Czy silnik jest uszkodzony?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

mineque
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 592
Rejestracja: 12 wrz 2010, 01:59
Lokalizacja: Południe

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#31

Post napisał: mineque » 25 lut 2021, 16:47

Zaciskam wszystkie silniki od 1,5mm2 do 240mm2 i chętnie się dowiem czemu to zła metoda

kubus838 pisze:
25 lut 2021, 11:37
Witam

Jeżeli ja bym kupił taki silnik to pierwsze co bym zrobił to wymienił te metalowe konektory. Pierwszym moim "nie pokojem" jest ten kabel niby żółto brązowy. Efekt taki powstaje kiedy złącze ma zbyt duży opór i zaczyna się nagrzewać. Sama miedź jeszcze nie ulega uszkodzeniu ale izolacja po pary takich przegrzaniach zmienia kolor i zaczyna pękać.

Dlatego należy usunąć stare konektory i zamontować nowe. Tylko montażu nie rób poprzez zaciskanie konektorów a poprzez przylutowanie konektorów do kabli. Możesz to zrobić cyną lub na mosiądz. Potem wyczyść śruby zaciskowe i przykręć używając podkładem z mosiądzu oraz nakrętek mosiężnych lub wykonanych z materiału nie rdzewnego.

robert




piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#32

Post napisał: piromarek » 25 lut 2021, 16:53

A co tam to i ja swoją zasmażkę podsypię. :P

Kable dużej mocy, podejrzewam, że przed szafą czy w siłowni, łatwiej zaprasować w konektorach niż milion watową lutownica to grzać.
Szczególnie, że najczęściej kable docięte na miarę i nie ma miejsca na palniki.

Zanim nagrzejesz konektor i żyły, duży "kwadrat" nie wspomnę, zacznie ci izolacja płynąć/płonąć. :wink:

Jak zaprasujesz odpowiednią siłą to tam powietrza, przestrzeni już nie będzie, a konektory bywają i srebrzone.

W kablach z przewodnikiem w postaci linki, duża ilośc cyny kapilarnie wciąga się wgłąb kabla, usztywniając mocno i utrudniając dalszy montaż na listwach.

Jakby to lutować srebrem, to tylko palnik raczej.
Nie widzę możliwości żeby się płaszcz/izolacja nie stopiła. Dodatkowo lutując na zagiętym kablu izolacja się rozprostuje i rozgrzana miedź ją przetnie.

Tyle z własnych obserwacji.


tristar0
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2847
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#33

Post napisał: tristar0 » 25 lut 2021, 17:03

piromarek pisze:Zanim nagrzejesz konektor i żyły, duży "kwadrat" nie wspomnę, zacznie ci izolacja płynąć/płonąć.

Pod warunkiem że żyły są na miedzi zapomniałeś chyba dodać tak z rozpędu :P
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7606
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#34

Post napisał: pukury » 25 lut 2021, 19:22

Hej.
No i nie wiem ( ale wiem ) co z żyłą z linek przegrzaną palnikiem.
Ale jak ktoś napisał - nie kombinerkami .
pzd.
Mane Tekel Fares


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy silnik jest uzkodzony

#35

Post napisał: kubus838 » 25 lut 2021, 19:24

mineque pisze:
25 lut 2021, 16:47
Zaciskam wszystkie silniki od 1,5mm2 do 240mm2 i chętnie się dowiem czemu to zła metoda
Zaciskanie konektorów - dlaczego to zła metoda:
A dlatego, że trzeba zdjąć izolacje i wsunąć przewód w konektor który potem zaciskasz odpowiednim przyrządem. I teraz jak znam życie to odizolowany kawałek przewodu niczym nie jest zabezpieczony tylko goła miedź wsunięta w konektor. Nawet jeżeli taki konektor zabezpieczysz izolacją to i tak po pewnym czasie dotrze do niego zwykła wilgoć - i nie ma tu na myśli polewania wodą takiego połączenia a tylko wilgoć z powietrza. Po jakimś czasie goła miedź zaczyna się pokrywać patyną co można zaobserwować zielonym nalotem na cały konektorze. I teraz czy to napięcie 12v czy 1200v nie ma żadnej różnicy. Ten nalot jest wspaniałym izolatorem, nawet 15kW jest w stanie bardzo dobrze zaizolować. Potwierdzeniem tego wygląd styków w starszych samochodach.

Czy można polutować dwa kawałki przewodu miedzianego o grubości 3mm każdy tak aby nie popalić izolacji.
Oczywiście, ze tak. przykładam tego jest lutowanie dwóch rurek miedzianym o średnicy wewnętrznej 4mm w lodówkach domowych. Każdy fachowiec od napraw lodówek posiada odpowiednią lutownicę. I to właśnie nią wykonuje luty twarde czyli mosiężne. Odpowiednio przygotowane końcówki rurki wraz z nasadką zostają polutowane a czarna izolacja pozostaje nietknięta. Nie wierzysz to pogadaj z ludźmi od klimatyzacji

Czy w samochodach jeszcze stosuje się łącza zaciskowe? W tych najnowszych już nie bo te auta posiadają tzw szynę CAN i wszelkie skoki oporu uznawane są jako uszkodzenie obwodu. Bardzo dobrym przykładem z którym spotkał się praktycznie każdy jest świecąca kontrolka poduszek powietrznych. Pomimo tego, że pod fotelem jest kostka elektryczną fabryczna to po jakimś czasie pomimo tego, że auto nie miało żadnej kolizji kontrolka poduszek zaczyna świecić. Wtedy auto lądowało u elektryka a na drugi dziań było gotowe. Co było przyczyną? Przyczyną był brak kontaktu na oby lub jednej kostce pod fotelami lub zły opór połączenia. Co robił elektryk, a elektryk demontował fotele wycinał taką kostkę elektryczną i lutował kable cyną. Efekt 100% pewności i działania. Większość samochodów z poduszkami miało ten problem a głównie citroeny i peugeotu, mercedes trochę rzadziej ale taka bolączka im pozostała do dzisiaj.

W obecnym czasie są różne narzędzia lutowania. Cynę czy srebro można lutować lutownicą bądź mikro palnikiem. Nawet są lutownicę na propan-butan gdzie grot jest podgrzewany płomieniem i potrafi osiągnąć temperaturę nawet 700 stopni. I to się ma do lutowania miękkiego.

W przypadku lutowania na mosiądz czy nawet miedź czyli lutowania twardego są jeszcze inne urządzenia. Np. do lutowania cienkich kabli i rurek miedzianych nawet na allegro są palniki zasilane propanem i tlenem. Kolejnym urządzeniem jest wspomniane wyżej urządzenie używane do napraw lodówek i klimatyzatorów. I jeżeli ktoś przy takim lutowaniu pali izolacje na kablu to po prosty nie umie lutować. Oczywiście do lutowania twardego można używać palnika propanowego ale szybciej jest użyć właśnie takiego urządzenia na prąd. Oczywiście lutowanie twarde można wykonać palnikiem acetylen-tlen. Można bo sam to robiłem właśnie w przypadku citroena i szczotko trzymacza w rozruszniku. I jeżeli ktoś mi powie, że wewnątrz rozrusznika w citroenie są jeszcze konektory łączące kable elektryczne to proponuje mu lekturę dokumentacji technicznej - tak po prostu się robi bo jest taniej szybciej i pewniej.

Ostatni miałem przyjemność uczestniczyć w instalacji silnika elektrycznego 7kW 3f we frezarce. Jak byłem tylko fizycznym ale technik musiał zdjąć wieczko od skrzynki rozdzielczej silnika. I tam wszystkie konektory z kablami były już zlutowane na mosiądz - nie zaciskane. Silnik był nowy bo z listopada 2020 roku wyprodukowany w Polsce. Więc Panowie era konektorów dawno się skończyła - teraz są lepsze i bezpieczniejsze metody.

robert


tristar0
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2847
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#36

Post napisał: tristar0 » 25 lut 2021, 19:45

kubus838 pisze:Ostatni miałem przyjemność uczestniczyć w instalacji silnika elektrycznego 7kW 3f we frezarce. Jak byłem tylko fizycznym
Nie wiem co ty łykasz ale dalej bądź tylko fizycznym przy montażu bo się po prostu na tym nie znasz podpatruj dalej elektryków i łykaj wiedze bo się coś zafiksowałeś i ciągle łączysz instalację samochodową i instalacją sieci energetycznych

Dodane 2 minuty 32 sekundy:
jak już wspomniałeś o poduszkach tam potrzeba różnicy rezystancji 150 -300om żeby wywaliło błąd a w silnikach rezystancja jest na poziomie 0,4 -5 om .
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#37

Post napisał: 251mz » 25 lut 2021, 19:50

Dobra. Dziewczynki nie drapać się ;)

Mam nowe info.
W sensie sprzedający wysłał mi zdj tabliczki.
Jest tam że 15kW i 1450obr.
A w nazwie jest że 160L

Tyle że widać że to nie tabliczka od tego silnika.
No i druga sprawa z pomiarów wynika że to wielkość mechaniczna 180 a nie 160.

Generalnie zobaczę jak podepnę jakie są obroty...
Bo jeśli będą 1450 to będzie oznaczało że nie ma 15kW a 18.5kW przy tej wielkości mechanicznej.
Jeśli obroty będą koło 1000 to będzie znaczyło że to 15kW.


tristar0
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2847
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#38

Post napisał: tristar0 » 25 lut 2021, 19:52

Obrazek

poza tym były są i będą czy się na tym znasz czy nie

Dodane 1 minuta 29 sekundy:
przy rezystancji uzwojeń 1,2 -1,4 oma silnik jest sprawny

Dodane 9 minuty 31 sekundy:
chyba musisz już zamknąć temat bo zaraz się dowiesz że w tym silniku też masz CAN i jak ty biedny go włączysz do sieci bez" komputerka":mrgreen:

Dodane 9 minuty 13 sekundy:
do kolegi
kubus838 czy kolega ma jakiekolwiek uprawnienia elektryczne czy tak tylko teoretyczne rozmyśla na forum bo ja posiadam od 1995 roku i jakoś traktuje te kolegi teorię jako fantastykę nie naukową.
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#39

Post napisał: kubus838 » 25 lut 2021, 20:15

tristar0 pisze:
25 lut 2021, 19:45

Nie wiem co ty łykasz ale dalej bądź tylko fizycznym przy montażu bo się po prostu na tym nie znasz podpatruj dalej elektryków i łykaj wiedze bo się coś zafiksowałeś i ciągle łączysz instalację samochodową i instalacją sieci energetycznych

Dodane 2 minuty 32 sekundy:
jak już wspomniałeś o poduszkach tam potrzeba różnicy rezystancji 150 -300om żeby wywaliło błąd a w silnikach rezystancja jest na poziomie 0,4 -5 om .
A ja proponuje abyś zmienił lekarz - ten nie jest szczery. Instalacja samochodowa i energetyczna mają jedną wspólną cechę. A skoro jej nie widzisz to znaczy, ze kłamiesz.

Nie wiem skąd masz informacje na temat instalacji poduszek i srs ale proponuje w dalszym ciągu lekturę dokumentacji technicznej. Ty już nawet kłamać nie potrafisz.

robert


tristar0
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2847
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#40

Post napisał: tristar0 » 25 lut 2021, 20:21

nie muszę bo swoje firmowe samochody czasem naprawiam i poduszki właśnie ostatnio przerabiałem robię bo lubię bo nie lubię jak serwis mi wciska kit .

Dodane 3 minuty 41 sekundy:
I w fordach bo takie mam 4 szt jest tak że jak rezystancja jest powyżej 152om to wywala bład . przy napinaczy pasa mam 230 om bład wywala powyżej 272om

Dodane 1 minuta 57 sekundy:
a temat jest o silniku 15 Kw wiec czekam na info jakie posiadasz uprawnienie żeby wypowiadać się w taki sposób

Dodane 1 minuta 10 sekundy:
kubus838 pisze:Instalacja samochodowa i energetyczna mają jedną wspólną cechę
tak nie działają po wifi
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”