Przekładnia kątowa na kołach stożkowych spiralnych

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Malaxis
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 591
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

Przekładnia kątowa na kołach stożkowych spiralnych

#1

Post napisał: Malaxis » 04 wrz 2020, 13:04

Tytułem wstępu, potrzebuję kupić bądź zaprojektować adaptery kątowe do przenoszenia momentu z serwomotorów przy zachowaniu przełożenia 1:1 (ewentualnie maksymalnie 1:1,25).
Opcja zakupu jest prosta do zrealizowania i jest sporo opcji na rynku, ale ma zasadnicze dwie wady:
1. Cena, koszt takiej przekładni o odpowiednio niskim luzie kątowym to parę tysięcy złotych
2. Duże wymiary i problematyczna adaptacja do dalszej części maszyny

W związku z tym, chciałbym przynajmniej rozważyć zaprojektowanie własnych adapterów kątowych przy użyciu znormalizowanych kół zębatych i tutaj jest sedno tematu, gdzie takowe kupić i czy jest to w ogóle możliwe?

Wymagania:
- Precyzyjne (luz kątowy maksymalnie 10')
- Spiralne
- Szlifowane
- Hartowane
- Rozmiary od M1 do M3.
- Dostępne w ilościach detalicznych

Jak do tej pory znalazłem tylko jednego producenta takich zębatek, który spełnia wszystkie wymogi i jest to:
https://www.kggear.co.jp/en/kg-stock-gears/miter-gears

Można kupować na sztuki i cena jest jak najbardziej akceptowalna, przykładowo:
- System of Accuracy : JIS B 1704 class 1, M2, Z20, HRC 52 ~ 60; 250 EUR para
- System of Accuracy : JIS B 1704 class 0, M2, Z20, HRC 60~ 63; 600 EUR para



Może ktoś kojarzył innych producentów z takimi zębatkami? KG gears ma fajne produkty ale brakuje mi niektórych modułów i ilości zębów w ich ofercie.

Projektował ktoś adaptery kątowe przy wykorzystaniu takich zębatek? Może oprócz doboru samych zębatek występują tam jakieś dodatkowe trudności?

Rozebrałem jedną taką przekładnię (luz kątowy max 7') i wielkiej filozofii w budowie nie było, koła spiralne szlifowane, budowa korpusu stosunkowo prosta. Łożyskowanie na zwykłych łożyskach kulkowych z małą komplikacją w postaci pierścieni sprężynujących dla obu węzłów łożyskowych. Nie jestem pewien w jakim celu są te podkładki, czy chodzi o kompensacje rozszerzalności temperaturowej czy może o lekki docisk zębatek do siebie?

Zastanawiam się też, czemu przekładnie kątowe o małym luzie takich firm jak np Alpha Wittenstein kosztują tak duże pieniądze (dostałem wycenę na jedną z mniejszych przekładni na ~10 000pln), może jednak nie jest wcale to takie proste, żeby zbudować przy użyciu znormalizowanych precyzyjnych zębatek coś sensownego?




allegro8228
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 41
Rejestracja: 01 wrz 2007, 08:47
Lokalizacja: Białystok

Re: Przekładnia kątowa na kołach stożkowych spiralnych

#2

Post napisał: allegro8228 » 05 wrz 2020, 12:04

Przy przełożeniu 1:1 nie widzę potrzeby przekładni, dobierz odpowiednio servo/sprzegło.
Malaxis pisze:Zastanawiam się też, czemu przekładnie kątowe o małym luzie takich firm jak np Alpha Wittenstein kosztują tak duże pieniądze (dostałem wycenę na jedną z mniejszych przekładni na ~10 000pln)

Dlatego że 1zł to koszt produkcji, a 9999zł to marża :), spróbuj sam wyprodukować.


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1478
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przekładnia kątowa na kołach stożkowych spiralnych

#3

Post napisał: atlc » 05 wrz 2020, 12:33

Malaxis pisze:adaptery kątowe
allegro8228 pisze:Przy przełożeniu 1:1 nie widzę potrzeby przekładni, dobierz odpowiednio servo/sprzegło.


Faktycznie, genialny pomysł, rozwiązujący wszystkie problemy autora tematu :D

Dodane 5 minuty 42 sekundy:
Jeśli faktycznie ta firma sprzedaje koła w odpowiedniej klasie dokładności to zostaje Ci wykonanie odpowiedniego łożyskowania dla kół (bez luzu poosiowego) oraz regulacja wzajemnej pozycji kół zębatych poprzez zastosowanie szlifowanych na wymiar pierścieni. Szlifowanych z grubości rzecz jasna.
Istotne będzie wykonanie korpusu przekładni z bardzo dokładnym wzajemnym położeniem osi.
Bo co Ci po szlifowanych kołach zębatych w kosmicznej klasie dokładności, jak ich osie nie będą leżały w jednej płaszczyźnie lub nie będą wzajemnie prostopadłe.


allegro8228
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 41
Rejestracja: 01 wrz 2007, 08:47
Lokalizacja: Białystok

Re: Przekładnia kątowa na kołach stożkowych spiralnych

#4

Post napisał: allegro8228 » 05 wrz 2020, 13:07

Ups :) życzę powodzenia

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”