Nic ci z tego nie wyjdzie!
Do obrotów w zakresie dziesiątek tysięcy potrzebujesz zupełnie innych konstrukcji (wyważenie, ułożyskowanie) niż do obrotów w zakresie tysięcy. Musisz wykonać dwie przystawki, z osobnymi napędami i osobnym ułożyskowaniem.
Tzw. fortunka, która pracuje z prędkością powiedzmy 80 tys. obrotów zupełnie się nie sprawdzi nawet przy 8 tysiącach, nie mówiąc już o niższych obrotach. Popatrz na wzór. Zmniejszając obroty 10 razy (zakładam stały moment obrotowy, bo ten zależy od ciśnienia w turbince), moc też się zmniejszy tyle samo razy. A trzeba założyć, że regulując wydatek powietrza (pośrednio ciśnienie na turbinkę) masz ten moment dodatkowo zmniejszany. Przy napędach elektrycznych jest podobnie, nawet jak sterujesz falownikiem masz straty. Przemyśl.
naped 100 000rpm
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 6
- Rejestracja: 24 sty 2009, 16:12
- Lokalizacja: olsztyn
Zależy mi głównie na małych średnicach. Jeżeli chodzi o badanie to zbadane jeszcze nie jest, mówię o ślizgowych łożyskach foliowych smarowanych np. powietrzem. Technologia ich wykonania jak i dobór materiałów na nie jest ciągle rozwijana. Łożyska docelowo mają służyć np. do mikroturbinek na czynniki niskowrzące. Przy zachowaniu tej samej mocy i radykalnym zmniejszeniu wymiarów turbinki, zwiększyć należy prędkość i tu pojawia się problem stabilności łożyska ślizgowego którego nie ma przy zastosowaniu łożysk foliowych. Główny nacisk więc jest na jak najwyższe obroty co do ceny nie jest ona zbyt istotna, dla celów dydaktycznych napęd o niższych obrotach zapewne zostanie zastosowany, z tym jest jednak mniejszy problem.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3433
- Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Jednym słowem to nie ma być zabawka i istotna jest precyzja ruchu. Nie wiem czy przeglądałeś ofertę KMT Lidkoping , oni produkują szlifierki min do łożysk tocznych i właśnie w tych maszynach sa stosowane bardzo precyzyjne napędy ściernic. Ceny są czsami zabójcze ale jakość kosztuje
http://213.131.147.61/opencms/en_ZZ/lidkoping/home/
albo
http://www.westwind-airbearings.com/spe ... alist.html
albo
http://www.gmn.de/front_content.php?idcat=60&idart=184
Ale tak prawdę mówiąc nie bardzo to widzę bo przy takich średnicach jak podałeś ok 10 mm to jakie sprzęgło by nie zastosować między napędem a układem próbnym zawsze będzie błąd w pomiarach i z pewnością nie spełni to swojego zadania. Najlepiej bedzie skonstruować od podstaw taki silnik, łożyska macie a wirnik i stator można kupić.
http://213.131.147.61/opencms/en_ZZ/lidkoping/home/
albo
http://www.westwind-airbearings.com/spe ... alist.html
albo
http://www.gmn.de/front_content.php?idcat=60&idart=184
Ale tak prawdę mówiąc nie bardzo to widzę bo przy takich średnicach jak podałeś ok 10 mm to jakie sprzęgło by nie zastosować między napędem a układem próbnym zawsze będzie błąd w pomiarach i z pewnością nie spełni to swojego zadania. Najlepiej bedzie skonstruować od podstaw taki silnik, łożyska macie a wirnik i stator można kupić.
- Załączniki
-
- stator.jpg (8.06 KiB) Przejrzano 1084 razy
-
- walek.jpg (6.73 KiB) Przejrzano 1084 razy
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 6
- Rejestracja: 24 sty 2009, 16:12
- Lokalizacja: olsztyn
jeżeli chodzi o mnie ....padł mi komp 
co do takiego rozwiązania to raczej odpada ze względu na problem dynamiki takiego wirnika i ewentualnego modelu matematycznego. Poza tym dobrze by było aby można było obciążać łożyskowany wał siłą promieniową. Trzeba będzie pomyśleć nad sprzęgłem co też zapewne będzie niemałym problemem.
Znalazłem wrzecionka 200-250 krpm http://www.westwind-airbearings.com/pcb/index.html

co do takiego rozwiązania to raczej odpada ze względu na problem dynamiki takiego wirnika i ewentualnego modelu matematycznego. Poza tym dobrze by było aby można było obciążać łożyskowany wał siłą promieniową. Trzeba będzie pomyśleć nad sprzęgłem co też zapewne będzie niemałym problemem.
Znalazłem wrzecionka 200-250 krpm http://www.westwind-airbearings.com/pcb/index.html