Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Autor tematu
pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 393
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#1

Post napisał: pavyan » 05 cze 2019, 09:19

Pytanie do Was wszystkich, trochę na zapas: czy na sali jest ktoś kto remontował starą polską AVIĘ, "klekotkę" FNB-26?
Prawdopodobnie będę musiał zajrzeć do brzucha swojej staruszki - przy ustawieniu obrotów 300/420 słychać podejrzany hałas, jakby ze skrzynki prędkości. Dziwne to trochę dla mnie, że w zasadzie tylko w tym położeniu dźwigni jest słyszalny ten objaw (jeszcze któreś jest trochę głośniejsze, ale nie pamiętam które). Na tych właśnie obrotach pracowałem głowicą 63mm, to jest niewątpliwie pewne obciążenie dla tej dość delikatnej i starej maszyny, więc może dlatego coś tam wysiada.
Trudno mi jest teoretycznie przeanalizować i wydedukować który wałek, koło lub łożysko szwankuje, ponieważ sterowanie jest zrealizowane na "krzywkach" i cholera wie, jak koła się ustawiają (choć pewnie ze schematu kinematycznego można by to wydumać). Zresztą, co to da... i tak trzeba wymontować/rozebrać podzespół.
Kiedy dawno temu kupiłem tę frezarkę, wyremontowałem głowicę pionową oraz rozebrałem całą konsolę, skontrolowałem ją, uszczelniłem i nieco poprawiłem rozwiązania (olej strasznie spierniczał), ale w zasadzie tylko te dwa miejsca wymagały ingerencji.

Teraz niestety chyba nadchodzi następna robota :evil: , a w DTR-ce nie mam żadnych opisów demontażu zespołów - jednak z rysunku (przekroju) skrzynki prędkości i schematu kinematycznego wynika - według mnie - że:
1) po demontażu tylnego zespołu koła pasowego odbierającego napęd z silnika i zdjęciu/zsunięciu do tyłu tulei sprzęgającej wałki wielowypustowe tegoż zespołu i wałka wejściowego skrzynki prędkości
2) zdjęciu pokrywy dostępu do pompki i filtra oleju oraz odkręceniu rurki doprowadzającej olej do najwyższego punktu maszyny (wziernika kontrolnego) od szkieletu skrzynki prędkości - są tam dwa wkręty i blaszki przytrzymujące
3) na koniec, po odkręceniu śrub ampulowych mocujących skrzynkę prędkości do korpusu

powinna ona wysunąć się bez problemu z maszyny w bok, ponieważ (od góry) jest zazębiona swoim kołem zdawczym z wałem uzębionym przekazującym obroty na wrzeciono poziome, a (od dołu) zazębiona jest innym swoim kołem zdawczym z kołem zębatym przyjmującym obroty na skrzynkę posuwów.

Nie mam w tej chwili zdjęcia rysunków przekroju skrzynki posuwów i schematu kinematycznego z DTR-ki - potem postaram się zamieścić - ale może któryś z Kolegów którzy znają konstrukcję tej frezarki może potwierdzić lub zaprzeczyć mojej dedukcji.
A jeśli zaprzeczyć, to może jednocześnie oświecić mnie przed chyba nieuchronnie nadchodzącym demontażem remontowym.




Autor tematu
pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 393
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#2

Post napisał: pavyan » 05 cze 2019, 22:20

Dodaję obrazki z DTR-ki, które pokazują kluczowe punkty - te, które opisałem.
Górny - widać tuleję sprzęgającą łączącą wałki I i Ia oraz tylny zespół odbierający napęd od silnika (trzy paski klinowe)
Środkowy - rurka olejowa i jej mocowanie do obudowy skrzynki prędkości
Dolny - schemat kinematyczny, widać tam opisane sprzęgło a także zazębienie koła na wałku III (wyjściowym) z walcem uzębionym przenoszącym obroty na wrzeciono poziome (niestety, bezmyślnie obciąłem górę rysunku i nie mogę podać numerów koła i walca) i przeniesienie mocy na skrzynkę posuwów (koło 131-> koło 136).

Wszystko wskazuje na to, że można "bezboleśnie" wymontować skrzynkę prędkości właśnie tak jak opisałem, ale byłbym wdzięczny za potwierdzenie od kogoś, kto demontował/naprawiał FNB-26.
Załączniki
Tuleja - sprzęgło..jpg
Rurka - olej..jpg
Kinematyka..jpg

Awatar użytkownika

Pirat
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 440
Rejestracja: 12 lut 2017, 14:28
Lokalizacja: Lódź

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#3

Post napisał: Pirat » 06 cze 2019, 00:17

Przez używanie głowic frezarskich rozwaliły się pewnie wielowypusty na kołach zębatych, może lepiej tego nie ruszać.
Nie bez powodu w DTR od Avii 25 jest napisane żeby nie używać głowic frezarskich, ludzie to ignorują a później kaput.


Autor tematu
pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 393
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#4

Post napisał: pavyan » 06 cze 2019, 08:41

Trochę mnie zmroziło, jak przeczytałem - obyś nie miał racji...
Głowicą często nie pracowałem i zawsze delikatnie zbierałem (max. 0,5mm), ale niestety płytkami TPUN, płaskimi - więc generującymi większe opory skrawania.
Nie czytałem szczegółowo DTR-ki, tylko to co było mi potrzebne; teraz zajrzę, ale jeśli masz słuszność - to i tak po szkodzie będę mądry. Typowy Polak :wink:
To możliwe, bo hałas jest tylko na tym biegu - a więc uszkodzone może być właśnie koło od tej prędkości lub wałek w tym miejscu.
Przy przełączaniu biegów niby zacięć nie ma, koła suwają się raczej płynnie.
Na Twoją rację wskazuje także fakt, że gdyby to była wina rozwalonych łożysk, to hałas powinien być na kilku biegach (najmniej dwóch, trzech) - a słychać go w zasadzie tylko na prędkości 300/420.
No nic, chyba mogę trochę "podejrzeć" skrzynkę prędkości od strony dużej pokrywy pompki/filtra oleju - jak mnie najdzie chęć (albo niechęć), zdejmę ją i może uda się coś zobaczyć od "du*y strony".

Awatar użytkownika

Pirat
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 440
Rejestracja: 12 lut 2017, 14:28
Lokalizacja: Lódź

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#5

Post napisał: Pirat » 06 cze 2019, 17:33

Nagraj jak możesz dźwięk tego hałasującego biegu i dla porównania jakiś cichy bieg.


Autor tematu
pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 393
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#6

Post napisał: pavyan » 06 cze 2019, 21:35

Nie da rady, mój stary telefon to dyktafon. I nie mam gdzie zamieścić pliku.
Jest wyraźnie głośniej - na innych biegach słychać prawie czyste "granie" przekładni, a na tym podejrzanym oprócz tego nieładne hałasy, jakby... nieuporządkowane.
Wyczuwam też jakby lekkie drgania maszyny, kiedy położę na niej (pieszczotliwie :wink: ) rękę.
Po prostu, drży maleńka :D


matioch345
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 05 sie 2019, 13:54

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#7

Post napisał: matioch345 » 05 sie 2019, 13:58

pavyan pisze:
05 cze 2019, 22:20
Dodaję obrazki z DTR-ki, które pokazują kluczowe punkty - te, które opisałem.
Górny - widać tuleję sprzęgającą łączącą wałki I i Ia oraz tylny zespół odbierający napęd od silnika (trzy paski klinowe)
Środkowy - rurka olejowa i jej mocowanie do obudowy skrzynki prędkości
Dolny - schemat kinematyczny, widać tam opisane sprzęgło a także zazębienie koła na wałku III (wyjściowym) z walcem uzębionym przenoszącym obroty na wrzeciono poziome (niestety, bezmyślnie obciąłem górę rysunku i nie mogę podać numerów koła i walca) i przeniesienie mocy na skrzynkę posuwów (koło 131-> koło 136).

Wszystko wskazuje na to, że można "bezboleśnie" wymontować skrzynkę prędkości właśnie tak jak opisałem, ale byłbym wdzięczny za potwierdzenie od kogoś, kto demontował/naprawiał FNB-26.
Witam niedawno stalem sie posiadaczem takiej samej maszyny fnb-26. Czy jest możliwość przeslania skanu kompletnej dtr'ki ?


Autor tematu
pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 393
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Remont frezarki AVIA FNB-26 (skrzynka obrotów)

#8

Post napisał: pavyan » 05 sie 2019, 20:59

Skanu niestety nie mam (tylko dość marne ksero, chyba zresztą niekompletne - tylko najważniejsze rzeczy), i w najbliższym czasie nie będę miał jak "zmontować" skanu.
Ale spróbuj tutaj - w ostatnim poście autor pisze coś, z czego wynika że ma elektroniczną wersję (i niedawno zaglądał na Forum):
avia-fnb-26-t76858.html

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”