Przewiercenie

Przewiercenie sztuki

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
knymek32
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 14 maja 2019, 12:01

Przewiercenie

#1

Post napisał: knymek32 » 15 maja 2019, 17:49

Jak mogę przewiercic sztukę wysokości 21cm średnica otworu 4mm trochę wysoka sztuka a wiertła raczej takiego długiego nie dostanę??



Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1116
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Przewiercenie

#2

Post napisał: grg12 » 15 maja 2019, 19:43

Google uważa że znajdziesz "wiertło 4mm długie" pierwszy wynik dzisiaj to aukcja allegro wiertła długości 280mm.

Pozostaje pytanie co konkretnie chcesz przewiercić - sztukę mięsa, mone lise?


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3246
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Przewiercenie

#3

Post napisał: jasiu... » 15 maja 2019, 19:47

Gdybyś chciał wykonać taki otwór 10 razy dłuższy, to wiertłem lufowym (z jednym ostrzem) też by się dało. A takie krótkie otwory to zwyczajnym spiralnym możesz opanować.


Autor tematu
knymek32
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 14 maja 2019, 12:01

Re: Przewiercenie

#4

Post napisał: knymek32 » 15 maja 2019, 20:05

Ok dzięki za info.


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 303
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Przewiercenie

#5

Post napisał: pavyan » 16 maja 2019, 10:03

Pytanie brzmi, czy otwór na wyjściu ma być usytuowany bardzo dokładnie (chyba najlepiej to określić tak: idealnie w osi wrzeciona wiercącego ów otwór). Jeżeli masz tylko "przewiercić", hmm... byle jak, to nie ma większych trudności.

Problem jaki napotkasz będzie polegał na tym, że spiralne wiertło o małej sztywności (duży stosunek średnicy do długości, 210:4) będzie zbaczało z osi podczas pracy i otwór na pewno nie "wyjdzie" w idealnym teoretycznym punkcie (przewidywanym).
Odchyłka w tym wypadku może wynosić nawet kilka milimetrów (w nieszczęśliwym przypadku kilkanaście) a zależy bezpośrednio od jakości wiertła - musi być idealnie zaostrzone i powinno koniecznie mieć korektę ścina (krzyżową); to powoduje ok. 50-60% zmniejszenie siły posuwu i co ważniejsze, zarazem zmniejszenie siły spychającej wiertło z osi otworu - dlatego że typowy niekorygowany ścin rozgniata materiał, a nie skrawa. A więc tym bardziej każda niesymetria zaostrzenia powoduje spychanie ostrza w bok.
Tak więc do takiej pracy szukaj szlifowanego wiertła markowego, ostrzonego fabrycznie, z korektą ścina - najlepiej HSS-Co.
Cały czas stosuj odpowiednie i najlepsze dostępne chłodzenie/smarowanie (niestety, nie piszesz nic o obrabianym materiale a to podstawowa sprawa, np. do stali wziąłbym TEREBOR), a także częste wycofywanie wiertła i czyszczenie z wiórów - powiedziałbym, że przy tej średnicy i od 20 milimetra głębokości otworu cofać trzeba co 2, max 3mm (to już ryzykowne) postępu otworu, inaczej zatrze się przez nadmiar urobku i złamie.
Dobry uchwyt bez bicia (najlepiej zacisk ER), i wrzeciono ustawić dokładnie nad punktem wiercenia - a raczej środek obracającego się wiertła dokładnie nad tym punktem. Inaczej już od samego startu ostrze wiertła zejdzie z "teoretycznej" osi swego obrotu i otwór będzie szedł w bok po łukowatym skosie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”