Bazowanie osi w mach3 po kolizji

Problem z bazowaniem osi Z

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
allemix
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 15
Rejestracja: 28 lip 2014, 14:20
Lokalizacja: Dzierżoniów

Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#1

Post napisał: allemix » 18 lis 2020, 21:16

Witam
Posiadam maszynę od firmy MLM ze sterowanikiem LPT oraz korzystam z programu mach3. Niestety po kolizji mam coraz częściej problem z bazowaniem osi Z. Po rozpoczęciu bazowania maszyna nie zawsze zatrzymuje silnik osi Z. Słychać z silnika dźwięk, tak jak by cały czas pracował mimo, że fizycznie nie jest już w stanie podnieść wyżej wrzeciona i nie zatrzymuje się. W tym też czasie na mach3 cały czas wzrasta wartość. Czasem nawet jak uda się prawidłowo wyzerować oś Z z małym zgrzytnięciem po ponowynm zerowaniu znów jest problem. Niestety zmniejszenie prędkości podczas zerowania nie pomaga. Dodam tylko, że po poprawnym bazowaniu maszyna pracuje prawidłowo.
Z tego co jest mi wiadomo to zastosowany jest Silnik krokowy SM 57/76 1,89Nm
Czy powinienem się szykować na wymianę tego silnika, czy też może płyty sterującej do której jest podłączony?
Czy może mieć wpływ na to nowy komputer (wyjście lpt + windows 95 + mach3)? Praktycznie w jednym dniu zaliczyłem wymianę komputera i dzwon na maszynie. Niestety nie mam jak sprawdzić na starym sprzęcie bo przestał się uruchamiać co było powodem zakupu drugiego komputera.


Pozdrawiam
Marek


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 708
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#2

Post napisał: FTW » 18 lis 2020, 21:22

Jak dla mnie to gdzieś się przestawiła geometria i przy dojeżdżaniu do krańcówki jest za duży opór, maszyna gubi krok.


drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1738
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#3

Post napisał: drzasiek90 » 18 lis 2020, 21:41

Sprawdź gdzie się znajduje krańcówka bazowania osi Z. Jeśli to przełącznik to sprawdź czy klika i działa, jeśli czujnik indukcyjny to sprawdź czy jest dobrze ustawiony względem elementu który go wyzwala.


Autor tematu
allemix
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 15
Rejestracja: 28 lip 2014, 14:20
Lokalizacja: Dzierżoniów

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#4

Post napisał: allemix » 18 lis 2020, 23:21

drzasiek90 pisze:
18 lis 2020, 21:41
Sprawdź gdzie się znajduje krańcówka bazowania osi Z. Jeśli to przełącznik to sprawdź czy klika i działa, jeśli czujnik indukcyjny to sprawdź czy jest dobrze ustawiony względem elementu który go wyzwala.
Na osiach są czujniki indukcyjne i dioda gaśnie przy zbliżeniu jednak silnik nadal ciągnie wrzeciono do góry. Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje. Gdy nie korzystam z bazowania osi tylko normalnie przesuwam za pomocą strzałek nawet przy maksymalnych prędkościach wszystko jest ok i po osiągnięciu szczytu silnik krokowy zatrzymuje się.
Pozdrawiam
Marek


sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 272
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#5

Post napisał: sssTOMEKsss » 19 lis 2020, 00:08

przerzuć ten silnik na inną oś na próbę bedziesz przynajmniej wiedział czy to wina samego silnika czy gdzieś dalej, prześwietl przewody, potem ewentualnie możesz zamienić przewody silnika osi Z z X i wtedy sprawdzić czy ten problem pojawia się podczas bazowania osi X - jeśli tak winny moduł sterujący silnikiem


kond666
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 133
Rejestracja: 09 mar 2007, 12:27
Lokalizacja: częstochowa

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#6

Post napisał: kond666 » 19 lis 2020, 07:53

w zakładce diagnostics jest podgląd stanów wejść.
Proponuje spradzić czy każdorazowo działa krańcówka, wyzwalając ją ręcznie. Powinna się zapalić lampka w podglądzie stanów wejść ( któryś HOME). Jeżeli każdorazowo powtarzalnie przy ręcznym aktywowaniu lampeczki się zapalają, to szukałbym przyczyny w położeniu krańcówki która może być ustawiona na krawędzi kolizji. Pomoże przesunięcię krańcówki o milimetr w dół.


dudziak4
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 702
Rejestracja: 06 wrz 2007, 13:30
Lokalizacja: Bielawa

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#7

Post napisał: dudziak4 » 19 lis 2020, 08:08

sssTOMEKsss pisze:
19 lis 2020, 00:08
przerzuć ten silnik na inną oś na próbę bedziesz przynajmniej wiedział czy to wina samego silnika czy gdzieś dalej, prześwietl przewody, potem ewentualnie możesz zamienić przewody silnika osi Z z X i wtedy sprawdzić czy ten problem pojawia się podczas bazowania osi X - jeśli tak winny moduł sterujący silnikiem
Tylko po co ewidentnie nie ma sygnału z krańcówki.
Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje

Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#8

Post napisał: TOP67 » 19 lis 2020, 08:16

allemix pisze:
18 lis 2020, 23:21
Na osiach są czujniki indukcyjne i dioda gaśnie przy zbliżeniu jednak silnik nadal ciągnie wrzeciono do góry. Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje. Gdy nie korzystam z bazowania osi tylko normalnie przesuwam za pomocą strzałek nawet przy maksymalnych prędkościach wszystko jest ok i po osiągnięciu szczytu silnik krokowy zatrzymuje się.
Zastanawiające jest to, że krańcówki działają przy normalnej pracy. Wygląda to na problem w samym Mach, który nie reaguje na ten sygnał.


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1437
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#9

Post napisał: lepi » 19 lis 2020, 09:05

Sotf limit, jak sama nazwa wskazuje, nie korzysta z krańcówek.
Do rady o wymianie silnika mogę dodać radę zainstalowania innej wersji macha, przeinstalowanie windy a na koniec wymianę myszy.


Autor tematu
allemix
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 15
Rejestracja: 28 lip 2014, 14:20
Lokalizacja: Dzierżoniów

Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji

#10

Post napisał: allemix » 19 lis 2020, 09:11

TOP67 pisze:
19 lis 2020, 08:16
allemix pisze:
18 lis 2020, 23:21
Na osiach są czujniki indukcyjne i dioda gaśnie przy zbliżeniu jednak silnik nadal ciągnie wrzeciono do góry. Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje. Gdy nie korzystam z bazowania osi tylko normalnie przesuwam za pomocą strzałek nawet przy maksymalnych prędkościach wszystko jest ok i po osiągnięciu szczytu silnik krokowy zatrzymuje się.
Zastanawiające jest to, że krańcówki działają przy normalnej pracy. Wygląda to na problem w samym Mach, który nie reaguje na ten sygnał.
Dziś po odpaleniu maszyny wszystko działa prawidłowo (mimo, że wielokrotnie resetowałem zarówno komputer jak i maszynę wcześniej takiego efektu nie było), jednak to tylko kwestja czasu aby problem znów powrócił.
Z odpowiedzi jakie otrzymałem i obserwacji pracy maszyny, mogę dojść do wniosku, że problemem jest sygnał idący z czujnika. Na ten moment sygnały wejściowe migają po osiągnięciu Softlimits, a wczoraj tego nie było. Jeśli się nie mylę, to mogę wyciągnąć następujące wnioski na przyszłość:

1. Jest problem z płytką do której podłączone są czujniki i zapewne z czasem będzie on coraz częstrzy.
2. Założyć można, że same czujniki są sprawne ponieważ reagują (gaśnie i zapala się dioda) nawet w momencie gdy nie mogę wykonać bazowanie osi. Prawdopodobnie sygnał jest wysyłany ale z jakiegoś powodu nie dociera do Macha.
3. Sam program mach3 wielokrotnie wczoraj instalowałem i deinstalowałem więc gdyby w nim tkwił problem powinien się rozwiązać.
4. Doczytałem się na forum o czymś takim jak Hard Limits ale zakładam, że w moim przypadku wszystko opiera się o soft limits więc drążyć tematu chyba nie ma co.

Pozostaje jedynie jeszcze kwestja komputera i ewentualnego sprawdzenia wyjścia LPT. Czy jest jakiś sposób aby sprawdzić czy dociera prawidłowy sygnał z maszyny do komputera? W diagnostyce widzę, coś takiego jak Stan pinów portu 1 i tam są dwa szeregi pinów. W moim przypadku podświetlone na zielono są piny z górnego szeregu w kolejności od lewej strony 4, 5, 6 i 8.
Czy mogę założyć, że to jest prawidłowy stan pinów (na chwilę obecną wszystko działa jak należy), a w chwili gdy mam problem z bazowanie osi diody na tych portach powiedzą mi czy komunikacja jest prawidłowa i któryś z tych pinów zgaśnie?
Pozdrawiam
Marek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”