
Problem z uruchomieniem strownika
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 03 sty 2008, 23:01
- Lokalizacja: leżajsk
Problem z uruchomieniem strownika
Zrobiłem sterownik wraz z płytka intrrfejs sterownika i niemoge uruchomić silników przez żadny program dodam że są to silniki od drukarek . Sterownik ze strony http://www.ottop.republika.pl 

Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 523
- Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
- Lokalizacja: Poznań
Wybacz kolego ale poleci kolejny kubeł zimnej wody.
Drukarek dajmy na to jest jakieś 1000 różnych modeli. Przy założeniu że w każdej znajdują się dwa różne silniki daje nam przypuszczalnie 2000 różnych rodzajów silników.
Więc konkretniej jaki silnik? Ile ma wyprowadzeń? Czy prawidłowo zidentyfikowałeś cewki? próbowałeś uruchomić silnik ręcznie przełączając uzwojenia do zasilania?
Wpierw trzeba wyeliminować błąd podpięcia samego silnika. Potem będzie trzeba przeanalizować działanie samego sterownika. Próbowałeś pomierzyć napięcia wyjściowe na zaciskach silnika gdy podajesz sygnał sterujący?
Błędów jakie mogłeś popełnić jest naprawdę wiele. I mniej danych konkretnych podasz tym bardziej wróżymy z fusów.
Drukarek dajmy na to jest jakieś 1000 różnych modeli. Przy założeniu że w każdej znajdują się dwa różne silniki daje nam przypuszczalnie 2000 różnych rodzajów silników.
Więc konkretniej jaki silnik? Ile ma wyprowadzeń? Czy prawidłowo zidentyfikowałeś cewki? próbowałeś uruchomić silnik ręcznie przełączając uzwojenia do zasilania?
Wpierw trzeba wyeliminować błąd podpięcia samego silnika. Potem będzie trzeba przeanalizować działanie samego sterownika. Próbowałeś pomierzyć napięcia wyjściowe na zaciskach silnika gdy podajesz sygnał sterujący?
Błędów jakie mogłeś popełnić jest naprawdę wiele. I mniej danych konkretnych podasz tym bardziej wróżymy z fusów.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 03 sty 2008, 23:01
- Lokalizacja: leżajsk
No przepraszam
.Silniki mają 5 wyprowadzeń 12 v unipolarne .Cewki prawdopodobnie zidentyfikowałem dobrze podłaczałem także silnik pod napiecia i działał bez zażutów. Narazie niemoge zamieścić zdjęcia bo niemam czym zrobić. A to dokładny opis silnika http://info.hobbyengineering.com/specs/PX-27964.pdf . I jeszcze raz dziękuje za wylanie namnie kubeł zimnej wody przezto wytrzezwiałem 


-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 523
- Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
- Lokalizacja: Poznań
No to wiemy już coś i można zacząć szukać dziury w całym.
Przyda się do tego prosty analizator stanów logicznych. Powiało grozą
a tak poważnie to będzie to dioda LED. Podpinasz ją na stałe do GND natomiast o drugiej nóżki dolutuj kawałek kabla który będzie sondą. No i czas na sprawdzanie co i jak.
Upraszczając musisz podpiąć wszystko włączyć program wygenerować sygnał (jeśli w machu to np motor tuning i ustaw bardzo małe wartości przebiegu) i zaczynasz od samego portu LPT czy coś się dzieje. Np czy na wyjściu DIR zmienia się stan dla odpowiedniej osi. Jeśli tak to sprawdzasz to kolejno na wyjściu z interfejsu sterownika (w ten sposób sprawdzimy czy do tego punktu jest wszystko w porządku. Jak to wszystko posprawdzasz możesz pomierzyć miernikiem co dzieje się na wyjściu na silniki (ULN2803) Pamiętaj tylko że tu na wyjściu otrzymujesz ujemny biegun zasilania.
Sam sterownik natomiast możesz sprawdzić przez ręczne taktowanie (bez podpięcia do komputera. Po prostu na wejście step podajesz + 5V.
Co do tego analizatora stanów logicznych to uprzedzam że to dość partyzancka metoda i jeśli przebiegi w sterowniku zmieniają się z dużą częstotliwością to możesz nic nie zobaczyć.
Normalnie stosuje się tutaj oscyloskop ale przypuszczam że nie masz do niego dostępu. Czasem niezastąpiony okazuje się stary dobry poczciwy miernik wychyłowy (mierniki cyfrowe - zwłaszcza tanie mają dużą bezwładność i w rezultacie nic nie wskażą a wychyłówka przynajmniej się bujnie)
Moje rady to nie absolutny objawiony sposób rozwiązania problemu ale próba nakierowania ciebie na sposób diagnozy. Może dzięki uda się wspólnymi siłami coś zdziałać.
Przyda się do tego prosty analizator stanów logicznych. Powiało grozą

Upraszczając musisz podpiąć wszystko włączyć program wygenerować sygnał (jeśli w machu to np motor tuning i ustaw bardzo małe wartości przebiegu) i zaczynasz od samego portu LPT czy coś się dzieje. Np czy na wyjściu DIR zmienia się stan dla odpowiedniej osi. Jeśli tak to sprawdzasz to kolejno na wyjściu z interfejsu sterownika (w ten sposób sprawdzimy czy do tego punktu jest wszystko w porządku. Jak to wszystko posprawdzasz możesz pomierzyć miernikiem co dzieje się na wyjściu na silniki (ULN2803) Pamiętaj tylko że tu na wyjściu otrzymujesz ujemny biegun zasilania.
Sam sterownik natomiast możesz sprawdzić przez ręczne taktowanie (bez podpięcia do komputera. Po prostu na wejście step podajesz + 5V.
Co do tego analizatora stanów logicznych to uprzedzam że to dość partyzancka metoda i jeśli przebiegi w sterowniku zmieniają się z dużą częstotliwością to możesz nic nie zobaczyć.
Normalnie stosuje się tutaj oscyloskop ale przypuszczam że nie masz do niego dostępu. Czasem niezastąpiony okazuje się stary dobry poczciwy miernik wychyłowy (mierniki cyfrowe - zwłaszcza tanie mają dużą bezwładność i w rezultacie nic nie wskażą a wychyłówka przynajmniej się bujnie)
Moje rady to nie absolutny objawiony sposób rozwiązania problemu ale próba nakierowania ciebie na sposób diagnozy. Może dzięki uda się wspólnymi siłami coś zdziałać.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Między diodą a kablem trzeba włączyć opornik np. 1kΩ, bo inaczej możemy uszkodzić układ albo diodę. Na dodatek diodę trzeba przylutować do masy katodą.bubels pisze:Przyda się do tego prosty analizator stanów logicznych. Powiało grozą a tak poważnie to będzie to dioda LED. Podpinasz ją na stałe do GND natomiast o drugiej nóżki dolutuj kawałek kabla który będzie sondą. No i czas na sprawdzanie co i jak.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Zamiast silnika proponuję podłączyć 4 żarówki 12V małej mocy, które pozwolą na kontrolę kroków bez ryzyka uszkodzenia silnika. Kiedy uda się uzyskać cykliczne błyski, ponownie podłączymy silnik.
Diagnozę należy rozpocząć od pinów na porcie LPT, za pomocą sondy diodowej. Kiedy konfiguracja programu powiedzie się i impulsy STEP i DIR będą obecne na LPT będzie można zacząć uruchamiać sterownik. Najłatwiej zdiagnozować wolnozmienne sygnały DIR.
Diagnozę należy rozpocząć od pinów na porcie LPT, za pomocą sondy diodowej. Kiedy konfiguracja programu powiedzie się i impulsy STEP i DIR będą obecne na LPT będzie można zacząć uruchamiać sterownik. Najłatwiej zdiagnozować wolnozmienne sygnały DIR.