Problem z silnikami nema 17

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC

Autor tematu
pawdab1444
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54

Re: Problem z silnikami nema 17

#21

Post napisał: pawdab1444 » 15 cze 2021, 20:58

Okey więc przekładni chińskich nie biorę pod uwagę. Dzięki za rady.
Obecnie mam silniki 0.4Nm czy zakładając silnik 2 razy mocniejszy uzyskam 2 razy więcej mocy ?
Nie do końca tez rozumiem specyfikacje, silniki są różne, muszę szukać o większej ilości Nm ale co z napięciem ? Często widzę napięcie przy silnikach 2V/3,9v a nawet i 12v. Czy powinienem zwrócić uwagę jakie napięcie powinno być w specyfikacji wybierając nowy silnik ?
Dziękuje za dużo cennych rad.




getbeterr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 11
Posty: 137
Rejestracja: 31 gru 2020, 15:44

Re: Problem z silnikami nema 17

#22

Post napisał: getbeterr » 15 cze 2021, 21:06

Silniki sterujesz pradem. Na napiecia nie patrz. Do kazdego silnika powinien byc wykres momentu w zaleznosci od predkosci obrotowej.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

Re: Problem z silnikami nema 17

#23

Post napisał: upanie » 15 cze 2021, 21:09

Tak, powinieneś.
Generalnie to najlepiej jest brać silniki o małym napięciu. Dlaczego to można łatwo znaleźć w sieci i nie będę się rozpisywał.
Nie wiem co Ty chcesz robić ale stosując paski nie osiągniesz zawrotnej siły przy tak małych silnikach. Poza tym wybrałeś duże koło napędowe.
W jednej ze swoich zabawek wsadziłem silnik nema17 (nie pamiętam momentu) koło 14 zębów i pasek 2gt 9mm. Wcale nie tak łatwo było to zatrzymać. Tzn, łatwo ale nie było to ledwo dotknięcie, trzeba było stawić spory opór.
Weź jeszcze pod uwagę, że te paseczki się rozciągają, nie jak guma w majtkach ale jednak. I w drukarce 3d czy laserku to sobie mogą śmigać ale jeśli chcesz coś frezować to już może mieć znaczenie.
Oczywiście ludzie takie rzeczy robią więc nie jest tak, że to zawsze bez sensu ale jednak musisz być tego świadomy.
czilałt...


Autor tematu
pawdab1444
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54

Re: Problem z silnikami nema 17

#24

Post napisał: pawdab1444 » 16 cze 2021, 07:13

14 zębów na zębatkę da większy moment obrotowy ale co z dokładnością ? Czy precyzję się zmniejsza idąc w te stronę ?

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Problem z silnikami nema 17

#25

Post napisał: grg12 » 16 cze 2021, 07:25

twoje koło napędowe ma promień 40mm/(2*pi) = 6.36mm, silnik 0.4Nm czyli 400Nmm jest w stanie wytworzyć na obwodzie koła siłę liniową 400/6.36 = 62.9N ("po ludzku" - powinien być w stanie udźwignąć około 6kg).
To niewiele ale do małej maszynki frwzującej w miekkim drewnie mogłoby wystarczyć.
Problem w tym że 0.4Nm silnik wytwarza tylko przy postoju - przy wzroście prędkości moment bardzo szybko spada (szczególnie jesli zasilasz sterownik niskim napięciem).
Imho nawet z tym układem napędowym można coś sensownego zrobić ale musisz bardzo starannie dobrać parametry (przyspieszenia i prędkości max).
Koło napedowe ma 40mm obwodu, silnik ma prawdopodobnie 200 kroków - czyli na każdy krok silnika pasek przesunie sie o 0.2mm. Nastepnie dzielisz 0.2mm przez "mikrokrok" i wychodzi ci rozdzielczosc - powiedzmy że skonfugurowałes mikrokrok 16 - rozdzielczość twojej maszyny to 0.0125mm
Jaki wynik bedzie dla mniejszego koła policz sobie sam


Autor tematu
pawdab1444
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54

Re: Problem z silnikami nema 17

#26

Post napisał: pawdab1444 » 16 cze 2021, 16:19

grg12 pisze:
16 cze 2021, 07:25
twoje koło napędowe ma promień 40mm/(2*pi) = 6.36mm, silnik 0.4Nm czyli 400Nmm jest w stanie wytworzyć na obwodzie koła siłę liniową 400/6.36 = 62.9N ("po ludzku" - powinien być w stanie udźwignąć około 6kg).
To niewiele ale do małej maszynki frwzującej w miekkim drewnie mogłoby wystarczyć.
Problem w tym że 0.4Nm silnik wytwarza tylko przy postoju - przy wzroście prędkości moment bardzo szybko spada (szczególnie jesli zasilasz sterownik niskim napięciem).
Imho nawet z tym układem napędowym można coś sensownego zrobić ale musisz bardzo starannie dobrać parametry (przyspieszenia i prędkości max).
Koło napedowe ma 40mm obwodu, silnik ma prawdopodobnie 200 kroków - czyli na każdy krok silnika pasek przesunie sie o 0.2mm. Nastepnie dzielisz 0.2mm przez "mikrokrok" i wychodzi ci rozdzielczosc - powiedzmy że skonfugurowałes mikrokrok 16 - rozdzielczość twojej maszyny to 0.0125mm
Jaki wynik bedzie dla mniejszego koła policz sobie sam
A coś mi się ubzdurało, ze im większe koło na silniku tym większa dokładność a im mniejsze mniejsza. A tu widzę na odwrót, małe koło duża dokładność.
Czy taką dokładność da się policzyć również na przekładni ?


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

Re: Problem z silnikami nema 17

#27

Post napisał: upanie » 16 cze 2021, 16:51

Jak to się stało, że zbudowałeś maszynę CNC i nie wiesz tak podstawowych rzeczy?
Przecież o obwodzie kola to już w podstawówce się nauczysz.
Poza tym nie myl dokładności z rozdzielczością.
czilałt...


Autor tematu
pawdab1444
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54

Re: Problem z silnikami nema 17

#28

Post napisał: pawdab1444 » 16 cze 2021, 17:22

Obwód koła to jedno ale trzeba jeszcze wiedzieć co przez co pomnożyć czy podzielić. Rozumiem, ze dokładność to ustawienie kroków ma milimetr a rozdzielczość to najmniejszy odcinek jaki może pokonać maszyna ?

Do ustawienia używałem kalkulatora kroków na milimetr ale jak policzyć to z przekładnią? Będę miał łącznie 3 zębatki na osi, silnik 16 odbiór 40 i zaraz obok niej zębatka 20 zębów po której będzie chodził pasek 2gt.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

Re: Problem z silnikami nema 17

#29

Post napisał: upanie » 16 cze 2021, 18:25

Rozdzielczość to tak jak napisałeś, najmniejszy krok jaki może wykonać maszyna.
Dokładność nie ma z tym nic wspólnego. Jeśliby się chcieć zagłębić nad pojęciem dokładności to trochę czasu by to zjadło.
No ale w tym przypadku to dokładność pozycjonowania pokazuje Ci jak blisko Twoja "praktyczna" maszyna potrafi się zbliżyć do teoretycznej pozycji. Dokładność nie zależy od obliczeń a od parametrów fizycznych maszyny.
Dokładność zależy m.in. od tego o czym pisałem wcześniej czyli luzów na przekładni, rozciąganiu pasków itp.
Dlatego jak na razie zapomnij o tym pojęciu.

Teraz co do rozdzielczości. Już tu było pisane no ale niechaj...
Jeden obrót koła napędzającego pasek przesunie ten pasek o dystans równy obwodowi koła (tutaj zagadka o jaki obwód chodzi :D )
No ale zamiast bawić się w obwody to wystarczy pomnożyć moduł przez liczbę zębów czyli w Twoim przypadku 2mm * 20 = 40mm.
Teraz skoro wiesz, że jeden obrót koła powoduje przesunięcie koła o 40mm to łatwo policzyć, że typowy silnik krokowy, który to ma 200 kroków na obrót przesunie pasek o 40mm/200 czyli o 0,2mm. I to jest Twoja rozdzielczość przy pełnym kroku.
No ale można zastosować podział kroku na mniejszy. To się ustawia na sterowniku. I większość sterowników nie ma problemu z podziałem do 16tu. Czyli jeden pełny krok może podzielić na 16. Czyli jakbyś zastosował taki podział to byś miał 0,2mm / 16 co daje 0,0125mm
No i taką rozdzielczość (nie dokładność) masz przy bezpośrednim połączeniu koła napędowego z silnikiem.
No i teraz jak zastosujesz przekładnię pomiędzy silnikiem a kołem napędowym to możesz wpłynąć na tę rozdzielczość ale jednocześnie wpłyniesz na moment obrotowy, czyli siłę ciągnięcia paska, oraz prędkość jego ciągnięcia.
Jeżeli dasz przekładnię 1:4 (np. 40 zębów na kole silnika i 10 zębów na kole połączonym z kołem pasowym) to jeden obrót silnika wygeneruje 4 obroty koła pasowego. Czyli rozdzielczość zmaleje Ci 4-ro krotnie i będzie wynosić 0,04mm. No ale nie taki efekt chciałeś uzyskać, zwłaszcza ze do tego moment obrotowy (Twoja siła targania paska) zmaleje 40ro krotnie. No ale będzie szybciej :D
Ty chcesz raczej w drugą stronę bo chcesz więcej momentu niż masz. Dlatego musisz iść w drugą stronę i wybrać przekładnię np. 4:1 (10 zębów na kole silnika i 20 zębów na kole koła pasowego) co zwiększy moment 4-ro krotnie ale też zwiększy rozdzielczość 4-ro krotnie i 4-ro krotnie zmniejszy prędkość.
Te liczby to tylko przykład. 10 zębów to raczej za mało na koło pasowe 2GT.
Będę miał łącznie 3 zębatki na osi, silnik 16 odbiór 40 i zaraz obok niej zębatka 20 zębów po której będzie chodził pasek 2gt.
Czyli posuw bez przekładni (lub z przekładnią 1:1) wynosi 0.2mm na pełnym kroku.
Teraz dzielisz 16/40 (przełożenie Twoje przekładni) i mnożysz to przez przesuw co daje 0,4 * 0,2 = 0,08.
No i teraz możesz to jeszcze podzielić mikrokrokiem (czyli tym podziałem kroku o którym pisałem wyżej).
Siła Ci wzrośnie 2,5 razy w stosunku do bezpośredniego napędzania koła pasowego. Prędkość również zmaleje 2,5 krotnie.

O żesz kurnasz, się napisałem. Mam nadzieję, że nie na darmo.
czilałt...


Autor tematu
pawdab1444
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54

Re: Problem z silnikami nema 17

#30

Post napisał: pawdab1444 » 16 cze 2021, 22:28

Dziękuje Ci bardzo za wytłumaczenie mi tego. Właśnie tacy ludzie jak Ty powinni pisać poradniki, jasno i wyraźnie. Jeszcze tylko się upewnię, cytuje:
„ Dlatego musisz iść w drugą stronę i wybrać przekładnię np. 4:1 (10 zębów na kole silnika i 20 zębów na kole koła pasowego) ”
Rozumiem, ze nastąpiła tu pomyłka i miało być 10 zębów na silniku i 40 na odbiorze (nie 20 tak jak napisałeś bo wtedy byłaby przekładni 2:1)

Wiecie może gdzie zakupie silniki nema17 0.9Nm czyli najmocniejsze w tej kategorii ? Najlepiej w Polsce :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „CNC podstawy”