Rolki baryłkowe do przenośnika taśmowego.

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


qqaz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1617
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

Re: Rolki baryłkowe do przenośnika taśmowego.

#11

Post napisał: qqaz » 04 wrz 2021, 13:11

No to parę słów dlaczego mydło myje.

1) taśma i wałki

Taśma rociągliwa czyli brak działania baryłkowatości rolki. Im bardziej sztywna tym lepiej baryłka naprowadza a gdy miękka to gorzej.
Przy określonej sztywności taśma lepiej reaguje na baryłkę im jest mniejsza jej szerokość.
Baryłka jaka by nie była to działa gdy jest różnica obwodów pomiędzy środkiem a brzegami. Czy zrobisz dwa stożki czy wysklepienie będzie łukiem
to działanie jest takie samo.
Różnica dotyczy trwałości taśmy - przy sztywnej i wązkiej a jeszcze dodatkowo grubej dwa stożki dość szybko wytrą taśmę różnicując jej grubość.
Przy idealnym naprowadzeniu całe napięcie skupia się na wierzchołku stożka co w efekcie niweluje zdolność różnicowania prędkości na obwodzie wałka.
Przecież to jest napęd cierny którego skuteczność zależy od równomiernych poślizgów (albo ich braku) taśmy a ta zależy od jednakowego nacisku na powierzchnię wałka.
Krzywizna baryłki łukowej zależna jest od sztywności i grubości taśmy oraz od rozpiętości pomiędzy sąsiednimi rolkami ( w mniejszym stopniu)
Idealnie jest wtedy gdy łuk baryłki odpowiada promieniowi deformacji płaszczyzny taśmy - w uproszczeniu to miejsce
z którego można się spodziewać wyginania płaszczyzny taśmociągu podczas naprowadzania na wałek.

2)geometria mechaniki
Taśmę robiłeś sam i możliwe że jest krzywo przycięta i sklejona jako powierzchnia stożka zamiast walca.
Minimalna różnica na sklejce i powtórzona wielokrotnym przewijaniem ustawi taśmę krzywo względem osi transportera
Podczas regulacji naciągać będziesz wałek do jakiegoś poprawnego efektu ale to może być ustawienie skośne względem ramy- podobnie na drugim końcu
Sam piszesz że po kilku manipulacjach taśma wreszcie się stabilizuje ( choć nie tam gdzie oczekujesz)
Taśmę powinno się przycinać do czoła we wspólnym złożeniu - jeden koniec prawy - drugi w pozycji odwrotnej.
Wtedy jak byś skośnie nie uciął to te skosy na styku się wzajemnie kompensują.
Sklejka taśmy, szczególnie takiej o dużej elastyczności płaszczyzny, powinna być symetryczna względem jej biegu.
Czyli linia prostopadła ( ale się łatwo łamie) albo w kształcie V. No i dobrze aby było bez zmiany grubości.
Jeżeli stosujesz grzebienie, ekspresy czy inne łączniki mechaniczne to średnica wałków powinna być na tyle duża aby przyrost napięcia ( bo łącznik mechaniczny wchodząc na wałek napina taśmę) nie powodował zmiany geometrii wałków.

Zupełnie pomijana jest sztywność ramy ( bo przecież stalowa)
Jeżeli po wyregulowaniu biegu taśma jest obciążona lub z innego powodu przesunie się na drugi bok to deformacja ramy ustawia wałki w innym położeniu.
Wtedy użytkwnik od nowa reguluje ... i tak w kółko.

Tak trochę mało opisałeś co i jak jest zrobione i jak się zachowuje dlatego te uwagi to tak ogólnie.

Pukury pytasz o taśmę/plandekę. Ni zauważyłeś ze plandeka to nie transporter i tkanina w plandece celowo jest tak dobrana aby miała dużą elestyczność skośną bo wtedy dobrze się naciąga na nieregularne kształty stelaża skrzyni samochodu?
?" uczeni w piśmie " ?




pukury
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7122
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Rolki baryłkowe do przenośnika taśmowego.

#12

Post napisał: pukury » 04 wrz 2021, 13:24

Hej.
Z elastycznością plandeki - coś mi tam do głowy przyszło - że się słabo nadaje.
Z " uczonymi w piśmie " - na właśnie ktoś kto ma doświadczenie opisał co i jak.
To taki ( powiedzmy) skrót myślowy :mrgreen:
Ciekawe też co jest między rolkami ?
Stół jakiś - przecież nie wiszą w powietrzu.
pzd.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Autor tematu
atom1477
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1071
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Rolki baryłkowe do przenośnika taśmowego.

#13

Post napisał: atom1477 » 05 wrz 2021, 07:46

qqaz pisze:
04 wrz 2021, 13:11
Taśmę robiłeś sam
Tego akurat nie napisałem :D
Taśmę zleciłem w firmie co skleja plandeki do TIRów. Jest z nowego materiału, i jak sklejali to wiedzieli że to ma być to przenośnika.
Wizualnie nie udało mi się zmierzyć jakiejś niedokładności sklejenia (sklejenia na ukos).
qqaz pisze:
04 wrz 2021, 13:11
Sam piszesz że po kilku manipulacjach taśma wreszcie się stabilizuje ( choć nie tam gdzie oczekujesz)
Ale stabilizuje się na lewo albo na prawo. Krzywe sklejenie taśmy dawało by zawsze zjazd w tą samą stronę.
Na moje oko problemem jest powierzchnia rolek.
Już wiem na pewno że błędem jest ta baryłka tylko na środku rolek. Powinna być na całości, albo na krawędziach bocznych. Na środku nic nie daje bo zawsze jest opasana w całości (nie ma różnicowania sił po lewej i prawej stronie).
qqaz pisze:
04 wrz 2021, 13:11
Tak trochę mało opisałeś co i jak jest zrobione i jak się zachowuje dlatego te uwagi to tak ogólnie.
To dlatego że pytałem tylko o kształt rolek, a cała resztę chciałem już rozkminić sam.

Dzięki za ten cały długi opis.

Tylko mi się to nie zgadza z elastycznością taśmy.
Różne opisy działania kół baryłkowych (dla pasów transmisji mocy) mówią wyraźnie że to elastyczność pasa daje różnicowanie naciągu w różnych miejscach koła, i tym samym naprowadzanie.
Oczywiście chodzi o samo występowanie elastyczności, a nie o to żeby była jakaś bardzo duża.
Ta plandeka po prostu ma jakąś elastyczność. Ale na pewno nie jakąś bardzo dużą. I mówię o elastyczności wzdłużnej (na rozciąganie). To co się dzieje na TIRze podczas ruchów naczepy to co innego (przekaszanie).
pukury pisze:
04 wrz 2021, 13:24
Ciekawe też co jest między rolkami ?
Stół jakiś - przecież nie wiszą w powietrzu.
Załatwię jakieś zdjęcia.
Pomiędzy rolkami jest konstrukcja z profili 40x80x2mm.
Idzie dokładnie w osi rolek (nie wypacza jej przy naciąganiu).
Chętnie kupię silnik krokowy 23HS8430 (konkretnie taki).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”