Rysunek 3D w Rhino i import do Artcama

Rhino 3D

Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

Rysunek 3D w Rhino i import do Artcama

#1

Post napisał: kris79 » 28 mar 2008, 08:01

Witam.
Mam pare pytań dotyczących rysunków 3D.

1. Chciałem zaprojektować sobie śmigło.
Znalazłem w internecie plik w formacie igs (łopata śmigła). Otworzyłem w
Rhino i nawet całkiem ładnie wygląda :-).
Zapisałem do formatu 3ds, otworzyłem Artcama, zaimportowałem ten plik, ale już widać że nie jest takie ładne jak w rhino, bo jest troche "poschodkowane". Utworzyłem ścieżkę
narzędzia i puściłem symulację i wyszło fatalnie (są straszne schodki).
Co robię źle i w którym miejscu popełniłem błąd?
Nie znam sie jeszcze na 3D. W rhino podczas zapisu do 3ds pytał o jakieś
parametry (można było suwakiem ustawić siatke czy coś).

2. Mając to śmigło w rhino i importując do artama, to wkleja mi tak, że moge wyfrezować tylko górną powierzchnię śmigła. Jak i co mam zrobić żeby teraz odwrócić to śmigło i wygenerować ścieżkę dla drugiej strony łopaty śmigła? Mam coś zmienić w rhino czy w artcamie podczas importu?

Proszę o pomoc, bo nie mogę sobie z tym poradzić.
Załączniki
rysart4.jpg
Po obróbce
rysart4.jpg (7.79 KiB) Przejrzano 7706 razy
rysart3.jpg
widok w artcam - widać postrzzępione krawędzie
rysart3.jpg (7.79 KiB) Przejrzano 7706 razy
rysart51.jpg
widok w rhino
rysart51.jpg (13.54 KiB) Przejrzano 2442 razy



Tagi:

Awatar użytkownika

lenherd
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 482
Rejestracja: 20 sty 2006, 23:38
Lokalizacja: wrocław

#2

Post napisał: lenherd » 28 mar 2008, 10:23

Jak dla mnie to wygląda mi to na małą ilość detali w opcjach wyświetlania.
Co do frezowania to musisz tak zagęścić ścieżki żeby w efekcie końcowym było jak najbardziej gładko. Jak masz słaby komputer to artcam może się zamotać podczas obliczeń bardzo gęstej
ścieżki.


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: kris79 » 28 mar 2008, 10:55

ok dzięki za podpowiedź sprawdzę czy rzeczywiście jest takie ustawienie, mam nadzieję że to przez to ustawienie.
A w jaki sposób zrobić drugą stronę tego śmigła 3d?


Davido_olawa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 270
Rejestracja: 28 maja 2006, 15:46
Lokalizacja: Dolnysląsk

#4

Post napisał: Davido_olawa » 28 mar 2008, 12:04

Możesz podać link do źródła tego śmigła?
De profundis clamo ad Te, Domine


yoyer
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 441
Rejestracja: 07 sie 2005, 18:22
Lokalizacja: WLKP

#5

Post napisał: yoyer » 28 mar 2008, 13:38

Dziwnie to smiglo wyglada ;) Podaj link do pliku to powiemy co i jak... bedzie mozna je zobaczyc w calej okazalosci...
Hooah!


Bbuli
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 869
Rejestracja: 10 mar 2007, 19:43
Lokalizacja: Rumia

#6

Post napisał: Bbuli » 28 mar 2008, 17:31

Witam.Wydaje mi się,że powinieneś śmigło w Rhino zapisać jako plik .stl-program zapyta się o dokładność -domyślnie 0.01mm oraz o to czy chcesz dalej pracować z otwartymi powierzchniami-bo tego nie wiesz jeśli nie znasz dobrze Rhino.Już na etapie pracy w Rhino musisz dodać ramkę oraz inserty łączące śmigło z ową ramką.Inserty o długości większej od średnic frezów ,którymi masz zamiar pracować.Taki model importujesz do artCama i wio.Jedną stronę.Potem ramkę ze śmigłem odwracasz w rhino o 180 stopni tj do góry nogami i ponownie robisz zapis .stl.Ramkę odwracasz na frezarce do góry nogami,w artCamie generujesz ścieżki i wio drugą stronę.Tak postępujesz z maszyną 3 osiową.Jeśli masz czwartą oś obrotową ścieżki generuj np w Visualmillu-tam zapodajesz tylko jeden insert-uchwyt do zamocowania w osi.Jeśli za mocno zakręciłem pytaj dalej a postaram się rozjaśnić temat.


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: kris79 » 28 mar 2008, 22:07

Dziękuję za podpowiedzi ale nadal nie mogę sobie poradzić. Za słabo znam rhino i te wszystkie pojęcia.
Bbuli zapisałem do pliku STL i podałem dokładność 0.01, pyta też czy zapisać binary czy ascii i zapisałem binary, po imporcie do artcama i obrobieniu najmniejszym frezem mam prawie tak samo brzydko jak przedtem.
Jeśli mógłbyś mi wytłumaczyć o co chodzi z tymi otwartymi powierzchniami oraz jak zrobić ramkę oraz inserty łączące śmigło z ramką, no i co to wogóle są inserty :-)
Sorki za takie głupie pytania ale dopiero zaczynam sie tym bawić.

Jeśli chodzi o link do śmigła to podaje poniżej może komuś sie przyda :-), no i może ktoś mi pomoże rozwiązać problem :-)
http://www.smallwind.co.uk/caddownloads ... eblade.zip


Bbuli
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 869
Rejestracja: 10 mar 2007, 19:43
Lokalizacja: Rumia

#8

Post napisał: Bbuli » 29 mar 2008, 18:48

Witam.Może ja to zle nazywam-inserty-ale na rys widać to.No i ramka.Łopatka sama na drugą stronę się nie przekręci-Ty ją przełożysz,wcześniej ustalając punkt bazowy.A co do ząbków i schodków w artCamie-jaką strategię wybierzesz-Twoja wola i jakim frezem z jakim wierszowaniem polecisz także.Od tego zależy dokładność i wierność otrzymanego modelu.Jedna strategia może nie wystarczyć choć może.Zależy jak dokładnie ma wyglądać wyrób końcowy-jak dasz frezik 1mm i 3 doby to będzie cacy a jak 6 i wierszowanie 1mm to moment ale niezbyt dokładnie. Plik ,który zapodałeś jest ok choć trochę trzeba tam połączyć powierzchnie.Na rys szaro to artCam jako obróbka reliefu a kolorowo to w rhino.Oj coś foto nie wchodzi ale zaraz coś wykombinuję.



Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: kris79 » 30 mar 2008, 17:14

A więc mam pare pytań:
1. Piszesz coś o połączeniu powierzchni w rysunku - gdzie i jak to zrobić
2. Jak w rhino ustala się punkt bazowy, aby później obrócić ramkę i jak to się robi?
Jeśli chodzi o frez to wybrałem kulkowy 1mm i wierszowanie co 0.1 mm tak więc to wina pewnie złego rysunku w rhino.

Dzięki za pomoc


Bbuli
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 869
Rejestracja: 10 mar 2007, 19:43
Lokalizacja: Rumia

#10

Post napisał: Bbuli » 30 mar 2008, 21:02

Witam. 1-jest funkcja join-puzelek.Wcześniej musisz usunąć kilka zbędnych powierzchni w pobliżu otworów.Jeśli łączysz bryły czyki zamknięte powierzchnie stosujesz sumę bolean.
2-detal tj.ramkę umieszczasz na początku układu współrzędnychXY oraz Z.Zero zet dla artCama dajesz na dnie ramki,dla visualmilla czyli rhino cama dajesz na górze ramki.Tak w wielkim skrócie,choć można inaczej ale na początek jest najprościej by załapać o co biega.
Frezik 1mm-detal wyjdzie ok -ale tu kilka kwestii-czy chcesz to zrobić dla jaj dla siebie w styropianie czy z metalu na zarobek.Nikt nie pozwoli sobie ze wzgledów ekonomicznych na prace maszyny przez kilka dni(dla tego przypadku można to konkretnie zasymulować-ile to by trwało-ja teraz padam i nie mam na to czasu).Musisz wstępnie obrobić detal większym frezem a następnie inną strategią mniejszym-wykańczającym.Nie ma inaczej.
Łopatka z tego pliku nie jest kanciata i ząbkowana-to efekt pracy freza w danej strategii-jest do wykonania na ,,cacy,,
Choć plik otwarty w rhino ma błąd w okolicy otworków-powinien wyfrezować się dobrze.A ten błąd to inna baja jak dobrze rozszyfrujesz Rhino...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Rhino 3D”