Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
magister555
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:37

Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#1

Post napisał: magister555 » 05 lut 2020, 15:22

Witam.
Chciałbym tylko krótko zapytać bo już sam nie wiem co robić. Przeczytałem już setkę postów i obejrzałem dużo filmików na temat spawania tig aluminium ale dalej coś kiepsko wychodzi.
Wszystko robie niby jak trzeba najpierw aceton potem szczota, i cały czas jakieś babolce mi wychodzą.
Źle czyszcze czy co?
Chociaż czasami nawet cos tam się ułoży ładnego już sam nie wiem co myśleć o tym
Załączam zdjęcia.
Może ktoś coś poradzi czy to moje brak umiejętności czy spawarka?
Mam nadzieję ze to nie spawarka uszkodzona.
Obrazek
Obrazek
Pomocy.




rdarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1553
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#2

Post napisał: rdarek » 05 lut 2020, 18:38

magister555 pisze:
05 lut 2020, 15:22
Chociaż czasami nawet cos tam się ułoży ładnego już sam nie wiem co myśleć o tym
Załączam zdjęcia.
Może ktoś coś poradzi czy to moje brak umiejętności czy spawarka?
Mam nadzieję ze to nie spawarka uszkodzona.
Obrazek
Pomocy.
Od razu zaznaczam, że nie fachowiec ze mnie i na razie nie palę się do spawania alu. Ale coś takiego wychodziło mi jak trafiłem butlę z "zanieczyszczonym" argonem na jednej butli wychodziły mi w miarę wypociny, zmiana butli i zonk nie dało się spawać. Butlę opróżniłem na zabawy ze spawaniem stali.
Ponadto wpływ może mieć przepływ argonu temperatura otoczenia i wiatr jeśli spawasz na dworze oraz ustawienia balansu czy częstotliwości.
Poszukaj tematów na forum różne problemy się przewinęły


Autor tematu
magister555
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:37

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#3

Post napisał: magister555 » 05 lut 2020, 19:14

Spoko ale i tak dzięki za jakąś opinię.
Nie spawam na dworze, pomieszczenie zamknięte;
blacha 3mm
soczewka standard;
dysza 8;
gaz 10l/min sprawdzone rotametrem na samej dyszy a nie przy butli;
amperaż to różnie od 100 na zimnym alu a potem zmniejszałem nawet do 40 a jak sie mocno grzało i topiło;
balans 30% czyszczenia;
ac od 50 do 70Hz bo tyle mam maximum.
No i k**** m** nie wiem co jest.
Czytałem czytałem juz całe forum. i nie tylko forum już i you tube przerobiłem welding tick and trips i tych innych.
Nawet jak próbuje dwie blachy szczepnie skleić to się rozchodzą zamiast łączyć i się taka skórka czarna robi, a materiał prawilno czyszcze acetonem potem szczotką nierdzewną i potem jeszcze raz acetonem i cały czas nowy kawałek ręcznika do acetonu. Tam akurat jedna spoina jest ok, ta na drugiej blaszcze od góry po lewej, tam już mi coś wyszło tylko ze potem znowu parchy.

Dodane 2 minuty 59 sekundy:
Obrazek
Tutaj na dole na środku już z centymetr ładnie poszło a potem znowu zonk.


rdarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1553
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#4

Post napisał: rdarek » 05 lut 2020, 19:38

magister555 pisze:
05 lut 2020, 19:14
Spoko ale i tak dzięki za jakąś opinię.
Nie spawam na dworze, pomieszczenie zamknięte;
blacha 3mm
soczewka standard;
dysza 8;
gaz 10l/min sprawdzone rotametrem na samej dyszy a nie przy butli;
amperaż to różnie od 100 na zimnym alu a potem zmniejszałem nawet do 40 a jak sie mocno grzało i topiło;
balans 30% czyszczenia;
ac od 50 do 70Hz bo tyle mam maximum.
No i k**** m** nie wiem co jest.
Czytałem czytałem juz całe forum. i nie tylko forum już i you tube przerobiłem welding tick and trips i tych innych.
Nawet jak próbuje dwie blachy szczepnie skleić to się rozchodzą zamiast łączyć i się taka skórka czarna robi, a materiał prawilno czyszcze acetonem potem szczotką nierdzewną i potem jeszcze raz acetonem i cały czas nowy kawałek ręcznika do acetonu. Tam akurat jedna spoina jest ok, ta na drugiej blaszcze od góry po lewej, tam już mi coś wyszło tylko ze potem znowu parchy.
Oj ja nadal czytam :mrgreen: i nie koniecznie mi wychodzi. Nie wiem czy to ci coś pomoże ale w załączeniu masz moje "notatki" może coś pomogą, grubszą blachę łatwiej pospawać jak masz to spróbuj na grubszej blaszce. Przepływ możesz zmniejszyć do 8l. Niekoniecznie jest to problem z gazem bo nawet 1 cm spawu by nie wyszedł gdyby był "zanieczyszczony". Dedykowana elektroda do alu to zielona nadaje się również złota.
Załączniki
ustawienia tig.pdf
(1.88 MiB) Pobrany 19 razy


Autor tematu
magister555
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:37

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#5

Post napisał: magister555 » 05 lut 2020, 20:08

Dzięki.
Tak myślałem ze to raczej wprawy trzeba nabrać,
elektroda złota mam i niebieska na obóch to samo idzie bez różnicy.
Juz butla 40 l argonu prawie poszła :)
dobrze że chociaż wózek sobie zrobiłem do tej spawarki to troche argonu nie zmarnowane :)
Popróbujem tych ustawień i zobaczymy.
Dzięki odezwe sie jak i co mi wychodzi.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1300
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#6

Post napisał: Alvar4 » 05 lut 2020, 20:20

Oszlifuj sobie dwie krawędzie blachy jakąś lamelką na kątówce. Ręczniki nie są dobrym pomysłem bo potrafią się kudłaczki i niteczki na krawędziach zaczepiać i potem syfi strasznie spaw. Unikaj dotykania elektrodą materiału czy drutu spawalniczego. Jak dotniesz to puf i czarno się robi. Jak dotkniesz to przerwij spawanie, wyjmij elektrodę i oszlifuj z przyklejonego aluminium. Inaczej będą Ci pływać śmieci w spoinie. Drut trzymaj blisko jeziorka i dokładaj śmiało zanim rozgrzany materiał zacznie się zapadać. Trzeba sporo potrenować żeby nabrać wprawy. Aluminium nie jest łatwe bo spawasz na krawędzi jego topnienia i zapada się jak za mocno przygrzejesz. Małe rzeczy dobrze jest doczepić do jakiegoś większego kawałka aluminium żeby ciepło miało gdzie uciec. Ja spawam od kilku lat z nożnym pedałem. Nie lubię spawać na sztywno ustawionym prądzie szczególnie małych detali bo łatwo przegrzać i zepsuć. Jest dużo myków i niuansów przy tym aluminium. Trzeba doświadczenia i treningów. sam pamiętam jak mnie szlak trafiał na początku. Teraz to mam już wprawę i po prostu robota idzie całkiem nieźle. Powodzonka :)
Obrazek


Autor tematu
magister555
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:37

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#7

Post napisał: magister555 » 05 lut 2020, 20:36

Dobrze mówisz Alvar4. Bede sie stosował do wytycznych i walczył dalej.
Trening czyni mistrza.
I faktycznie te blasszki to na stole drewniannym tylko mała blaszke dałem na mase pod spód a drewno to izolacja przecież.
I jeszcze to jak piszesz:
"Nie lubię spawać na sztywno ustawionym prądzie szczególnie małych detali bo łatwo przegrzać i zepsuć."
tak mi wychodzi bo albo mało prądu albo mi sie topi do okoła z centymetr wszystko jak sie nagrzeje
a pedałem to na początku pewnie wiekszy amperaż a potem sobie zmniejszysz i leci.

Dodane 4 minuty 44 sekundy:
Grunt ze to nie wina spawarki na tym mi też zalezy?
Bo to zaraz serwis a to wiadomo ruski miesiąc.


Autor tematu
magister555
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:37

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#8

Post napisał: magister555 » 06 lut 2020, 18:25

Jeszcze mam takie jedno pytanie,
jak złącze dwie blaszki doczołowo to na początku mi łuk skacze raz na jedna raz na drugą i nie chcą się zlać tylko się roztopią na boki?


Autor tematu
magister555
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:37

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#9

Post napisał: magister555 » 10 lut 2020, 19:35

Zakupiłem pedał całkiem inna bajka. tak jak kolega polecał.
Na start wiecej amper potem jak sie nagrzeje to juz na oko zmniejszam i jakoś wychodzi.
Praktyki jeszcze trzeba i wszystko wyjdzie.
Spawarka gwizda tylko spawacz piz** był:).
Wielkie dzieki za pomoc.
Temat do zamknięcia.
Obrazek


piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 848
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Spawanie Tig aluminium problem Magnum thf 336 AC/DC PULS

#10

Post napisał: piromarek » 11 lut 2020, 14:27

Co do aluminium,
nie Tobie jedynemu łuk skacze i doprowadza do rozpaczy.

Niestety, wymaga wprawy manualnej i doświadczenia ze swoim sprzętem i jego nastawami.
Tak jak napisałeś, pomaga większy prąd na starcie, bo wtedy szybciej powstaje pierwsze jeziorko, a wtedy łuk już tam szuka zwarcia.
Trudno jednak z cienkimi blachami z alu. Łatwo przesadzić z temperaturą.
Zresztą, jak czytam, to wszędzie radzą spawać dużym prądem i szybko,
zamiast grzać i grzać w jednym miejscu.

Do płaczu mnie doprowadza czasem, jak widzę kilku mistrzów na YT, spawających aluminium.
Nie dosyć że prosto, równe paciorki błyszczące, odpowiedni przetop, to jeszcze łuk grzeje tam gdzie powinien.
Dla mnie nie do osiągnięcia.
Nie mam cierpliwości na przykład do 1 mm alu i pachwiny.
Zanim przetopię się przez tlenki, skaczący łuk już zdąży upalić nie tą ściankę co trzeba. :-)

Takie okopcenia jakie pokazywałeś,
to moim zdaniem wynik zabrudzeń,
czy to gazu ( nie tylko argonu ale i złej osłony, nie taka dysza, nie te kąty , nie te przepływy),
czy materiału lub spoiwa ( bywa że skład materiału również ),
lub elektrody przez niechciane dotknięcie spawanego przedmiotu ( aluminium lubi zwilżać gorącą elektrodę ).

Nic nie poradzisz. Trzeba spawać i samodzielnie obserwować wpływy różnych zachowań, zanim sam wyciągniesz wnioski i skorygujesz "nastawy".

Bardzo trudno spawa mi się aluminium bez spoiwa. Ja nie mogę się tego nauczyć.
Albo chociaż, żeby połapać blachy przed spawaniem, bo bez spoiwa spaw jest słaby mechanicznie.
Po prostu jest go mało. Choć czasem przydało by się właśnie zrobić spaw bardziej estetyczny no mocarny. Wszystko zależy od przeznaczenia. ( nie wiem. na przykład jakieś tam meble, osłony, czy może małe pojemniki.
Aluminium bardzo trudno poprosić żeby się nie cofało :-)
Można oczywiście przyłapać ze spoiwem i lecieć już dalej bez niego od tego miejsca, ale samo "suche" jest trudne.
Nie jest niewykonalne, bo widać że ludzie potrafią tak spawać. No ale jest trudne :-)



pozwodzenia

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”