zdecydowana większość instalacji w tych skalach w prywatnych ogródkach, czy nawet dużych klubowych parkach używa jako szynę po prostu płaskownik stalowy w okolicach 6x20mm czyli 1/4" x 3/4" i podobne.
Planuję też kilka rozjazdów i tu się może okazać, że trzyszynowe tory będą za bardzo skomplikowane. Ostateczne decyzja jeszcze nie podjęta. Wszystkie lokomotywy mam na 3.5", na 5" chciałem zrobić wagony i może się kiedyś trafi lokomotywa na 5".
Szyny stalowe myślałem też zrobić poprzez frezowanie pręta kwadratowego za pomocą freza modułowego większych modułów - są tanie, często zdekompletowane na sztuki na olx można dorwać i mają kształt w sam raz aby wygryźć w obydwu bokach pręta wystarczająco dużo materiału, aby uformować stopkę i główkę szyny i tylko główka by musiała być po tym jeszcze raz frezowana. Ale to trzy operacje frezowania...
To walcowanie najbardziej mi się podoba.
Tutaj przykładowe wymiary:
http://www.rideonrailways.co.uk/paul/bu ... age15.html
Profil po lewej stronie.
https://www.pnp-railways.co.uk/wp-conte ... t-2019.pdf
Albo przykład kosztów:
https://www.pnp-railways.co.uk/product/ ... nium-rail/
...tylko tak kiepawo jak dla mnie napisane i nie wiem, czy 8.9 funta za metr i sprzedawane w odcinkach2.5m czy 8.9 funta za odcinek 2.5m. Napisałem maila, zobaczę.
Jest też opcja użycia profilu stalowego prostokątnego pustego - lżej, taniej, łatwiej wygiąć. Rozwiązanie jednak nie dla purystów modelarstwa, jak wspomniał Kolega tuxcnc i Darek05.
Jak się do takich purystów co prawda nie zaliczam, ale chcę zważyć ciężar projektu przy zrealizowaniu szyn wyglądających dokładnie, albo tylko funkcjonalnie. Może nie będzie tak duża różnica?
Jeszcze nie robiłem profilu terenu - powbijać siatkę prętów na działce i puścić laser budowlany, zaznaczyć na prętach poziom i zmierzyć czy teren się nadaje. Nie chcę przekraczać 2 %.
Temat rozwojowy. Szybko nie będzie.