Silnik krokowy w połączeniu z kołem zębatym i listwą - parę pytań

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC

Autor tematu
kml2021
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 04 wrz 2021, 20:48

Silnik krokowy w połączeniu z kołem zębatym i listwą - parę pytań

#1

Post napisał: kml2021 » 04 wrz 2021, 21:04

witam

jestem w trakcie budowania maszyny jednoosiowej, po osi X ma się poruszać platforma wiercąca;
jako napęd tej osi chciałem wykorzystać silnik serwo krokowy (hybrydowy); ze względu na długość osi X która będzie miała 4 metry, chcę wykorzystać listwę zębatą; chciałem zrobić najprostsze rozwiązanie czyli dać koło zębate na oś silnika i tutaj narodził się problem;

jestem nowicjuszem w temacie silników krokowych i chyba nie do końca miałem pojęcie o ich działaniu, ale problem polega na tym że silnik krokowy ma 200 kroków na obrót, zakładam koło zębate np. moduł M1 o 40 zębach i średnicy 42 mm; czyli wychodzi mi obwód tego koło 2 x pi x promień - około 131,943 mm, czyli o tyle będzie przesunięcie na listwie zębatej jak silnik zrobi pełny obrób osi, czyli te 200 kroków;

i tutaj robi się problem bo wychodzi że na jeden krok przypada przesunięcie na listwie o 0,66 mm w zaokrągleniu ( obwód koła / ilość kroków); co niestety powoduje brak możliwości precyzyjnego ruch osi X; jeśli chciałbym przesunąć się o 100 mm to wychodzi mi 151,51 kroku co jest niemożliwe , i mogę zrobić albo 151 albo 152 kroki co powoduję różnicę około 0,33 mm ;

i tutaj moje pytanie czy ja w ogóle dobrze rozumiem zasadę działania tego silnika i jak rozwiązać ten problem?




tristar0
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2847
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R

Re: Silnik krokowy w połączeniu z kołem zębatym i listwą - parę pytań

#2

Post napisał: tristar0 » 04 wrz 2021, 21:13