4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

Dyskusje o frezarkach typu Deckel

lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1448
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#21

Post napisał: lepi » 29 mar 2020, 10:44

Moim zdaniem sygnały komutacji są konieczne do poprawnej pracy (mogę się mylić). Możliwe, że były one generowane na podstawie sygnałów enkodera (tak kiedyś było z resolverami). Tak czy tak najprościej kupić odpowiedni enkoder.
Ale jak ktoś się lubi bawić to można kupić gotowy konwerter, zbudować konwerter lub dołożyć 3 czujniki hala.
Tak czy tak najtaniej wyjdzie nowy enkoder i nowy driver, jakiś prosty chińczyk.




Autor tematu
maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 17
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#22

Post napisał: maciek95k » 29 mar 2020, 14:30

Sterownik o którym wspomniałem ma możliwość pracy z tymi sygnałami lub bez. W przypadku pracy bez tych sygnałów dokonuje sobie "wewnątrz" bazowania i następnie oblicza to sobie z enkodera. W siemensie działa to podobno tak samo w tym konkretnym przypadku. Nie lubię się bawić dlatego najchętniej kupiłbym ten sterownik, wpiął ten enkoder który tam jest, ustawił to wszystko i z głowy. W przypadku chińczyka musiałbym zmienić enkoder a ostateczny efekt nie jest pewny na 100%. Jeśli uda mi się znaleźć odpowiedniego mocowo Metronixa to pewnie on wpadnie. Na początek z tym encoderem co tam jest. Metronix może obsługiwać: inkrementalny, inkrementalny z sygnałami komutacyjnymi, absolutny, sin cos oraz resolver. Do tego pełna możliwość korekty wszystkich parametrów. Cena nie jest zaporowa bo z tego co widzę idzie znaleźć w granicach 2-3 tyś. zł brutto. Jak kupię chińczyka, enkoder i policzę czas na przeróbkę to otrzymam już podobną kwotę. Rozkminiam tylko ciągle jak sprawdzić moc tego ustrojstwa czy jest to wersja prądowa 9A czy 18A.


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1448
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#23

Post napisał: lepi » 29 mar 2020, 14:54

Eee... nie wiedziałem, że obsługuje też sygnał sin/cos. W takim razie nic innego bym nie szukał :)
Zawsze możesz kupić o większym prądzie i ograniczyć go programowo.

Daj linka do tego ustrojstwa. Mam jeden silnik którym w żaden sposób nie mogę porządnie zakręcić.


Autor tematu
maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 17
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#24

Post napisał: maciek95k » 29 mar 2020, 15:39

https://www.metronix.de/metronixweb/fil ... 8p0_EN.pdf
Myślałem nad tym 2320. On ma zapas mocy. Tylko muszę taki namierzyć jeszcze. Też wydaje mi się to najbardziej profi podejściem ;)


Autor tematu
maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 17
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#25

Post napisał: maciek95k » 03 kwie 2020, 22:07

Dzisiaj przyszedł Metronix ARS2030. Jeszcze czekam na oprogramowanie do skonfigurowania bo je niestety też trzeba sobie kupić i w przyszłym tygodniu może uda się tym ustrojstwem zakręcić. Sam napęd robi naprawdę dobre wrażenie. Jest bardzo ciężki i masywny. Daje 20A na wyjściu ciągłego więc może zakręcić naprawdę sporym silnikiem.


Autor tematu
maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 17
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#26

Post napisał: maciek95k » 26 kwie 2020, 01:10

Są pierwsze sukcesy. Podzielnica po dokładnym osuszeniu z resztek wody i wyczyszczeniu została złożona. Enkoder udało się uratować. Wszystkie przewody które ktoś paskudnie obciął z serwa udało się przedłużyć zachowując ekranowanie. Jeszcze będę musiał je jakoś upchnąć w środku żeby część łączona nie pracowała. Całość złożona na nowej paście termoprzewodzącej. Enkoder sin cos daje na oscyloskopie bardzo ładny sygnał. Kolejne wyzwanie to skonfigurowanie tego metronixa. Parametrów i możliwości ma on od groma więc pewnie trochę zejdzie z tym ale powoli idzie do przodu. Zrobiony już jest: odczyt z enkodera (zostało jeszcze ustawić rozdzielczość itp ale nie mam żadnych błędów), odczyt temperatury, komunikacja z PCtem. Udało się zrobić autodiagnozę. Napęd się obrócił w jedną i drugą stronę a sterownik odczytał liczbę biegunów. Jest to sześciopolowy silnik.


Autor tematu
maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 17
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#27

Post napisał: maciek95k » 28 kwie 2020, 01:46

Trochę się pospieszyłem z tą identyfikacją silnika. Dziś trochę więcej posiedziałem. Silnik ma 22 pary biegunów. Jest to wersja o prądzie nominalnym 18A z tego co udało mi się wywnioskować. Sterownik daje max 17,45 więc pasuje w sumie idealnie. Udało mi się wykonać autostrojenie (robi się je dla każdego stopnia regulatora osobno tj. regulator prądu, regulator prędkości i regulator pozycji). Z poziomu oprogramowania mogę już swobodnie kręcić sobie osią. W miarę ustawiona mam już też parametry homingu chociaż tutaj muszę jeszcze parę rzeczy sprawdzić. Najbardziej mnie ucieszyła funkcja obsługi hamulca w sterowniku. Idzie go ustawić w tryb automatyczny. Hamulec jest zwalniany tylko w momencie gdy odbywa się ruch. Jest to dokładnie to czego mi trzeba ponieważ oś oprócz direct drive'u ma także pneumatyczny hamulec sterowany elektrozaworem. Zostało jeszcze skonfigurowanie szczegółów, sprawdzenie wszystkiego i mogę zamówić odpowiednie złącza i składać to do kupy. Sterownik mogę z czystym sumieniem polecić każdemu. Jego słabsze wersje idzie kupić naprawdę tanio a można tym wysterować praktycznie każde serwo i skonfigurować dowolnie każdy parametr, wejście, wyjście itp. Obsługuje też silniki liniowe.


Seb.Maz.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 116
Rejestracja: 08 lis 2016, 01:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#28

Post napisał: Seb.Maz. » 28 kwie 2020, 05:03

Nie lookalem chwile w temat, to ten enkoder masz sin/cos? Jakby to bylo zbyt duzym problemem poki nie znalazles odpowiedniego sterownika to mogles zmienic sygnal na sygnal prostokatny podlaczajac sygnaly pod wzmacniacze operacyjne i odpowiednio dobierajac dosyc duze wzmocnienie po czym obciac ich szczyty diodami Zenera :) wrzuc jakis filmik albo zdjecia jak to dziala :) na porzadnie i schludnie wykonana prace jest zawsze milo popatrzec :)


Autor tematu
maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 17
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: 4oś DMG, Scotti - dobór drivera, dokumentacja techniczna (?)

#29

Post napisał: maciek95k » 28 kwie 2020, 16:37

Tak, enkoder jest sin/cos. Nie było to problemem. Problemem raczej był fakt, że nie każdy sterownik może pracować bez sygnałów komutacyjnych oraz ma możliwość edycji tak wielu parametrów. I dobrze się stało, bo wraz z oprogramowaniem sterownik Metronixa kosztował tak naprawdę niewiele więcej a funkcjonalności ma naprawdę sporo. Na tą schludnie wykonaną pracę to jeszcze trzeba trochę poczekać. Póki co wszystko na pająkach raczej bo dokonywałem i dokonuję ciągle jeszcze jakichś drobnych zmian w okablowaniu. Mam już wstępnie wybrane złącza hartinga. Jak się upewnię ile dokładnie pinów potrzebuję to wtedy zamówię i wykonam docelowe okablowanie już. Tutaj krótki filmik z pracy:
https://youtu.be/BjuXd-2aSRI
Póki co położenie zadaję z oprogramowania do konfiguracji. Napęd nie przerywa tylko ja w ten sposób nim sterowałem. Na filmie tego nie widać ale cały stół się od tego trząsł tak duży ma moment obrotowy to serwo. Kolejnym etapem będzie przetestowanie automatycznego sterowania hamulcem. Następnie skonfigurowanie zadawania pozycji pod CSMIO, a później zamówienie złącz, okablowanie docelowe i montaż.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarki Deckel, Maho, Aciera, Abene ”