki)
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
romanov
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 33
Rejestracja: 20 cze 2009, 09:44
Lokalizacja: Piotrkow tryb
Kontakt:

Re: Wiertarko frezarka ZAY7025V awaria silnika

#7

Post napisał: romanov » 18 lis 2019, 17:52

Witam Serdecznie
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz.
Adamie problemem nie jest to czy poradzę sobie z podłączeniem silnika i falownika bardziej problemem jest fakt znalezienia silnika niezbyt drogiego (poniżej 600 zł) a przede wszystkim aby mi gabarytowo się zmieścił tak aby nie zawadzał o kolumnę itd.
Myślę że najpierw jeszcze pobawię się z tym silnikiem. "Kapsle" są zdrowe jedynie trzeba będzie dopasować właściwe szczotki tak jak napisał to RomanJ4. Komutator już przetoczyłem wyrównałem i za polerowałem :) Szczotki zamówiłem w firmie która ponoć produkuje. Zaznaczyłem że obciążenie jest spore więc prądowo muszą być mocniejsze (grubsza plecionka). A moje szczotki po wymianie zachowały się dokładnie tak jak Roman 4J napisał tj. wypaliły się dziury i plecionka nie miała połączenia elektrycznego. Co do chłodzenia to rzeczywiście jest z tym problem, ale teraz jak już wiem co i jak to i z tym sobie poradzę. Pięknie dziękuję za pomoc :)
Pozdrawiam serdecznie
Roman K.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”