Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

malcus sweden kr 60-250

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Ganz_Conrad
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 116
Rejestracja: 02 gru 2014, 11:31
Lokalizacja: Słupsk

Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#1

Post napisał: Ganz_Conrad » 17 mar 2020, 12:51

Witajcie,
Robiąc porządki zabrałem się za odrdzewianie starocia, który leży u mnie co najmniej 30 lat, mianowicie coś co wygląda jak wrzeciono, ale nie jestem pewien i nie do końca wiem jak to rozłożyć/zregenerować.
1. Do czego są imbusy przy napisach "nachst"?
2. Jak odkręcić drugą stronę (nie mogę zdjąć tej tulei, mimo odkręcenia śruby na śrubokręt płaski) - czy tam też jest stożek?
3. Jak to rozkręcić? (od czoła są imbusy i symetrycznie rozstawione 2 otwory).
3. Do czego to wykorzystać? (jakaś szlifiereka itp - nie mam za bardzo warunków do obróbki metali, więc....)
pozdrawiam,

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek




Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#2

Post napisał: Blady » 17 mar 2020, 12:59

wygląda jak jakaś fortunka
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


bdgr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 111
Rejestracja: 16 paź 2017, 15:21
Lokalizacja: Poznań

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#3

Post napisał: bdgr » 17 mar 2020, 13:00

Wygląda jak fortunka szlifierska. Taki kartridż wrzeciona do szlifowania bez własnego napędu. Pewnie ta płyta robiła jako miejsce montażu silnika i jednocześnie montażu całości do suportu tokarki albo stołu frezarki.


Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#4

Post napisał: Blady » 17 mar 2020, 13:04

Jak nie ma żadnych luzów i lekko się obraca to lepiej tego nie rozkładać, jeśli to fortunka są to dość precyzyjne urządzenia i w warunkach amatorskich nie złożysz tego z fabryczną precyzją. Warto pomierzyć i przetestować zanim zaczniesz "regenerować"
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


Autor tematu
Ganz_Conrad
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 116
Rejestracja: 02 gru 2014, 11:31
Lokalizacja: Słupsk

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#5

Post napisał: Ganz_Conrad » 17 mar 2020, 13:35

Dzięki za pomoc, w międzyczasie staram się douczać w temacie i mam kilka pytań:
Jakim pasem jest to napędzane (płaski?wielorowkowy?)?
Czy ten stożek ma jakiś standard i są przejściówki, aby zamontować kamienie o standardowych rozmiarach (jak do szlifierki)?
Czy obroty są tylko w jedną stronę, jak pokazuje strzałka?

Luzów nie ma, ale da się odczuć delikatne stuknięcia podczas obracania.
Ta nakładka na stożek jest krzywa, więc będę musiał zorganizować jakiś nowy uchwyt do kamieni.


Autor tematu
Ganz_Conrad
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 116
Rejestracja: 02 gru 2014, 11:31
Lokalizacja: Słupsk

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#6

Post napisał: Ganz_Conrad » 18 mar 2020, 13:20

Czy moglibyście mi pomóc w identyfikacji tego stożka?
Przeglądam specyfikacje różnych stożków (morsa, frezerskich), ale nie mogę tego nigdzie dopasować:

średnica początkowa: 18mm
średnica końcowa: 12mm
długość stożka : 36mm
gwint wewn : M6


https://www.e-darmet.pl/chwyt-iso-din2080-cid-4.html
https://artykulytechniczne.pl/blog/rodz ... okarskich/


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 979
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#7

Post napisał: kolec7 » 18 mar 2020, 13:30

http://www.flt.krasnik.pl/images/upload ... zecion.pdf

Dodane 6 minuty 49 sekundy:
Ganz_Conrad pisze:
17 mar 2020, 13:35
Jakim pasem jest to napędzane (płaski?wielorowkowy?)?
Płaskim:
https://allegro_pl/oferta/pas-pasek-plaski-optimax-hf-t150-1600x50-optibelt-7976039434

Lub wielorowkowy odrócony o 180 °
Czy ten stożek ma jakiś standard i są przejściówki, aby zamontować kamienie o standardowych rozmiarach (jak do szlifierki)?
W warunkach amatorskich, tokarz sobie sam dorabia zabierak i po problemie.
Albo "bogaty" amator kupuje oryginalny zabierak.
Ale patrząc, jakim złomem się chcesz zająć (bez urazy - to nie jest złośliwość z mojej strony), to raczej wybierzesz pudrowanie syfa...
Czy obroty są tylko w jedną stronę, jak pokazuje strzałka?
Tak. Nakrętka "zbierająca" łożyska do kupy musi się dokręcać na obrotach podczas pracy.
Luzów nie ma, ale da się odczuć delikatne stuknięcia podczas obracania.
Łożyska do wymiany.
Ta nakładka na stożek jest krzywa, więc będę musiał zorganizować jakiś nowy uchwyt do kamieni.
Dotoczyć - tak jak pisałem wyżej.
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4119
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#8

Post napisał: Steryd » 18 mar 2020, 15:36

Pewnie leżało jakiś czas bez oleju.

Dodane 4 minuty 5 sekundy:
To wrzeciono szlifierskie, i na 99% końcówka jest do zdobycia. Często podobne są stosowane w otworówkach.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
Ganz_Conrad
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 116
Rejestracja: 02 gru 2014, 11:31
Lokalizacja: Słupsk

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#9

Post napisał: Ganz_Conrad » 19 mar 2020, 13:58

Wielkie dzięki za pomoc,
kolec7 pisze:to raczej wybierzesz pudrowanie syfa...

te stuki, to raczej jest jakieś delikatne ocieranie przy samym stożku, reszta obraca się całkiem płynnie, zobaczę co się da z tego zrobić.
Steryd pisze:Pewnie leżało jakiś czas bez oleju.

jaki olej tam wlać? i ważniejsze : gdzie? pod większością imbusów jest jakby zaślepka, sprawia to wrażenie jakby nic nie dało się tam wlać, chyba tylko jedna śrubka imbusowa ma otwór...

Jeszcze jedno: nie mogę zdjąć koła pasowego. Wygląda jakby było osadzone na takim samym stożku, ale za cholerę nie schodzi. Próbowałem siły, delikatnych stuknięć, WD-40 i podgrzewania koła palnikiem. Chyba nie obejdzie się bez ściągacza do kół pasowych, którego nie mam...


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 979
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Co to jest i co z tym zrobić (wrzeciono?)

#10

Post napisał: kolec7 » 20 mar 2020, 06:16

Ganz_Conrad pisze:
19 mar 2020, 13:58
te stuki, to raczej jest jakieś delikatne ocieranie przy samym stożku, reszta obraca się całkiem płynnie, zobaczę co się da z tego zrobić.
Każde "ocieranie" będzie skutkowało pogarszaniem jakości szlifowanej powierzchni. Ale nie oszukujmy się - patrząc na stan ogólny, to i tak rewelacji nie będzie.
jaki olej tam wlać? i ważniejsze : gdzie? pod większością imbusów jest jakby zaślepka, sprawia to wrażenie jakby nic nie dało się tam wlać, chyba tylko jedna śrubka imbusowa ma otwór...
Nie czytasz odpowiedzi! Nie czytasz materiałów, które dostałeś w linku!
To nie jest zalewane olejem!
Jeszcze jedno: nie mogę zdjąć koła pasowego. Wygląda jakby było osadzone na takim samym stożku, ale za cholerę nie schodzi. Próbowałem siły, delikatnych stuknięć, WD-40 i podgrzewania koła palnikiem. Chyba nie obejdzie się bez ściągacza do kół pasowych, którego nie mam...
Nie robi się tego ściągaczem do kół, czy do łożysk. Znów nie czytasz materiałów!
Do tego służy ściągacz, który wkręcasz w gwintowany otwór w kole pasowym, a on "odpycha" się od wrzeciona.
"W życiu piękne są tylko chwile...."

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”