Sprawdzenie geometrii tokarki.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 948
- Rejestracja: 28 gru 2009, 15:56
- Lokalizacja: Miasto nieudaczników
Sprawdzenie geometrii tokarki.
Dzień dobry,
Koledzy jak sprawdzić geometrię używanej tokarki CNC przed zakupem? Jestem w stanie sam to zrobić? To co przychodzi mi na myśl to:
- Złapać stalowy wałek fi50 w uchwyt, wysunąć na 200mm, przetoczyć po wierzchu i sprawdzić czy nie ciągnie stożka.
- Splanować czoło, wywiercić otwór w osi i sprawdzić czy jest jednakowo odległy od ścianki w każdym kierunku
- Zamocowanie czujnika dźwigniowego (diatestu) na uchwycie, przejazd głowicą na pozycję X0 tak aby otwór był w osi (głowica typu VDI) i sprawdzenie czujnikiem czy oś wrzeciona pokrywa się z osią otworu. Pomiar dla wszystkich gniazd.
- Zamocowanie czujnika na uchwycie, pomiar stożka konika aby sprawdzić czy oś konika pokrywa się z osią wrzeciona.
Jak sprawdzić bicie wrzeciona? Czy stan łożysk ocenia się wyłącznie po dźwięku jaki wydaje wrzeciono na obrotach?
Za wszystkie sugestie odnośnie dodatkowych pomiarów z góry dziękuję.
Koledzy jak sprawdzić geometrię używanej tokarki CNC przed zakupem? Jestem w stanie sam to zrobić? To co przychodzi mi na myśl to:
- Złapać stalowy wałek fi50 w uchwyt, wysunąć na 200mm, przetoczyć po wierzchu i sprawdzić czy nie ciągnie stożka.
- Splanować czoło, wywiercić otwór w osi i sprawdzić czy jest jednakowo odległy od ścianki w każdym kierunku
- Zamocowanie czujnika dźwigniowego (diatestu) na uchwycie, przejazd głowicą na pozycję X0 tak aby otwór był w osi (głowica typu VDI) i sprawdzenie czujnikiem czy oś wrzeciona pokrywa się z osią otworu. Pomiar dla wszystkich gniazd.
- Zamocowanie czujnika na uchwycie, pomiar stożka konika aby sprawdzić czy oś konika pokrywa się z osią wrzeciona.
Jak sprawdzić bicie wrzeciona? Czy stan łożysk ocenia się wyłącznie po dźwięku jaki wydaje wrzeciono na obrotach?
Za wszystkie sugestie odnośnie dodatkowych pomiarów z góry dziękuję.
Jeżeli pomogłem kliknij pomógł 

-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 473
- Rejestracja: 29 sie 2010, 15:20
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
Luz wrzeciona? Przetocz buca w poprzek małym wiórkiem (planowanie, napierasz w kierunku wrzeciona), potem z drugiej strony
przy wrzecionie (napierasz w stronę konika, jeżeli jest).
przy wrzecionie (napierasz w stronę konika, jeżeli jest).
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1264
- Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
Luzy najbardziej widać i czuć podczas przecinania materiału. Załóż przecinak, przetnij jakiś stalowy klocek i będziesz słyszał i widział czy maszyna nie chce podczas cięcia wędrować po hali.
Możesz sprawdzić luzy nawrotne (backlash) w osiach - czujnik 0.01 na oś Z, końcówka czujnika na oś X w dowolnym miejscu (najprościej chyba na głowicę), przełączasz jazdę na JOG i potem na INC 100 (jazda w ręcznym po "setce"). Ustawiasz czujnik na "0", klikasz 20 razy w kierunku, w którym ostatnio jechałeś w ręcznym (chodzi o to że w tym kierunku luz jest skasowany), czyli przejeżdżasz 20 setek, potem klikasz 20 razy w przeciwnym kierunku (licz na głos, nie pomylisz się) i patrzysz jak daleko od zera zatrzyma się czujnik. Wartość, jaką pokaże wskazówka to właśnie wartość luzu nawrotnego.
Dla Z mierzysz analogicznie, tylko czujnik mocujesz do korpusu maszyny lub innej nieruchomej części (np. wrzeciono, konik) a końcówka czujnika do osi Z (można też na głowicę).
Jako ciekawostka - mierzyłem kiedyś maszynę CT-40, w osi Z miała 24 setki luzu. Chociaż w zasadzie dopóki toczysz w jednym kierunku to nie jest aż tak istotne.
Możesz wysunąć pinolę z konika maksymalnie i spróbować nią ruszyć na boki, powinna być sztywna.
Jeżeli to jest tokarka czyli materiał się obraca a narzędzie stoi w miejscu to on zawsze będzie w osi, tylko najwyżej będzie rozbity, w sensie że na wejściu będzie miał większą średnicę niż na pewnej głębokości.
Warto też sprawdzić czystość w szafie sterowniczej, jeśli jest załojona albo brudna to może to wpływać na pracę elementów stykowych.
Jeśli tokarka jest stara i ma serwa DC to sprawdziłbym stan szczotek i komutatora (wyjmując jedną ze szczotek i zaglądając do środka z latarką).
Pozdrawiam.
Możesz sprawdzić luzy nawrotne (backlash) w osiach - czujnik 0.01 na oś Z, końcówka czujnika na oś X w dowolnym miejscu (najprościej chyba na głowicę), przełączasz jazdę na JOG i potem na INC 100 (jazda w ręcznym po "setce"). Ustawiasz czujnik na "0", klikasz 20 razy w kierunku, w którym ostatnio jechałeś w ręcznym (chodzi o to że w tym kierunku luz jest skasowany), czyli przejeżdżasz 20 setek, potem klikasz 20 razy w przeciwnym kierunku (licz na głos, nie pomylisz się) i patrzysz jak daleko od zera zatrzyma się czujnik. Wartość, jaką pokaże wskazówka to właśnie wartość luzu nawrotnego.
Dla Z mierzysz analogicznie, tylko czujnik mocujesz do korpusu maszyny lub innej nieruchomej części (np. wrzeciono, konik) a końcówka czujnika do osi Z (można też na głowicę).
Jako ciekawostka - mierzyłem kiedyś maszynę CT-40, w osi Z miała 24 setki luzu. Chociaż w zasadzie dopóki toczysz w jednym kierunku to nie jest aż tak istotne.
Możesz wysunąć pinolę z konika maksymalnie i spróbować nią ruszyć na boki, powinna być sztywna.
Poobracaj głowicą w obu kierunkach, sprawdź czy nie blokuje się np. przy obrocie "w lewo", posłuchaj czy nie ma jakiejś dużej rozbieżności przy ryglowaniu po obrocie "w prawo" a przy ryglowaniu po obrocie "w lewo".Pneumokok pisze:(głowica typu VDI)
Pneumokok pisze:- Splanować czoło, wywiercić otwór w osi i sprawdzić czy jest jednakowo odległy od ścianki w każdym kierunku
Jeżeli to jest tokarka czyli materiał się obraca a narzędzie stoi w miejscu to on zawsze będzie w osi, tylko najwyżej będzie rozbity, w sensie że na wejściu będzie miał większą średnicę niż na pewnej głębokości.
Warto też sprawdzić czystość w szafie sterowniczej, jeśli jest załojona albo brudna to może to wpływać na pracę elementów stykowych.
Jeśli tokarka jest stara i ma serwa DC to sprawdziłbym stan szczotek i komutatora (wyjmując jedną ze szczotek i zaglądając do środka z latarką).
Pozdrawiam.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 948
- Rejestracja: 28 gru 2009, 15:56
- Lokalizacja: Miasto nieudaczników
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
CNC-Bogi pisze:Luz wrzeciona? Przetocz buca w poprzek małym wiórkiem (planowanie, napierasz w kierunku wrzeciona), potem z drugiej strony
przy wrzecionie (napierasz w stronę konika, jeżeli jest).
Nie rozumiem. Planowanie w kierunku konika? Może chodzi o zabielanie w kierunku wrzeciona i w drugą stronę?
@Robert_K - dziękuję, leci plusik

Jeżeli pomogłem kliknij pomógł 

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
@Pneumokok Generalnie to co opisałeś można wyregulować programowo lub mechanicznie więc pomiar tego powie ci tylko, czy trzeba regulować czy nie. Napisz może jaka to tokarka.
Przyłóż czujnik magnesem do obudowy głowicy a zegarek do noża i sprawdź luzy tarczy narzędziowej. Nie może być nawet setki. Reszta badań głowicy na słuch.
Przyłóż czujnik magnesem do obudowy głowicy a zegarek do noża i sprawdź luzy tarczy narzędziowej. Nie może być nawet setki. Reszta badań głowicy na słuch.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 948
- Rejestracja: 28 gru 2009, 15:56
- Lokalizacja: Miasto nieudaczników
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
Nie sądzę, że wszystko da się wyregulować mechanicznie. Jeżeli maszyna miała poważniejszego dzwona, to nie ustawisz osiowości wszystkich otworów w głowicy względem wrzeciona, bo sama głowica jest już krzywa. Tak mi mówił serwisant tokarek, ale oczywiście nie mieć racji. Maszyna to DMG CTX 310 z napędzanymi narzędziami i osią C.
Jeżeli pomogłem kliknij pomógł 

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1264
- Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
Jeśli to CTX to sprawdź czy w napędach Simodrive nie siedzą karty sterujące Heidenhain DDC2. Jeśli tak to dwa razy się zastanów zanim kupisz - może jakoś specjalnie awaryjne nie są ale jak się raz taka karta zepsuła to nowa ze zwrotem starej kosztowała jakieś 8 tys (bez zwrotu 34 tys.). Na rynku wtórnym praktycznie nie do zdobycia (z uwagi na powyższe).
Tutaj bym nie dramatyzował, żeby wygiąć tarczę w głowicy trzeba by w sumie nie wiem co zrobić. Zazwyczaj nawet po konkretnym dzwonie da się wyprowadzić narzędzia - kwestia cierpliwości serwisanta
Jeśli chcesz sprawdzić czy głowica jest prosto to zamocuj w oprawkę głowicy (tulejkę ER) jakiś gładki pręt (np. Tłoczysko z siłownika) o fi takim żeby tulejka chwyciła - wiadomo, im większy tym lepszy.
Mocujesz statyw czujnika na korpusie (najwygodniej na uchwycie wrzeciona), podjeżdżasz głowicą do uchwytu i kładziesz końcówkę czujnika na końcu tego pręta. Potem jedziesz na ręcznym do wrzeciona i sprawdzasz jaka jest odchyłka. Im mniej tym lepiej. Żeby się upewnić czy pomiar nie jest przekłamany przez nieosiowe ustawienie walka względem głowicy obracasz tarcze o 180 stopni i powtarzasz pomiar.
Pozdrawiam.
Pneumokok pisze:Jeżeli maszyna miała poważniejszego dzwona, to nie ustawisz osiowości wszystkich otworów w głowicy względem wrzeciona, bo sama głowica jest już krzywa.
Tutaj bym nie dramatyzował, żeby wygiąć tarczę w głowicy trzeba by w sumie nie wiem co zrobić. Zazwyczaj nawet po konkretnym dzwonie da się wyprowadzić narzędzia - kwestia cierpliwości serwisanta
Jeśli chcesz sprawdzić czy głowica jest prosto to zamocuj w oprawkę głowicy (tulejkę ER) jakiś gładki pręt (np. Tłoczysko z siłownika) o fi takim żeby tulejka chwyciła - wiadomo, im większy tym lepszy.
Mocujesz statyw czujnika na korpusie (najwygodniej na uchwycie wrzeciona), podjeżdżasz głowicą do uchwytu i kładziesz końcówkę czujnika na końcu tego pręta. Potem jedziesz na ręcznym do wrzeciona i sprawdzasz jaka jest odchyłka. Im mniej tym lepiej. Żeby się upewnić czy pomiar nie jest przekłamany przez nieosiowe ustawienie walka względem głowicy obracasz tarcze o 180 stopni i powtarzasz pomiar.
Pozdrawiam.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 948
- Rejestracja: 28 gru 2009, 15:56
- Lokalizacja: Miasto nieudaczników
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
@Robert_K - dziękuję!! leci kolejny plus! I pytanie: Jak ta karta sterująca wygląda? Jak otworzę szafę, to będzie na napędzie widać jaką ma kartę?
Jeżeli pomogłem kliknij pomógł 

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: Sprawdzenie geometrii tokarki.
Ale ta kwota wygląda podobnie w przypadku innych napędów więc tym bym się mocno nie sugerował.Robert_K pisze: ↑30 sty 2021, 13:41Jeśli to CTX to sprawdź czy w napędach Simodrive nie siedzą karty sterujące Heidenhain DDC2. Jeśli tak to dwa razy się zastanów zanim kupisz - może jakoś specjalnie awaryjne nie są ale jak się raz taka karta zepsuła to nowa ze zwrotem starej kosztowała jakieś 8 tys (bez zwrotu 34 tys.). Na rynku wtórnym praktycznie nie do zdobycia (z uwagi na powyższe).