hej,
Pogrzebałem trochę po necie na temat powłok ochronnych ,które mnie interesują.
Mam kilka pytań, proszę również o sprostowanie jeśli wypisałem jakieś bzdury.
Chodzi mi o ochronę stali konstrukcyjnych S355 etc. w przemyśle
I
Ocynk ogniowy:
-elementy wielkogabarytowe
-różne grubości [1] jest ktoś w stanie określić +/- ile mikronów ma ,wyczytałem ,że 70-150 um
-ma ładny "świeży, podobny do stopu aluminium" kolor
- wymaga robienia otworów (tutaj pytanie [2] +/- jaki powinien być otwór, jaka szpara między blachami ,żeby ocynk się tam dostał).
-czy powierzchnie blach trzeba przed ocynkiem obrabiać , szlifować/piaskować? [3]
-czy po ocynku należy jeszcze malować lakierem w celach ochronnych? Czy opcjonalnie lakierem dla wyglądu? [3*]
II
ocynk galwaniczny (elektrolityczny)
- małe elementy
-stała grubość [4 jaka grubość?]
-problemy z "puszką Faradaya"
- brzydki wygląd, szary
-czy powierzchnie blach trzeba przed ocynkiem obrabiać , szlifować/piaskować? [5]
-czy po ocynku należy jeszcze malować lakierem w celach ochronnych? Czy opcjonalnie lakierem dla wyglądu? [6]
III
ktl
-elementy duże i małe
-jakieś problemy [7]?
-wygląd [8]?
-grubość ktl 15 - 40 um
z tego co kojarzę, po ktl zawsze element idzie w lakier, w celach pewnie ochronnych.
IV
podkład (tutaj z autopsji coś mogę powiedzieć).
-elementy duże i małe
- ręcznie trochę czasu schodzi na naniesienie
-wygląd raczej nie gra roli ,bo stosuje się z lakierem
grubość [9]?
-powierzchnia wymaga szlifowania
- podkład należy zabezpieczyć lakierem
Pytania zbiorowe:
-zestawienie trwałości dla np. koparki pracującej przy budowie [10]
-koszt dla np. produkcji detali /korpusów koparek [11]
-trwałoś [12]
- jak projektuję np. pracujące ze sobą elementy, jakieś dźwignie czy proste zębatki to muszę w tolerancji uwzględnić grubość powłoki? Która powłoka do precyzyjnych rzeczy? [13]
-czy aluminium (jakiś prosty stop) trzeba chronić? Wydaję mi się, że nie. Ile takie stop al. wytrzyma w porównaniu do stali w warstwach ochronnych jak wyżej? [14]
Jeszcze takie proste przykłady.
Chcę wykonać sworzeń - zrobię go w ocynku galwanicznym, bo będę miał stałą grubość. Naddatek na powłokę ochronną ujmę w tolerancji.
Jaką powłokę na np. proste dźwignie lub zębatki [15]
Wyżej wspomnianą koparę (ramę) lepiej dać do ktl /ocynku czy pokładówką? [16]
jakieś inne proste formy ochronny detali [17]?
Postaram się również trochę poszperać po necie. zeszytach w celu odpowiedzenia sobie na powyższe pytania.
Jakbyście mieli jeszcze jakieś przydatne uwagi to proszę o informacje, albo jak to wygląda w praktyce.
Marek
Powłoki ochronne (ktl ,ocynk etc.)
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1687
- Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
- Lokalizacja: Galaktyka
Mareczku, czyzbys dostal opracowanie do wykonania od pana profesora i szukasz gotowca zeby ktos podal Ci na talerzu gotowe odpowiedzi ? Wysil sie chociarz tyle zeby kazdy z tematow samemu wyszukac na google. Nie badz leniwy. Forum nie jest po to zeby ktos za kogos odwalal robote. Zadaj pytanie jak czegos nie rozumiesz albo sprawia Ci problemy interpretacja. Wykaz sie inwencja i pracowitoscia
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 53
- Rejestracja: 28 kwie 2016, 22:19
- Lokalizacja: Wrocław
Dziękuję, że z góry wiesz, że robię opracowanie dla profesora i nawet nie wpisałem powyższych fraz w google.InzSpawalnik pisze:Mareczku, czyzbys dostal opracowanie do wykonania od pana profesora i szukasz gotowca zeby ktos podal Ci na talerzu gotowe odpowiedzi ? Wysil sie chociarz tyle zeby kazdy z tematow samemu wyszukac na google. Nie badz leniwy. Forum nie jest po to zeby ktos za kogos odwalal robote. Zadaj pytanie jak czegos nie rozumiesz albo sprawia Ci problemy interpretacja. Wykaz sie inwencja i pracowitoscia
-
- Posty w temacie: 1
Re: Powłoki ochronne (ktl ,ocynk etc.)
- zależy jakie cynkownia ma wanny, ale tak, przeważnie duże elementy (ramy, płoty)marek_pno pisze: I
Ocynk ogniowy:
-elementy wielkogabarytowe
-różne grubości [1] jest ktoś w stanie określić +/- ile mikronów ma ,wyczytałem ,że 70-150 um
-ma ładny "świeży, podobny do stopu aluminium" kolor
- wymaga robienia otworów (tutaj pytanie [2] +/- jaki powinien być otwór, jaka szpara między blachami ,żeby ocynk się tam dostał).
-czy powierzchnie blach trzeba przed ocynkiem obrabiać , szlifować/piaskować? [3]
-czy po ocynku należy jeszcze malować lakierem w celach ochronnych? Czy opcjonalnie lakierem dla wyglądu? [3*]
- norma mówi o średniej 80um (może być więcej, zależy też od gatunku stali)
- kolor też zależy od gatunku stali, przeważnie jednak taki właśnie srebrny, świecący
- otwory chyba min. 8mm, jest jeszcze dużo innych warunków np. otwory technologiczne (warunki dostaniesz w każdej cynkowni, popytaj)
- tak, przeważnie się piaskuje/śrutuje, dodatkowo przed cynkowaniem wyroby są trawione
- może zostać sam ocynk, można pomalować (zależy od zastosowania)
- tą metodą można cynkować np. detale po obróbce skrawaniemmarek_pno pisze: II
ocynk galwaniczny (elektrolityczny)
- małe elementy
-stała grubość [4 jaka grubość?]
-problemy z "puszką Faradaya"
- brzydki wygląd, szary
-czy powierzchnie blach trzeba przed ocynkiem obrabiać , szlifować/piaskować? [5]
-czy po ocynku należy jeszcze malować lakierem w celach ochronnych? Czy opcjonalnie lakierem dla wyglądu? [6]
- grubość nie pamiętam - coś koło kilkunastu um (8-15um)
- wygląd - zwany pasywacją, może być złoty, niebieski, czarny (np. śruby cynowane na czarno, części na żółto/złoto)
- nie trzeba tego wcześniej obrabiać, można pomalować
- ja się spotkałem z ktl zanurzeniowym (w wannie), jest to świetny podkład np. pod malowanie proszkowe, zależy od ktl-u - można już tego nie malować np. elementy podwoziamarek_pno pisze: III
ktl
-elementy duże i małe
-jakieś problemy [7]?
-wygląd [8]?
-grubość ktl 15 - 40 um
z tego co kojarzę, po ktl zawsze element idzie w lakier, w celach pewnie ochronnych.
- czyli o tym już wieszmarek_pno pisze: IV
podkład (tutaj z autopsji coś mogę powiedzieć).
-elementy duże i małe
- ręcznie trochę czasu schodzi na naniesienie
-wygląd raczej nie gra roli ,bo stosuje się z lakierem
grubość [9]?
-powierzchnia wymaga szlifowania
- podkład należy zabezpieczyć lakierem
- trwałość - naprawdę nie pamiętam (poszukaj na stronach firm które się tym zajmują)marek_pno pisze: Pytania zbiorowe:
-zestawienie trwałości dla np. koparki pracującej przy budowie [10]
-koszt dla np. produkcji detali /korpusów koparek [11]
-trwałoś [12]
- jak projektuję np. pracujące ze sobą elementy, jakieś dźwignie czy proste zębatki to muszę w tolerancji uwzględnić grubość powłoki? Która powłoka do precyzyjnych rzeczy? [13]
-czy aluminium (jakiś prosty stop) trzeba chronić? Wydaję mi się, że nie. Ile takie stop al. wytrzyma w porównaniu do stali w warstwach ochronnych jak wyżej? [14]
- koszty też różnie (popytaj)
- do precyzyjnych rzeczy to raczej cynkowanie galwaniczne, chociaż z powłokami galwanicznymi nigdy nie wiadomo jaka będzie grubość (za dużo zależności), dlatego nie stosuję się ich w pasowaniach
- aluminium się nie zabezpiecza, można pomalować
sworzni, zębatki, (tu powierzchni współpracujących) się nie zabezpiecza, ewentualnie tę dźwignię z zewnątrz (bez otworów) - zależy co chcesz uzyskać, np. można pomalować; tak samo z ramą. dużego elementu w klt nie wrzucisz, zostaje np. malowanie hydrodynamicznemarek_pno pisze: Jeszcze takie proste przykłady.
Chcę wykonać sworzeń - zrobię go w ocynku galwanicznym, bo będę miał stałą grubość. Naddatek na powłokę ochronną ujmę w tolerancji.
Jaką powłokę na np. proste dźwignie lub zębatki [15]
Wyżej wspomnianą koparę (ramę) lepiej dać do ktl /ocynku czy pokładówką? [16]
jakieś inne proste formy ochronny detali [17]?
Marek
jest jeszcze cynkowanie natryskowe
To tak bardzo ogólnie wiem, ale można by o powłokach książkę napisać (chociaż na pewno już jest

-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 53
- Rejestracja: 28 kwie 2016, 22:19
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Powłoki ochronne (ktl ,ocynk etc.)
Poczytałem trochę o korozji i warstwach ochronnych. Parę takich rzeczy z książki, internetu, życia i normy o nakładaniu powłok.
Główną przyczyną korozji jest zjawisko elektrochemiczne. Polega ono na tym, że jest anoda i katoda w roztworze ,który przewodzi prąd.
To jak szybko detal koroduje zależy od jego różnicy potencjałów między materiałami.
KTL ma małą grubość około 25 um, na 300 um gruby jest lakier. Przy projektowaniu trzeba odjąć ten wymiar 2x od np. średnicy jakiegoś otworu.
Przy spawaniu (na V np.) spoiny powinny tylko nieco wystawać poza materiał w celu dobrego naniesienia na nie lakieru, dodatkowo nie powinny mieć odprysków i mieć "ładną" geometrię.
W przypadku gdy 2 detale są spawane spoiną przerywaną należy nanieść silikon na pozostałe "szpary" ,żeby rdza się w nie ,nie wdzierała.
Łączenie stali z aluminium jest złym pomysłem, bo powstanie wcześniej wspominanie ogniwo elektrochemiczne. Chyba, że stal ma bardzo wielką powierzchnie w stosunku do al. (dotyczyć to się może np. nitowania).
Unikać należy wszelkich geometrii gdzie mógłby się osadzać brud lub woda. (robić otwory przepustowe itd.).
Aluminium wytwarza na sobie samoczynnie warstwę powierzchniową ,która chroni przed korozją.
W sumie ciężko to podsumować sporo tego jest. Myślę, że te parę godzin poświęconych na warstwy ochronne wystarczy ,żeby móc projektować proste blaszki.
Jakby ktoś chciał coś dodać to śmiało.
Marek
Główną przyczyną korozji jest zjawisko elektrochemiczne. Polega ono na tym, że jest anoda i katoda w roztworze ,który przewodzi prąd.
To jak szybko detal koroduje zależy od jego różnicy potencjałów między materiałami.
KTL ma małą grubość około 25 um, na 300 um gruby jest lakier. Przy projektowaniu trzeba odjąć ten wymiar 2x od np. średnicy jakiegoś otworu.
Przy spawaniu (na V np.) spoiny powinny tylko nieco wystawać poza materiał w celu dobrego naniesienia na nie lakieru, dodatkowo nie powinny mieć odprysków i mieć "ładną" geometrię.
W przypadku gdy 2 detale są spawane spoiną przerywaną należy nanieść silikon na pozostałe "szpary" ,żeby rdza się w nie ,nie wdzierała.
Łączenie stali z aluminium jest złym pomysłem, bo powstanie wcześniej wspominanie ogniwo elektrochemiczne. Chyba, że stal ma bardzo wielką powierzchnie w stosunku do al. (dotyczyć to się może np. nitowania).
Unikać należy wszelkich geometrii gdzie mógłby się osadzać brud lub woda. (robić otwory przepustowe itd.).
Aluminium wytwarza na sobie samoczynnie warstwę powierzchniową ,która chroni przed korozją.
W sumie ciężko to podsumować sporo tego jest. Myślę, że te parę godzin poświęconych na warstwy ochronne wystarczy ,żeby móc projektować proste blaszki.
Jakby ktoś chciał coś dodać to śmiało.
Marek