Prośba o poradę

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#11

Post napisał: Dolce » 14 sie 2016, 23:55

Wykonałem i zeskalowałem obrys prawej okładziny ze zdjęcia, załączam dxf.
Wymiary nieco różnią się od podanych na wykonanym przez Ciebie rysunku.
Może ktoś jeszcze wykonywał obrys, można by je porównać.
Załączniki
rewolwer.dxf
(19.73 KiB) Pobrany 159 razy



Tagi:

Awatar użytkownika

Autor tematu
senio
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1459
Rejestracja: 25 maja 2006, 14:39
Lokalizacja: koło.wlkp

#12

Post napisał: senio » 15 sie 2016, 01:06

Ja się z tym też pomęczyłem i zrobiłem. W/g tego Twojego DXF-a troszkę wymiar się nie zgadza, ale ja robiłem korekty z suwmiarką po obrysowaniu i tak to musi być. Teraz tylko to na 2,5D w/g tych wymiarów by trzeba zrobić pod Artcama. Z resztą sobie poradzę. Ścieżki obróbki już sam zrobię.
Załączniki
rekojesci.dxf
(3.87 KiB) Pobrany 171 razy


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#13

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 14:51

@senio

Pod tekstem, screeny z wizualizacji tego co udało się zrobić w Artcami-e korzystając z narzędzia "wyciąganie złożone".
W załączniku plik (rewolwer.dgk) , czyli w natywnym formacie zapisu wektorów dla Artcam-a, więc zobaczysz dokładnie to co zostało stworzone w Artcamie.
Oczywiście plik (chociaż malutki) spakowany do ZIP-a, bo forum ma swoje ograniczenia co do formatów zamieszczanych plików.

Wektory zostały użyte do modelowania w/w narzędziem.
Wszystko według Twojego DXF-a i podanych wymiarów.
Nie będę pisał tutoriala, bo ...... (sorry) nie chce mi się :) , ale mam nadzieję, że sobie poradzisz.

Obrazek Obrazek


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#14

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 16:30

Cześć Lajosz :)
Ładne screeny.

Obrazek Obrazek

Kurcze, nie mogę tu wstawić pliku z reliefem, spakowałem do rar i nie idzie.
Natomiast w podglądzie wiadomości, przed wysłaniem spakowany plik widnieje jak byk :

Obrazek

Panie Administratorze, jak żyć ?!
Ostatnio zmieniony 15 sie 2016, 17:12 przez Dolce, łącznie zmieniany 1 raz.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#15

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 17:11

Cześć Tomek :)


Widzę, że edytowałeś posta, ale .... mimo to odpowiem :)

Obrazek

Dodatkowo możesz zmienić tło:

Obrazek

Moje screeny nie pochodzą z Artcama, a z renderera o nazwie "KeyShot"

Co do pliku którego nie możesz wrzucić bo ...... coś tam coś tam , to po prostu wrzuć ten plik gdzieś na jakiś darmowy serwer plików i podaj linka.

Pozdrawiam serdecznie.


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#16

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 17:19

Dziękuję.
W końcu ze wstydu i dla zwykłej przyzwoitości wszedłem w zakładkę Ustawienia światła.
Ale Tobie się załącznik "wstawił", masz pewnie chody wśród wierchuszki forum, przyznaj się :)
A tu plik art do pobrania :
uchwyty art
I jeszcze stl :
uchwyty stl


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#17

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 17:52

Dolce pisze: uchwyty art
I jeszcze stl :
uchwyty stl
Nie wiem czy ktokolwiek będzie mógł skorzystać z pliku .art ?
Po prostu (jak wiadomo) Artcamy nie są ze sobą kompatybilne ani wstecz, ani w przód.
Nawet dokładnie ta sama wersja, ale np. z najnowszym servicepack-iem nie jest kompatybilna z samą sobą, ale bez servicepack-a :)

Jeśli chodzi o STL-a, to jest "kompatybilny" ze wszystkim, ale ...... tworząc STL-a ograniczamy jego rozdzielczość, a tym samym dokładność, a o tym, że ktoś kto nie wie jak załadować STL-a do Artcam-a tak, żeby przedstawiał rozsądną jakość nie wspomnę.

Natomiast można jeszcze zapisać relief w postaci bitmapy (16 bitowy TIF) co pozwoli na DOKŁADNIE takie samo odwzorowanie reliefu nie tylko w każdym Artcam-ie, ale również w innych programach tego typu.
Niestety wadą takiego rozwiązania ( .TIF) jest fakt, że oprócz samego pliku, należy podać informację o wysokości reliefu, bo podczas importu do Artcam-a, skala szarości nie odwzorowuje wyskości reliefu, ale jeśli podczas tego importu podamy prawidłową wysokość, to będzie to DOKŁADNIE tak samo (bez żadnych strat jakości) zaimportowane do Artcama, a podejrzewam, że do innych programów pracujących na reliefach jako skalach szarości również.


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#18

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 18:15

Z plikami art tak już niestety jest, sam nieraz nie mogę otworzyć swojego własnego pliku.
Podam jeszcze bitmapę :
uchwyty tiff
Należy podać wysokość reliefu podczas otwierania pliku 92.628mm :
Obrazek
a przy tworzeniu reliefu z bitmapy ustalić wysokość na 13.3mm :
Obrazek
Nie jestem na 100% czy powyższy sposób tworzenia reliefu z bitmapy jest najbardziej optymalny bo dawno tego nie przerabiałem. W każdym bądź razie relief utworzyłem "na powrót" z załączonego pliku tiff poprzez Projekt - Bitmapy - Utwórz relief i ...
przypomina w sumie pierwowzór art tylko na screenie jest jakiś taki poprążkowany :)
Obrazek

A wracając do stl. Jaki jest poprawy sposób tworzenia reliefu w artcam z pliku stl ?
Czy po prostu tworzyć go z "automatu" poprzez Nowy Projekt - Złożenie - Importuj - Utwórz relief ?
Czy też lepiej jest przygotować "ręcznie" Nowy Model i podać rozmiar oraz żądaną rozdzielczość a następnie importować model 3d ?
Ten drugi sposób zapewnia lepszą rozdzielczość ale skąd mam wiedzieć, jaką rozdzielczość podawać podczas tworzenia Nowego Modelu, żeby niepotrzebnie nie przeholować (szczególnie jeśli oryginał stl jest nędznej jakości) ?
A może jeszcze inaczej należy importować pliki stl ?


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#19

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 18:43

Dolce pisze: Nie jestem na 100% czy powyższy sposób tworzenia reliefu z bitmapy jest najbardziej optymalny bo dawno tego nie przerabiałem. W każdym bądź razie relief utworzyłem "na powrót" z załączonego pliku tiff poprzez Projekt - Bitmapy - Utwórz relief i ...
przypomina w sumie pierwowzór art tylko na screenie jest jakiś taki poprążkowany :)
Bo też do TIF-a nie należy zapisywać poprzez zwykły zapis do bitmapy.
Po prostu z menu "Reliefy" (albo z zakładki warstw reliefu po prawej) zapisujemy plik jako RELIEF, ale z listy rozwijanej wybieramy >> 16-bit obraz skali szarości (TIFF) .tif <<

Właśnie po to jest ta 16-bitowa informacja o kolorze, że daje znacznie większą gradację skali szarości, więc tych "prążków" w tak zapisanym pliku nie uświadczysz.
Po prostu będzie gładziutkie i DOKŁADNIE zgodne z pierwowzorem.
Dolce pisze:A wracając do stl. Jaki jest poprawy sposób tworzenia reliefu w artcam z pliku stl ?
ŻADEN.

STL-a nie poprawisz w żaden sposób ładując go gdziekolwiek.
To zamknięty zbiór trójkątów i zachowuje się dokładnie tak jak bitmapa, czyli z dużej rozdzielczości możesz zrobić mniejszą nie tracąc jakości, ale z małej rozdzielczości, większej nie zrobisz bez straty na jakości.
Oczywiście można się posiłkować czymś w rodzaju wygładzania bitmapy , czyli tzw. interpolacji (mowa o bitmapie) , ale jedyny efekt jaki uzyskamy, to rozmycie całości, czasami tak duże, że za cholerę nie przypomina to pierwowzoru.

Co do tworzenie STL-a z Artcamowskiego modelu, to przyszły STL, po prostu przyjmie rozdzielczość modelu ustaloną w Artcamie.
Owszem, w oknie eksportu Artcma, mamy możliwość "dołożenia" trójkątów, ale nie zwiększymy w ten sposób jakości, a jedynie można nieco poprawić odwzorowanie dużych płaskich powierzchni.
Natomiast zmniejszenie ilości trójkątów, zawsze spowoduje "downgrade" modelu, ale za to przyszły STL będzie znacznie mniej ważył.

Reasumując, z STL-em jest DOKŁADNIE tak samo jak bitmapami i wszystkie zależności dotyczące bitmap w ogóle, są adekwatne w stosunku do modeli triangulowanych, czyli np. STL właśnie.

Oczywiście Artcam-y (te nowsze) mają możliwość importu również modeli powierzchniowych (STEP, STP, IGES, 3dm itd.), które jak wiadomo nie posiadają rozdzielczości (czyli coś w rodzaju rysunku wektorowego) , ale i tak po imporcie takich modeli, muszą być one przez Artcam-a ...... "sprowadzone do parteru" :) , czyli po prostu striangulowane, bo Artcam nie pracuje na modelach powierzchniowych.

Teraz przykład:

Załóżmy, że mamy "mięsistego" STL-a, czyli miliony trójkątów, a więc jest gładziutki.
Jeśli mamy w Artcamie ustawioną niską rozdzielczość modelu, to po imporcie, nasz "śliczny i gładki" STL przyjmie rozdzielczość ustawioną w Artcamie.
O wiele lepiej będzie, jeśli ustawimy niemal max rozdziałkę modelu w Artcamie i dopiero import STL-a.
Mowy relief (z STL-a) przyjmuje rozdziałkę z Artcama i dopiero wtedy możemy się pobawić w ustawianie rozdzielczości do takiej, jaką uznamy za stosowne, czyli do takiej jakości jak nam pasuje.

Można też zostawić wszystko jak jest bezpośrednio po imporcie, czyli max rozdziałka, ale praca na maksymalnej rozdzielczości ( delikatnie pisząc), do najszybszych nie należy.

Jeśli więc chcemy importować jakieś modele 3D do Artcam-a, to o ile to możliwe, należy szukać modeli powierzchniowych, bo te (nie mając rozdzielczości) zawsze będą przyjmować taką rozdzielczość jaką ustalimy w Artcamie.


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#20

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 20:30

Dziękuję za wszystkie wiadomości.
Zapisałem relief jako 16-bitowy obraz tiff po czym na powrót utworzyłem z niego relief. I faktycznie teraz już prążków nie uświadczysz. Jeśli się nie mylę to plik zapisany jako 16 bitowy obraz tiff zawiera jakieś dodatkowe informacje oprócz "czystej" bitmapy, coś na wzór pliku rfl.
Mam przy okazji pytanie, czy plik tiff zapisany jako 16 bitowy obraz należy ładować na uprzednio przygotowany, nowy model któremu ustala się nie tylko wymagany rozmiar ale i rozdzielczość ? Czy program nie potrafi zoptymalizować samodzielnie rozdzielczości modelu w zależności od "wagi" ładowanego pliku tiff ? To nie jest jakiś problem ale staram się zrozumieć czemu w dobie wszechobecnej automatyzacji tu twórcy artcama pozostawili całkowitą dowolność użytkownikowi.
Załączam 16 bitowy obraz :
uchwyty tiff 16 bit
A jeśli chodzi o stl. Jeśli dobrze zrozumiałem to jakość takiego pliku, utworzonego z uprzednio wykonanego w artcam reliefu a następnie zapisanego w wyniku triangulacji do stl, zależy od pierwotnej rozdzielczości artcamowskiego reliefu ? Czyli w tym przypadku artcam, wykonując triangulację, optymalizuje siatkę trójkątów i raczej nie ma sensu cokolwiek kombinować z limitami rozmiaru trójkątów ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”