Jak rozwiązac sterowanie osłony magazynku narzędzi
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 22
- Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
- Lokalizacja: warm-maz
Jak rozwiązac sterowanie osłony magazynku narzędzi
Witam wszystkich.
W nowej maszynie cnc mam liniowy magazynek narzędzi, który chcę osłaniać w czasie pracy wrzeciona przesuwaną obudową.
Zasada działania pokrywy magazynka narzędzi.
Pokrywa przesuwając się po prowadnicach liniowych jest zasuwana na magazynek narzędzi.
Posiada ona wewnątrz listwę zębatą, która jest napędzana kołem zębatym za pośrednictwem paska idącego od silnika krokowego.
Cykl pracy:
Sterowanie pokrywy odbywa się za pomoca sygnału włącz , wyłącz wrzeciono (tylko zwarcie i rozwarcie)
Gdy podany jest sygnał stop wrzeciona , silnik krokowy odsuwa pokrywe, aż ruch ten zostanie wyłączony wyłącznikiem krańcowym na końcu stołu.
Tam pokrywa czeka, aż zostanie podany sygnał start wrzeciona i wtedy jedzie z powrotem, zamykając magazynek ,aż do nastepnego włacznika krańcowego na początku stołu. Tam czeka do powtórzenia cyklu.
Silnik będzie miał zadawane impulsy za pomocą generatora z możliwością ich plynnej regulacji
Dodatkowo chcę zastosować parametr czasu rozpędu głowicy aby obydwie funkcje
zsynchronizować.
Domyślam się,że aby ten układ zadziałał potrzebne będzie sterowanie za pomoca dwóch przekaźników i dwóch wyłączników krańcowych.
Nie bardzo wiem jak poradzić sobie ze schematem takiego układu
Będę zobowiązany za pomoc w tym temacie.
W nowej maszynie cnc mam liniowy magazynek narzędzi, który chcę osłaniać w czasie pracy wrzeciona przesuwaną obudową.
Zasada działania pokrywy magazynka narzędzi.
Pokrywa przesuwając się po prowadnicach liniowych jest zasuwana na magazynek narzędzi.
Posiada ona wewnątrz listwę zębatą, która jest napędzana kołem zębatym za pośrednictwem paska idącego od silnika krokowego.
Cykl pracy:
Sterowanie pokrywy odbywa się za pomoca sygnału włącz , wyłącz wrzeciono (tylko zwarcie i rozwarcie)
Gdy podany jest sygnał stop wrzeciona , silnik krokowy odsuwa pokrywe, aż ruch ten zostanie wyłączony wyłącznikiem krańcowym na końcu stołu.
Tam pokrywa czeka, aż zostanie podany sygnał start wrzeciona i wtedy jedzie z powrotem, zamykając magazynek ,aż do nastepnego włacznika krańcowego na początku stołu. Tam czeka do powtórzenia cyklu.
Silnik będzie miał zadawane impulsy za pomocą generatora z możliwością ich plynnej regulacji
Dodatkowo chcę zastosować parametr czasu rozpędu głowicy aby obydwie funkcje
zsynchronizować.
Domyślam się,że aby ten układ zadziałał potrzebne będzie sterowanie za pomoca dwóch przekaźników i dwóch wyłączników krańcowych.
Nie bardzo wiem jak poradzić sobie ze schematem takiego układu
Będę zobowiązany za pomoc w tym temacie.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1743
- Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
- Lokalizacja: Rybnik
Kolego po co sobie komplikować zycie silnikiem krokowym ? Prościej by bylo zastosować silniczek DC . Zmieniając bieguny masz ruch w dwóch kierunkach a regulując napięcie masz mozliwosc regulacji szybkości .
Do tego jakiś prosty układzik i gotowe ale to juz musisz się usmiechnac do jakiegoś elektronika .
Do tego jakiś prosty układzik i gotowe ale to juz musisz się usmiechnac do jakiegoś elektronika .
Moj chomik
http://chomikuj.pl/skotisobek
http://chomikuj.pl/skotisobek
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 22
- Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
- Lokalizacja: warm-maz
dziękuję za poradę. Wiem,że taka opcja jest do wyboru, jednak chciałbym to zrobić na silniku krokowym, jeśli ktoś mogłby mi pomóc w narysowaniu schematu, będe bardzo wdzięczny. Nie jestem zbyt biegły w elektronice,ale połaczyć wszystko razem dam radę.
Sterownik do silnika, silnik i zasilacz do sterownika posiadam i z podłaczeniem tych podzespołów nie będę miał kłopotów.
Jeśli ktoś z kolegów uzna,że taka usługa powinna być odpłatna, to chętnie zapłace i zapraszam do kontaktu na mój e-mail.
Sterownik do silnika, silnik i zasilacz do sterownika posiadam i z podłaczeniem tych podzespołów nie będę miał kłopotów.
Jeśli ktoś z kolegów uzna,że taka usługa powinna być odpłatna, to chętnie zapłace i zapraszam do kontaktu na mój e-mail.
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 41
- Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
- Lokalizacja: Kosów
Najprościej widział bym to tak.
O ile twój sterownik krokówki ma osobne wejścia sterujące kierunkiem obrotów to do tych wejść podłączasz krańcówki a do krańcówek wyjścia przekaźnika ze stykami przełącznymi.
Cewkę tego przekaźnika podłączasz do zasilania wrzeciona i najprościej aby napięcie jej uzwojenia odpowiadało napięciu wrzeciona.
Oczywiście do przekaźnika a dokładnie do styku przełącznego należy podłączyć plus zasilani lub masę to znaczy taki poziom, jaki w sterowniku wyzwala wejścia sterujące kierunkiem.
I tak jeśli uruchomisz wrzeciono napięcie jego zasilania uruchomi także przekaźnik, który poda sygnał poprzez zwartą krańcówkę (otwarcia) do sterownika krokówki. Silnik zacznie się obracać i zamykać pokrywę, zamknie ją i uruchomi krańcówkę (rozewrze jej styki) co spowoduje mimo zwartych styków przekaźnika jego zatrzymanie. Analogicznie sytuacja się powtórzy przy wyłączeniu wrzeciona, z tym że zadziała druga krańcówka.
Dorzucam prościutki schemacik. K1 – przekaźnik, S1, S2 - krańcówki
O ile twój sterownik krokówki ma osobne wejścia sterujące kierunkiem obrotów to do tych wejść podłączasz krańcówki a do krańcówek wyjścia przekaźnika ze stykami przełącznymi.
Cewkę tego przekaźnika podłączasz do zasilania wrzeciona i najprościej aby napięcie jej uzwojenia odpowiadało napięciu wrzeciona.
Oczywiście do przekaźnika a dokładnie do styku przełącznego należy podłączyć plus zasilani lub masę to znaczy taki poziom, jaki w sterowniku wyzwala wejścia sterujące kierunkiem.
I tak jeśli uruchomisz wrzeciono napięcie jego zasilania uruchomi także przekaźnik, który poda sygnał poprzez zwartą krańcówkę (otwarcia) do sterownika krokówki. Silnik zacznie się obracać i zamykać pokrywę, zamknie ją i uruchomi krańcówkę (rozewrze jej styki) co spowoduje mimo zwartych styków przekaźnika jego zatrzymanie. Analogicznie sytuacja się powtórzy przy wyłączeniu wrzeciona, z tym że zadziała druga krańcówka.
Dorzucam prościutki schemacik. K1 – przekaźnik, S1, S2 - krańcówki
- Załączniki
-
- SCHEM.jpg (24.85 KiB) Przejrzano 728 razy
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 41
- Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
- Lokalizacja: Kosów
to jest sterownik przykładowy, dwa górnw wejścia to właśnie wejścia kierunku lewo i prawo, a dolne to wyjście masy lub zasilania, stosownie do tego na co reagują wejścia.
Widzę że trudno się nam dogadać, podaj proszę jaki masz sterownik i jakie posiada wejścia to naprawde umożliwimi kąkretna odpowiedź na twoje pytanie.
Widzę że trudno się nam dogadać, podaj proszę jaki masz sterownik i jakie posiada wejścia to naprawde umożliwimi kąkretna odpowiedź na twoje pytanie.
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 41
- Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
- Lokalizacja: Kosów
Opis złącza sygnałowego
Ten sterownik używa wejść różnicowych aby zwiększyć odporność na zakłócenia i elastyczność interfejsu. Pojedyncze sygnał sterujący z urządzenia sterującego także jest akceptowany przez ten interfejs. Obwód wejściowy posiada wbudowaną, szybką optoizolację i akceptuje sygnały różnicowe, otwarty-kolektor, lub wyjścia PNP. Dla poprawnej pracy sugeruje się użycie sygnałów różnicowych.
Sygnał Funkcja
PUL +
PUL - Sygnał impulsowy : w trybie krok/kierunek (PUL/DIR) to wejście reprezentuje sygnał kroku , działa na każde zbocze narastające sygnału; w trybie podwójnego impulsu (CW/CCW) to wejście reprezentuje ruch zgodny z ruchem wskazówek zegara (CW). Dla poprawnego działania szerokość impulsu powinna być większa niż 1,5us.
DIR +
DIR - Sygnał kierunku : w trybie krok/kierunek ten sygnał przyjmuje niski lub wysoki poziom reprezentujące kierunek obrotów silnika; w trybie podwójnego impulsu (ustawiany wewnętrzną zworką JMP1), ten sygnał reprezentuje ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara (CCW) , działa na każde zbocze narastające sygnału. Dla poprawnego działania sygnał kierunku powinien być przesłany do sterownika 2us przed pierwszym impulsem w odwrotnym kierunku ruchu
ENA + ENA - Sygnał zezwolenia : sygnał używany do zezwolenia/zakazu, sygnał wysoki dla zezwolenia a niski dla zakazu pracy sterownika. Zazwyczaj niepodłączone (zezwolenie pracy dla sterownika) .
Uwaga 1 : Krok/kierunek jest trybem domyślnym , zworka JMP1 pod obudową może być użyta do przełączenia w tryb podwójnego impulsu CW/CCW.
Uwaga 2 : Proszę zauważyć że kierunek ruchu silnika jest uzależniony od połączenia przewodów silnik-sterownik.Złe podłączenie przewodów odwróci kierunek ruchu, (na przykład podłączenie przewodu A+ silnika do A- sterownika odwróci kierunek ruchu).
Teraz wszystko jasne.
Wejścia oznaczone + DIR, +PUL i + ENA podłączasz do + 5V z zasilacza
Do wejścia - PUL musisz dołączyć wyjście z zewnętrznego generatora, którym to będziesz regulował prędkość obrotową silnika
pozostałe wedłóg schematu
w tym przypadku trzeba użyć drugiego przekaźnika ze stykami przełącznymi lub jednego z dwiema parami takich styków.
a i krańcówki maja być rozwarte, a w chwili dojazdu do końca zwierać styki
Ten sterownik używa wejść różnicowych aby zwiększyć odporność na zakłócenia i elastyczność interfejsu. Pojedyncze sygnał sterujący z urządzenia sterującego także jest akceptowany przez ten interfejs. Obwód wejściowy posiada wbudowaną, szybką optoizolację i akceptuje sygnały różnicowe, otwarty-kolektor, lub wyjścia PNP. Dla poprawnej pracy sugeruje się użycie sygnałów różnicowych.
Sygnał Funkcja
PUL +
PUL - Sygnał impulsowy : w trybie krok/kierunek (PUL/DIR) to wejście reprezentuje sygnał kroku , działa na każde zbocze narastające sygnału; w trybie podwójnego impulsu (CW/CCW) to wejście reprezentuje ruch zgodny z ruchem wskazówek zegara (CW). Dla poprawnego działania szerokość impulsu powinna być większa niż 1,5us.
DIR +
DIR - Sygnał kierunku : w trybie krok/kierunek ten sygnał przyjmuje niski lub wysoki poziom reprezentujące kierunek obrotów silnika; w trybie podwójnego impulsu (ustawiany wewnętrzną zworką JMP1), ten sygnał reprezentuje ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara (CCW) , działa na każde zbocze narastające sygnału. Dla poprawnego działania sygnał kierunku powinien być przesłany do sterownika 2us przed pierwszym impulsem w odwrotnym kierunku ruchu
ENA + ENA - Sygnał zezwolenia : sygnał używany do zezwolenia/zakazu, sygnał wysoki dla zezwolenia a niski dla zakazu pracy sterownika. Zazwyczaj niepodłączone (zezwolenie pracy dla sterownika) .
Uwaga 1 : Krok/kierunek jest trybem domyślnym , zworka JMP1 pod obudową może być użyta do przełączenia w tryb podwójnego impulsu CW/CCW.
Uwaga 2 : Proszę zauważyć że kierunek ruchu silnika jest uzależniony od połączenia przewodów silnik-sterownik.Złe podłączenie przewodów odwróci kierunek ruchu, (na przykład podłączenie przewodu A+ silnika do A- sterownika odwróci kierunek ruchu).
Teraz wszystko jasne.
Wejścia oznaczone + DIR, +PUL i + ENA podłączasz do + 5V z zasilacza
Do wejścia - PUL musisz dołączyć wyjście z zewnętrznego generatora, którym to będziesz regulował prędkość obrotową silnika
pozostałe wedłóg schematu
w tym przypadku trzeba użyć drugiego przekaźnika ze stykami przełącznymi lub jednego z dwiema parami takich styków.
a i krańcówki maja być rozwarte, a w chwili dojazdu do końca zwierać styki
- Załączniki
-
- SCHEM2.jpg (49.39 KiB) Przejrzano 726 razy
Ostatnio zmieniony 26 lut 2009, 21:28 przez embroide, łącznie zmieniany 3 razy.