TUM 35 Szybkokbieżna

Przyspieszone posuwy TUM 35

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
radbad
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 24 sty 2019, 21:21
Lokalizacja: Buczek

TUM 35 Szybkokbieżna

#1

Post napisał: radbad » 29 sty 2019, 21:25

Dzień dobry.
Jest to pierwszy post na tym form więc witam wszystkich. :D
W ostatnich dniach stałem się szczęśliwym posiadaczem tokarki „szybkobieżnej” TUM 35. Niestety szybkobieżna jest tylko z nazwy z racji tego, że po szybkich posuwach w TUM-ce pozostałe jedynie dźwignia do ich włączania. Maszyna stała się dawcą organów dla innych swoich „koleżanek”.
Przymierzam się do jej remontu z racji tego że maszyna jest z 85 roku ubiegłego wieku ale w oryginalnej farbie co znaczy że nie przechodziła „remontu kapitalnego” pędzlem. Skoro powiedziało się remont to chce ją doprowadzić do stanu takiego jaka wyszła z fabryki z racji tego że jestem entuzjastą mechaniki i będę jej używał bardziej hobbistycznie a niżeli zarobkowo. Z tego co widzę patrząc na suport to brakuje wyposażenia odpowiedzialnego za przyspieszone posuwy, przy czym robocze posuwy działają prawidłowo wzdłużny i poprzeczny.
Na zdjęciu obrabiarki widać że brakuje silnika z całym mechanizmem oraz popychaczy do blokady danej osi. Z części elektrycznej brakuje nikrostyków S23, S24, S25 i S26.
W katalogu części zmiennych producent opisuje to jako zespół F8 oraz zespół F9 (na końcu załączę stronę z katalogu części zamiennych), oraz S23 i S24 łącznik miniaturowy LM-3, S24 i S25 łącznik miniaturowy w obudowie izolacyjnej 83400.
Może ktoś z użytkowników forum jest w stanie mi pomóc w kwestii zakupu, odtworzenia tych podzespołów i ich części. Może ktoś ma takie podzespoły i zechce je sprzedać z chęcią po negocjuje z nim. Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie.
Katalog części:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek




sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 272
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: TUM 35 Szybkokbieżna

#2

Post napisał: sssTOMEKsss » 30 sty 2019, 00:03

mam identyczny model w pełni sprawny ;) podstawową fabryczną wadą rozwiązania szybkobieżności tego tum-a jest to że zawsze któraś oś będzie Ci działać przeciwnie tj. gdy przełączysz dźwignie dla posuwu osi Z (lewo - prawo) i ruszysz dźwignią odpowiadającą za ruch silnika to przeciągając wajchę w lewo oś Z pojedzie zgodnie z twoją wolą w lewo i analogicznie w drugą stronę. Niestety w osi X bedzie to już działać odwrotnie! Przeciągając wajchę w lewo korba osi X będzie się kręcić w prawo i analogicznie w drugą strone, przeciągając w prawo korba będzie się kręcić w lewo. Trzeba uważać na łapki bo niema żadnego sprzęgła i korba kręci się całkiem szybko. Ale to tylko kwestia wprawy i po jego nabraniu staję się to całkiem użyteczne.

jeżeli byłbyś zainteresowany myślę że mógłbym popytać o cały ten zestaw do przyśpieszonego znajomego, kiedyś miał na sprzedaż

Ciekawi mnie natomiast co tam masz za przyrząd po prawej stronie z tą małą tabliczką, nad wajchą od załączania obrotów wrzeciona. Jakiś ogranicznik do posuwu w prawo przy seryjnej produkcji?


Autor tematu
radbad
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 24 sty 2019, 21:21
Lokalizacja: Buczek

Re: TUM 35 Szybkokbieżna

#3

Post napisał: radbad » 30 sty 2019, 19:07

Tak jak najbardziej jestem zainteresowany takim zespołem do przyspieszonego i poszukuje całego zestawu do swojej TUMki.
Dokładnie nie potrafię odpowiedzieć na twoje pytanie dotyczące mechanizmu, sądzę że na forum są mądrzejsi ode mnie i będą wiedzieli do czego ten przyrząd służy. Moim skromnym zdaniem zlicza zwoje naciętego gwintu na mm. Poniżej załączam, zdjęcia z bliska tego mechanizmu.
Pozdrowienia
radbad
Obrazek
Obrazek


m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: TUM 35 Szybkokbieżna

#4

Post napisał: m.j. » 31 sty 2019, 08:44

Zegar do gwintów ?
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów


sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 272
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: TUM 35 Szybkokbieżna

#5

Post napisał: sssTOMEKsss » 31 sty 2019, 13:10

niestety nie mam dobrych wieści, na chwile obecną nie ma już tego zestawu do przyśpieszonego, jak gdzieś spotka na sprzedaż to mi da znać, remontuje te maszyny zawodowo, ale to też nie wiadomo ile bedzie to trwało


Autor tematu
radbad
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 24 sty 2019, 21:21
Lokalizacja: Buczek

Re: TUM 35 Szybkokbieżna

#6

Post napisał: radbad » 31 sty 2019, 14:21

Szkoda :( że nie ma zespołu do przyspieszanych posuwów bo bym z chęcią kupił. Może jakiś inny użytkownik forum będzie miał, czekam i informację.


Autor tematu
radbad
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 24 sty 2019, 21:21
Lokalizacja: Buczek

Re: TUM 35 Szybkokbieżna

#7

Post napisał: radbad » 25 sie 2019, 19:50

Witam
Odwieczerze temat silnika do szybkich posuwów tokarki TUM 35. Może ma ktoś dokumentację wykonawcza do takiego napędu.
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”