Śruba trapezowa jako element siłownika

Problem z zabezpieczeniem końca śruby

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
mutaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 wrz 2020, 21:39

Śruba trapezowa jako element siłownika

#1

Post napisał: mutaz » 09 wrz 2020, 21:55

Witam

Prosze o poradę w jaki sposób zabezpieczyć śrubę na końcu- mam zamiar zrobić z niej siłownik liniowy. Obrazek. Śruba ma rowek pod klin to wykorzystam do sprzegła, ma też widoczne podtoczenia pod dwa łożyska fi20mm (miedzy łozyskami była tuleja)- to jest stan zastany- do modyfikacji. Teraz pytanie jak zabezpieczyć te łozyska/łożysko przed zsunieciem się z wałka- ta śruba na koncu to M8, ona bedzie trzymać częsć sprzegła kłowego i teraz co zrobić zeby stworzyć opór dla łożysk/łozyska.
Chodzi mi po głowie zebranie gwintu trapezowego- rdzeń ma ciut ponad 25mm, podtoczenie pod łozysko 25mm i nagwintowanie tam pod M24 i skontrowanie nakrętką ale czy to dobry patent? Śruba z nierdzewki, siły tam będą znaczne- nie zaufam temu gwintowi M8 jako jedynemu zabezpieczeniu gdyby nawet dało się skontrować tą śrubą z czoła (część tulei łożyska kłowego jako opór dla łozyska).

pozdrawiam



Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3387
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#2

Post napisał: pitsa » 10 wrz 2020, 08:18

Śruba będzie pracować na ściskanie (=sprawdzić na wyboczenie)?
Zobacz jak to jest zrobione w dźwignikach śrubowych. Zaczepy na końcach śrub są montowane na gwinty zewnętrzne tak jak proponujesz z tym M24.
"wszystko umieć, nic nie robić" - dziadek kamara
ostatni zawód świata - konsument


Autor tematu
mutaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 wrz 2020, 21:39

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#3

Post napisał: mutaz » 11 wrz 2020, 13:26

Czyli idea jest dobra, tak to ma wyglądać mniej wiecej Obrazek czy łozysko skośne dwurzędowe bedzie ok czy lepiej dać jednorzędowe i za nakrętką dać jakąś tulejkę oporową i drugie łozysko jednorzędowe które mogłoby być juz docisniete śrubą z czoła M8 poprzez jedną częsć sprzęgła kłowego?
Jaki powinien być skok gwintu M24? Planuję to skręcić na kleju do gwintów.

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3387
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#4

Post napisał: pitsa » 11 wrz 2020, 13:32

Tak bez prowadnicy dla nakrętki skoro mają być "siły znaczne"?
Narysuj gdzie te siły mają być.
"wszystko umieć, nic nie robić" - dziadek kamara
ostatni zawód świata - konsument


Autor tematu
mutaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 wrz 2020, 21:39

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#5

Post napisał: mutaz » 11 wrz 2020, 15:34

Spróbuję opisać: to ramię za silnikiem jest ruchome i pracuje na sworzniu, ramie przy nakrętce + zawias też na sworzniu i jest nieruchome (dojdzie tam jakaś obudowa nakrętki). Siłownik ma za zadanie poruszać tym lewym ramieniem które przy max wysuwie będzie prawie w poziomie- to ruchome ramie jest obciązone masą ok 200kg. Czyli jakby silnik odpycha sie od nakrętki i przyciąga. Nakrętka jest dosyć długa bo ma 80mm i srednicę 60mm- wydawało mi sie ze jest na tyle długa że bedzie miała dobre prowadzenie na śrubie.
Rysunek jest bardzo uproszczony- ten zawias jest zdublowany tak ze to całe ruchome ramie pracuje jak drzwi w futrynie a miedzy zawiasami siłownik, czyli siłownik nie przenosi obciazeń w tej płaszczyznie tylko odpcha i przyciaga.


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1478
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#6

Post napisał: atlc » 11 wrz 2020, 15:48

mutaz pisze:łozysko skośne

Może jednak stożkowe...


Autor tematu
mutaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 wrz 2020, 21:39

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#7

Post napisał: mutaz » 11 wrz 2020, 21:34

czyli zaplanować dwa stożkowe jak np w piascie samochodowej?


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1478
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#8

Post napisał: atlc » 11 wrz 2020, 21:47

Łożysko kulkowe skośne to łożysko które pozwala ustalić element poosiowo, a jednocześnie zapewnia wysoką prędkość obrotową elementu, przy umiarkowanej nośności. Łożysko stożkowe ma zdecydowanie niższe obroty graniczne, za to przenosi wielokrotnie większe obciążenia.
W Twoim przypadku prędkość obrotową będzie i tak limitowała śruba trapezowa z nakrętką.
Także odpowiedź co do wyboru łożyskowania nasuwa się sama.
Można oczywiście wybrać zestaw typu łożysko kulkowe wzdłużne i kulkowe zwykłe, tylko.. po co?


Autor tematu
mutaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 wrz 2020, 21:39

Re: Śruba trapezowa jako element siłownika

#9

Post napisał: mutaz » 11 wrz 2020, 23:50

Zgadza się obroty będą bardzo małe naped z silnika ok 70obr/min. Tak czy siak musze zastosować pewnie dwa łozyska ustawione jak w piascie bo jak inaczej zablokować mozliwość ruchu/luzów zielonej obudowy wzgledem śruby. Gwintu trapezowego mam na styk, zbiorę go nieco pod łozysko i gwint i kolejne łozysko wypada juz na srednicy fi20, nie mam tam gwintu jedynie ten z czoła M8.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”