Zautomatyzowanie Przyrządu --- Praca Inż --- (pomocy)

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
haito
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 9
Posty: 43
Rejestracja: 20 kwie 2008, 20:47
Lokalizacja: szcecin

#11

Post napisał: haito » 09 sty 2009, 14:10

Ok rozumiem. Tuleja jest wewnatrz ulozyskowana?? Zatem tuleja ma byc zamocowana na stale do silnika, a wieloklin do osi pokretla? Wtedy silnik wykonujac obroty tuleja (lozyskiem) bedize obracal wilokilnem a on bedzie wsuwal lub wysowal?
Inaczej- z jednej strny tuleji jest wejscie na wieloklin, a z drugiej jest zamknieta i laczona z walkiem silnika?



Tagi:


bugger
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 21 gru 2006, 13:49
Lokalizacja: galway

#12

Post napisał: bugger » 09 sty 2009, 14:21

dokladnie tak ( z tym ze tuleja nie jest lozyskowana, dziala na zasadzie poslizgu na wieloklinie ), ale.. konstrukcyjnie bedzie to rozwiazanie bardziej skomplikowane niz pasek zebaty, musisz zamocowac wieloklin na pokretle w jakis sposob (adapter, gniazdo?) i tuleje na osi silnika w jakis sposob (nastepna tulejka?), do tego calosc umiescic w jednej osi z pokretlem, kazda niewspolliniowosc ukladu bedzie zrodlem problemow


Autor tematu
haito
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 9
Posty: 43
Rejestracja: 20 kwie 2008, 20:47
Lokalizacja: szcecin

#13

Post napisał: haito » 09 sty 2009, 14:28

Rozumiem.
Dlatego myslalem nad poodbnym rozwiazaniem- ale umieszczajac silnik na prowadnicy. Natomiast pokretlo z silnikiem polaczyc za pomoca stalego sprzegla.
Tylko w takim ukladzie zastanawiam sie czy moment silnika bedzie odpowiedni aby udzwignac swoja mase podczas posuwu?

A rozwiaznie z paskiem dokladniej na czym polega? Pasek ma byc na stale z osia silnika, a na pokretle ma byc cos w postaci gwintu?


bugger
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 21 gru 2006, 13:49
Lokalizacja: galway

#14

Post napisał: bugger » 09 sty 2009, 16:06

niedokladnie, na pokretle jest tradycyjne kolko pod pasek zebaty, na osi silnika jest kolko o takiej samej srednicy ale znacznie szersze, tak ze pasek moze przesowac sie po nim w czasie obrotow razem z pokretlem - na tej samej zasadzie jak wieloklin tylko zamiast tulejki tutaj mamy pasek, z kazdym obrotem pasek przesowa sie troche po tym szerokim kole. twoje rozwiazanie tez bedzie dzialac, w koncu to tylko waga silnika do przesowania a droga do pokonania jest niewielka - moze to i prostrze rozwiazanie...


Autor tematu
haito
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 9
Posty: 43
Rejestracja: 20 kwie 2008, 20:47
Lokalizacja: szcecin

#15

Post napisał: haito » 09 sty 2009, 16:30

Ok rozumiem o co chodzi z paskiem. Tak tez myslalem.
Jednak mysle ze zostane przy moim rozwiazaniu. Bedzie to latwiesze, nie bedzie trzeba liczyc przelozen ani dobeirac kół, paska etc.

Zatem jesli sie decyduje na połączenie osi silnika z osią pokrętła. Stosowac wówczas wieloklin czy umiescic silnik na prowadnicy i polaczyc przez sprzęgło?

Jakie obliczenia bede musial dokonac?


bugger
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 21 gru 2006, 13:49
Lokalizacja: galway

#16

Post napisał: bugger » 09 sty 2009, 17:18

w linku masz sposoby oblicznia jaki motor zastosowac w jakim ukladzie, w twoim przypadku oprzyj sie na ball screw i jako mase podstaw wage silnika
http://orientalmotors.com/products/pdfs ... MtrSiz.pdf


Autor tematu
haito
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 9
Posty: 43
Rejestracja: 20 kwie 2008, 20:47
Lokalizacja: szcecin

#17

Post napisał: haito » 09 sty 2009, 17:40

Ball screw ze strony F6? Jaki motor- czyli o jakim momencie? Bo ilosc krokow sam musze dobrac.

W moim ukladzie zostaje wiec obliczenie tego jaki krok musi wykonac silnik aby przekrecil pokretlem na skali o jedna jednostke - 1nm.

Zastanawiam sie takze- czy to ze silnik bedzie musial ciagnac swoja mase, nie bedzie mialo wplywu na dokladnosc obrotu?

[ Dodano: 2009-01-11, 11:53 ]
Zatem obieram koncepcje zstosowania wieloklinu, z tego wzgledu iz podzczas posuwu nie bedzie trzeba wykonywac pracy potrzebnej na ciagniecie za soba silnika - tak jak by bylo przy prowadnicy.

Teraz pytanie?
Tak jak widzimy na podzialce pokretla.
Wartosc jaka moge mierzyc miesci sie od 350-830nm. Wiec zakres pomiarowy tj 480nm.
Zastosuje tutaj silnik z dokladnoscia 100krokow na obrot. Czyli kazdy krok przestawi mi pkretlo o 1nm. Czy tak bedzie ok?
Gdzie taki slinik moge dostac?

[ Dodano: 2009-01-11, 14:13 ]
Czy taki silnik by pasowal?

http://www.elemar.pl/52n10.html


bugger
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 21 gru 2006, 13:49
Lokalizacja: galway

#18

Post napisał: bugger » 13 sty 2009, 16:08

osobiscie zastosowalbym silnik 200krokow na obrot, da ci to dokladniejsza regulacje, a liczbe krokow na zmiane pozycji o 1nm zrealizujesz kontrolerem, co do silnika to mysle ze ten typ: SILNIK KROKOWY FL57ST41-1564A ze strony sponsora bedzie odpowiedni, masz tez tam sterownik i generator co umozliwi ci zbudowanie ukladu z pominieciem PC


Autor tematu
haito
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 9
Posty: 43
Rejestracja: 20 kwie 2008, 20:47
Lokalizacja: szcecin

#19

Post napisał: haito » 14 sty 2009, 14:50

Czy moment obrotowy takiego silniczka bedzie dosc duzy aby obkrecic pokretlem?


bugger
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 21 gru 2006, 13:49
Lokalizacja: galway

#20

Post napisał: bugger » 14 sty 2009, 16:30

zeby miec 100% pewnosci musialbys kluczem dynamometrycznym zmierzyc moment potrzebny do obrotu pokretla :wink: na powaznie mysle ze wystarczy

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”