Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Problem z bazowaniem osi Z
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 15
- Rejestracja: 28 lip 2014, 14:20
- Lokalizacja: Dzierżoniów
Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Witam
Posiadam maszynę od firmy MLM ze sterowanikiem LPT oraz korzystam z programu mach3. Niestety po kolizji mam coraz częściej problem z bazowaniem osi Z. Po rozpoczęciu bazowania maszyna nie zawsze zatrzymuje silnik osi Z. Słychać z silnika dźwięk, tak jak by cały czas pracował mimo, że fizycznie nie jest już w stanie podnieść wyżej wrzeciona i nie zatrzymuje się. W tym też czasie na mach3 cały czas wzrasta wartość. Czasem nawet jak uda się prawidłowo wyzerować oś Z z małym zgrzytnięciem po ponowynm zerowaniu znów jest problem. Niestety zmniejszenie prędkości podczas zerowania nie pomaga. Dodam tylko, że po poprawnym bazowaniu maszyna pracuje prawidłowo.
Z tego co jest mi wiadomo to zastosowany jest Silnik krokowy SM 57/76 1,89Nm
Czy powinienem się szykować na wymianę tego silnika, czy też może płyty sterującej do której jest podłączony?
Czy może mieć wpływ na to nowy komputer (wyjście lpt + windows 95 + mach3)? Praktycznie w jednym dniu zaliczyłem wymianę komputera i dzwon na maszynie. Niestety nie mam jak sprawdzić na starym sprzęcie bo przestał się uruchamiać co było powodem zakupu drugiego komputera.
Posiadam maszynę od firmy MLM ze sterowanikiem LPT oraz korzystam z programu mach3. Niestety po kolizji mam coraz częściej problem z bazowaniem osi Z. Po rozpoczęciu bazowania maszyna nie zawsze zatrzymuje silnik osi Z. Słychać z silnika dźwięk, tak jak by cały czas pracował mimo, że fizycznie nie jest już w stanie podnieść wyżej wrzeciona i nie zatrzymuje się. W tym też czasie na mach3 cały czas wzrasta wartość. Czasem nawet jak uda się prawidłowo wyzerować oś Z z małym zgrzytnięciem po ponowynm zerowaniu znów jest problem. Niestety zmniejszenie prędkości podczas zerowania nie pomaga. Dodam tylko, że po poprawnym bazowaniu maszyna pracuje prawidłowo.
Z tego co jest mi wiadomo to zastosowany jest Silnik krokowy SM 57/76 1,89Nm
Czy powinienem się szykować na wymianę tego silnika, czy też może płyty sterującej do której jest podłączony?
Czy może mieć wpływ na to nowy komputer (wyjście lpt + windows 95 + mach3)? Praktycznie w jednym dniu zaliczyłem wymianę komputera i dzwon na maszynie. Niestety nie mam jak sprawdzić na starym sprzęcie bo przestał się uruchamiać co było powodem zakupu drugiego komputera.
Pozdrawiam
Marek
Marek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2329
- Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
- Lokalizacja: Jodlowa
- Kontakt:
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Sprawdź gdzie się znajduje krańcówka bazowania osi Z. Jeśli to przełącznik to sprawdź czy klika i działa, jeśli czujnik indukcyjny to sprawdź czy jest dobrze ustawiony względem elementu który go wyzwala.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 15
- Rejestracja: 28 lip 2014, 14:20
- Lokalizacja: Dzierżoniów
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Na osiach są czujniki indukcyjne i dioda gaśnie przy zbliżeniu jednak silnik nadal ciągnie wrzeciono do góry. Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje. Gdy nie korzystam z bazowania osi tylko normalnie przesuwam za pomocą strzałek nawet przy maksymalnych prędkościach wszystko jest ok i po osiągnięciu szczytu silnik krokowy zatrzymuje się.drzasiek90 pisze: ↑18 lis 2020, 21:41Sprawdź gdzie się znajduje krańcówka bazowania osi Z. Jeśli to przełącznik to sprawdź czy klika i działa, jeśli czujnik indukcyjny to sprawdź czy jest dobrze ustawiony względem elementu który go wyzwala.
Pozdrawiam
Marek
Marek
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 272
- Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
przerzuć ten silnik na inną oś na próbę bedziesz przynajmniej wiedział czy to wina samego silnika czy gdzieś dalej, prześwietl przewody, potem ewentualnie możesz zamienić przewody silnika osi Z z X i wtedy sprawdzić czy ten problem pojawia się podczas bazowania osi X - jeśli tak winny moduł sterujący silnikiem
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 134
- Rejestracja: 09 mar 2007, 12:27
- Lokalizacja: częstochowa
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
w zakładce diagnostics jest podgląd stanów wejść.
Proponuje spradzić czy każdorazowo działa krańcówka, wyzwalając ją ręcznie. Powinna się zapalić lampka w podglądzie stanów wejść ( któryś HOME). Jeżeli każdorazowo powtarzalnie przy ręcznym aktywowaniu lampeczki się zapalają, to szukałbym przyczyny w położeniu krańcówki która może być ustawiona na krawędzi kolizji. Pomoże przesunięcię krańcówki o milimetr w dół.
Proponuje spradzić czy każdorazowo działa krańcówka, wyzwalając ją ręcznie. Powinna się zapalić lampka w podglądzie stanów wejść ( któryś HOME). Jeżeli każdorazowo powtarzalnie przy ręcznym aktywowaniu lampeczki się zapalają, to szukałbym przyczyny w położeniu krańcówki która może być ustawiona na krawędzi kolizji. Pomoże przesunięcię krańcówki o milimetr w dół.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 716
- Rejestracja: 06 wrz 2007, 13:30
- Lokalizacja: Bielawa
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Tylko po co ewidentnie nie ma sygnału z krańcówki.sssTOMEKsss pisze: ↑19 lis 2020, 00:08przerzuć ten silnik na inną oś na próbę bedziesz przynajmniej wiedział czy to wina samego silnika czy gdzieś dalej, prześwietl przewody, potem ewentualnie możesz zamienić przewody silnika osi Z z X i wtedy sprawdzić czy ten problem pojawia się podczas bazowania osi X - jeśli tak winny moduł sterujący silnikiem
Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Zastanawiające jest to, że krańcówki działają przy normalnej pracy. Wygląda to na problem w samym Mach, który nie reaguje na ten sygnał.allemix pisze: ↑18 lis 2020, 23:21Na osiach są czujniki indukcyjne i dioda gaśnie przy zbliżeniu jednak silnik nadal ciągnie wrzeciono do góry. Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje. Gdy nie korzystam z bazowania osi tylko normalnie przesuwam za pomocą strzałek nawet przy maksymalnych prędkościach wszystko jest ok i po osiągnięciu szczytu silnik krokowy zatrzymuje się.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Sotf limit, jak sama nazwa wskazuje, nie korzysta z krańcówek.
Do rady o wymianie silnika mogę dodać radę zainstalowania innej wersji macha, przeinstalowanie windy a na koniec wymianę myszy.
Do rady o wymianie silnika mogę dodać radę zainstalowania innej wersji macha, przeinstalowanie windy a na koniec wymianę myszy.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 15
- Rejestracja: 28 lip 2014, 14:20
- Lokalizacja: Dzierżoniów
Re: Bazowanie osi w mach3 po kolizji
Dziś po odpaleniu maszyny wszystko działa prawidłowo (mimo, że wielokrotnie resetowałem zarówno komputer jak i maszynę wcześniej takiego efektu nie było), jednak to tylko kwestja czasu aby problem znów powrócił.TOP67 pisze: ↑19 lis 2020, 08:16Zastanawiające jest to, że krańcówki działają przy normalnej pracy. Wygląda to na problem w samym Mach, który nie reaguje na ten sygnał.allemix pisze: ↑18 lis 2020, 23:21Na osiach są czujniki indukcyjne i dioda gaśnie przy zbliżeniu jednak silnik nadal ciągnie wrzeciono do góry. Nawet jeśli w połowie wysokości przyłożę coś aby wywołać soft limit oś się nie zatrzymuje. Gdy nie korzystam z bazowania osi tylko normalnie przesuwam za pomocą strzałek nawet przy maksymalnych prędkościach wszystko jest ok i po osiągnięciu szczytu silnik krokowy zatrzymuje się.
Z odpowiedzi jakie otrzymałem i obserwacji pracy maszyny, mogę dojść do wniosku, że problemem jest sygnał idący z czujnika. Na ten moment sygnały wejściowe migają po osiągnięciu Softlimits, a wczoraj tego nie było. Jeśli się nie mylę, to mogę wyciągnąć następujące wnioski na przyszłość:
1. Jest problem z płytką do której podłączone są czujniki i zapewne z czasem będzie on coraz częstrzy.
2. Założyć można, że same czujniki są sprawne ponieważ reagują (gaśnie i zapala się dioda) nawet w momencie gdy nie mogę wykonać bazowanie osi. Prawdopodobnie sygnał jest wysyłany ale z jakiegoś powodu nie dociera do Macha.
3. Sam program mach3 wielokrotnie wczoraj instalowałem i deinstalowałem więc gdyby w nim tkwił problem powinien się rozwiązać.
4. Doczytałem się na forum o czymś takim jak Hard Limits ale zakładam, że w moim przypadku wszystko opiera się o soft limits więc drążyć tematu chyba nie ma co.
Pozostaje jedynie jeszcze kwestja komputera i ewentualnego sprawdzenia wyjścia LPT. Czy jest jakiś sposób aby sprawdzić czy dociera prawidłowy sygnał z maszyny do komputera? W diagnostyce widzę, coś takiego jak Stan pinów portu 1 i tam są dwa szeregi pinów. W moim przypadku podświetlone na zielono są piny z górnego szeregu w kolejności od lewej strony 4, 5, 6 i 8.
Czy mogę założyć, że to jest prawidłowy stan pinów (na chwilę obecną wszystko działa jak należy), a w chwili gdy mam problem z bazowanie osi diody na tych portach powiedzą mi czy komunikacja jest prawidłowa i któryś z tych pinów zgaśnie?
Pozdrawiam
Marek
Marek