siła ciągnąca wózek-obliczanie

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

siła ciągnąca wózek-obliczanie

#1

Post napisał: Mrozik » 28 paź 2010, 15:44

Witam, ma taki problem, mam wózek o łącznej masie 10T poruszający się po szynach.
Chciałbym obliczyć jaka siła jest potrzebna do poruszenia wózka i poruszania go z prędkością około 0,3m/s.

Przyspieszenie wózka od 0 do 0,3m/s ma się odbywać w czasie 2s.
Nie bardzo rozumiem jak z tego mam sobie wyliczyć przyspieszenie.
Czy założenie a=dv/dt więc a=0,3/2 jest odpowiednie?

Czy w takim wypadku siła f może równać się:

F=m*a=10000*0,15=1500N?

Opory tarcia tocznego koła po szynie sobie oblicze oraz tarcie w łożyskach. Miałem fizykę i mechanikę dość dawno i odnosze wrażenie że coś mi umyka po drodze.
Załączniki
wozek.JPG
wozek.JPG (19.66 KiB) Przejrzano 4644 razy



Tagi:


maga11
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 92
Rejestracja: 31 gru 2008, 14:21
Lokalizacja: Wlkp

Re: siła ciągnąca wózek-obliczanie

#2

Post napisał: maga11 » 28 paź 2010, 16:44

Mrozik pisze:Witam, ma taki problem, mam wózek o łącznej masie 10T poruszający się po szynach.
Chciałbym obliczyć jaka siła jest potrzebna do poruszenia wózka i poruszania go z prędkością około 0,3m/s.

Przyspieszenie wózka od 0 do 0,3m/s ma się odbywać w czasie 2s.
Nie bardzo rozumiem jak z tego mam sobie wyliczyć przyspieszenie.
Czy założenie a=dv/dt więc a=0,3/2 jest odpowiednie?

Czy w takim wypadku siła f może równać się:

F=m*a=10000*0,15=1500N?

Opory tarcia tocznego koła po szynie sobie oblicze oraz tarcie w łożyskach. Miałem fizykę i mechanikę dość dawno i odnosze wrażenie że coś mi umyka po drodze.
Moja kinematyka to też dość odległa historia, ale z tego co pamiętam to Fc musi pokonać siły tarcia i rozpędzić wózek, po rozpędzeniu tylko pokonać tarcie. Przy ruszaniu mamy tarcie statyczne, potem toczne.
To jest problem teoretyczny czy praktyczny? Bo w praktyce to musi jeszcze stanąć, zazwyczaj w określonym miejscu, niestety

pozdrawiam

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#3

Post napisał: BYDGOST » 28 paź 2010, 17:31

Do warunku ruchu trzeba jeszcze wpisać siłę bezwładności czyli iloczyn masy i przyśpieszenia, czyli m*a.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#4

Post napisał: markcomp77 » 28 paź 2010, 19:46

BYDGOST pisze:m*a
czyli II zasada dynamiki Newtona - ze szkoły :)
ale do tego można jeszcze dołożyć sobie zagadnienie kształtu rampy... czy przyśpieszenie ma wartość stałą podczas rozpędzania?... jeżeli tak - to wartość maksymalna musi być wzięta pod uwagę... najwięcej daje narysowanie wykresu na kartce - trochę podobnie jak się to rysuje w machu w punkcie motor tuning...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


surmacer
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2010, 09:57
Lokalizacja: Opoczno

Re: siła ciągnąca wózek-obliczanie

#5

Post napisał: surmacer » 28 paź 2010, 23:09

Mrozik pisze:
Przyspieszenie wózka od 0 do 0,3m/s ma się odbywać w czasie 2s.
Nie bardzo rozumiem jak z tego mam sobie wyliczyć przyspieszenie.
Czy założenie a=dv/dt więc a=0,3/2 jest odpowiednie?

Czy w takim wypadku siła f może równać się:

F=m*a=10000*0,15=1500N?

Opory tarcia tocznego koła po szynie sobie oblicze oraz tarcie w łożyskach. Miałem fizykę i mechanikę dość dawno i odnoszę wrażenie że coś mi umyka po drodze.
Nic koledze nie umknęło - wszystko jest w jak najlepszym porządku.
W stosunku do przeciążeń wynikających z bezwładności układu siły potrzebne na pokonanie tarcia będą znikome (o ile układ nie jest zatarty ;) )


Autor tematu
Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#6

Post napisał: Mrozik » 31 paź 2010, 17:16

Czyli jeśli założę że do ciągniecia wózka potrzebuje 1500N+15% na straty to będzie ok?

A teraz inny przypadek:
wózek ma własny napęd-4 koła napędzane, dwa koła na osi sztywno zamocowane. Koła o efektywnej średnicy 250mm.

Moment napędowy dla tego typu wózka to:

Mn=1500N+15%*0,25m
Mn=~432Nm

Moment napędowy dzielimy na dwie osie więc mamy:
Mn1=Mn2=432/2
Mn1=216Nm

Odpowiednio dla większej ilości par kół dzielimy na więcej.


surmacer
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2010, 09:57
Lokalizacja: Opoczno

#7

Post napisał: surmacer » 31 paź 2010, 23:47

Mrozik pisze:Czyli jeśli założę że do ciągnięcia wózka potrzebuje 1500N+15% na straty to będzie ok?
Z doświadczenia powiem że dla tarcia tocznego będzie z nadmiarem, tylko po co szacować coś co jest do obliczenia po tym jak podałeś jeszcze średnicę kół?
Współczynniki są stablicowane.
Momenty nie muszą się rozkładać równomiernie między osie ale mogą tak jak kolega wskazał.
TenisNet Team


Autor tematu
Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#8

Post napisał: Mrozik » 01 lis 2010, 11:17

Dla dydaktyki i potomnych obliczam dalej:

Siła tarcia tocznego przeciwdziałająca sile ciągnącej:

Ft=(f/r)*n

f-wsp. tarcia tocznego stal-stal =0,0005m
n=10000kg*9,81=98100N
r=0,125m

Ft=392,5N
392,5N=~26%(1500N)

Dość dużo procentowo mi to wychodzi.
Do tego dołożyć należało by pewnie tarcie w łożyskach no i założyć pewien nadmiar dla pokonania tarcia statycznego przy ruszaniu.


surmacer
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2010, 09:57
Lokalizacja: Opoczno

#9

Post napisał: surmacer » 02 lis 2010, 14:40

Mrozik pisze: f-wsp. tarcia tocznego stal-stal =0,0005m
...

Dość dużo procentowo mi to wychodzi.
Bo w przybliżeniu 5 krotnie kolega zawyżył ów współczynnik, no chyba że rozmawiamy o drewnianych kołach po desce.
Dla stali po stali (w tym jedna hartowana) ja znalazłem 0,00001m

tablice fizyczne
TenisNet Team

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”