Witam
Mam pytanie/prośbę. Robię sobie bardzo amatorski "blok łożyskowy" do strony napędowej szpilki M10. Łożyska zwykłe, kulkowe, 14x5x5, najtańsze . Śruba obrobiona klasycznie, tzn. czop fi5 dla łożyska i za nim gwint metryczny dla nakrętki. Dwa łożyska umieszczone w korpusie przylegają do siebie i są ściskane nakrętką na śrubie napędzanej. Bieżnie wewnętrzne łożysk ustalone w korpusie delikatnie na wcisk i zabezpieczone "pokrywkami". Bloki są z tworzywa sztucznego - to tak dla przedstawienia, jak bardzo amatorska jest maszyna .
Czy ktoś z Kolegów mógłby mi wyjaśnić dlaczego do wybrania luzu osiowego z takiej pary łożysk trzeba dać dystans między bieżnie zewnętrzne, a nie wewnętrzne. Wersja z wewnętrznymi bardzo mi się podoba, bo będą mi tam pasować zwykłe podkładki, które mam w szufladzie, a całość będzie ustalona przez docisk "pokrywek" z dwóch stron.
Z góry bardzo dziękuję.
Pozdrawiam
Janusz
Wybranie luzu z pary łożysk kulkowych
Dlaczego dystans między bieżnie zewnętrzne, a nie wewnętrzne?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 6108
- Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
- Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka
Re: Wybranie luzu z pary łożysk kulkowych
Narysuj to sobie na kartce ołówkiem i zastanów co napinasz i dlaczego musi być tak właśnie...
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 50
- Rejestracja: 26 lut 2017, 13:56
- Lokalizacja: Sopot
Re: Wybranie luzu z pary łożysk kulkowych
Dziękuję za błyskawiczną reakcję.
To może ja powtórzę, a Ty narysuj to sobie na kartce długopisem i zastanów się, czy znasz odpowiedź na moje pytanie..
Zewnętrzne bieżnie obydwóch łożysk ustalone w kierunku osiowym przez dociskanie ich (aż do wybraniu luzu) "ku sobie" z obydwóch stron bloku "pokrywkami" . Między wewnętrznymi bieżniami jest dystans większy niż podwojony luz osiowy łożysk. Próba dociśnięcia do siebie zewnętrznych bieżni powoduje wybraniu luzu przez "dociśnięcie" torów kulek w kierunku do zewnętrznych krawędzi pakietu łożysk. Reakcja zewnętrznych bieżni stara się "wypchnąć" łożysko z bloku, czemu przeciwdziała "pokrywka". Luz jest skasowany "z siłą" wynikającą z siły docisku "pokrywek" ściskających łożyska.
Czy ktoś z Kolegów może mi wytłumaczyć, dlaczego tak się nie robi?
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam
Janusz
To może ja powtórzę, a Ty narysuj to sobie na kartce długopisem i zastanów się, czy znasz odpowiedź na moje pytanie..
Zewnętrzne bieżnie obydwóch łożysk ustalone w kierunku osiowym przez dociskanie ich (aż do wybraniu luzu) "ku sobie" z obydwóch stron bloku "pokrywkami" . Między wewnętrznymi bieżniami jest dystans większy niż podwojony luz osiowy łożysk. Próba dociśnięcia do siebie zewnętrznych bieżni powoduje wybraniu luzu przez "dociśnięcie" torów kulek w kierunku do zewnętrznych krawędzi pakietu łożysk. Reakcja zewnętrznych bieżni stara się "wypchnąć" łożysko z bloku, czemu przeciwdziała "pokrywka". Luz jest skasowany "z siłą" wynikającą z siły docisku "pokrywek" ściskających łożyska.
Czy ktoś z Kolegów może mi wytłumaczyć, dlaczego tak się nie robi?
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam
Janusz
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2797
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Wybranie luzu z pary łożysk kulkowych
Masz błędną tezę, że tak się nie robi.
A naprawdę robi się zarówno tak jak i tak.
Różnica jest tylko taka że dystans na wewnętrznych bieżniach nie utrzyma się bez włożonego wałka, co czasami jest problemem.
A naprawdę robi się zarówno tak jak i tak.
Różnica jest tylko taka że dystans na wewnętrznych bieżniach nie utrzyma się bez włożonego wałka, co czasami jest problemem.