Napinanie paska klinowego w wiertarce

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 523
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Napinanie paska klinowego w wiertarce

#1

Post napisał: Duszczyk_K » 10 lip 2016, 22:48

Witam Kolegów.
Tak się zastanawiam jak rozwiązać problem szybkiego napinania paska klinowego w wiertarce. Konstrukcja wiertarki jak na załączonym zdjęciu. Silnik przymocowany jest do płyty z prętem pręt ten porusza się w tulei zamontowanej do kolumny wiertarki. Obecnie by napiąć pasek używam łapki/dźwigni którą opieram jakoś o korpus wiertarki, odpycham silnik i blokuje przesuw pręta śrubą, jednak rozwiązanie takie jest nieco niewygodne w użytkowaniu. Ciężko znaleźć punkt podparcia dla dźwigni.
Zastanawiam się jak przerobić wiertarkę by operacja zmiany przełożenia była możliwie szybka i wygodna.
Myślę nad 2 rozwiązaniami:
-śruba rzymska rozpierająca oparta pomiędzy korpusem kolumny a silnikiem (ale ponieważ różnica odległości na poszczególnych przełożeniach jest spora, to trzeba by sporo kręcić tą śrubą)
-dźwigienka zamocowana na stałe do wiertarki i napinanie paska poprzez naciągnięcie dźwigni i blokada śrubą (tylko o co się zaczepić i jak tą dźwignie zamontować?)

Co sądzicie o tych pomysłach, które wg was jest lepsze? a może macie inny pomysł?
(napinacz paska jak w WS? falownik? a jeśli tak to konkretnie jaki?)

Obrazek



Tagi:


zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1279
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

#2

Post napisał: zibi » 11 lip 2016, 07:27

Przekładnia bezstopniowa.
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.


atlc
Posty w temacie: 3

#3

Post napisał: atlc » 11 lip 2016, 19:58

Sam falownik bez przekładni nie zapewni komfortowej pracy w pełnym zakresie obrotów.
Rozsądny wydaje się napinacz jak w WS-15 i do tego koła pasowe wykonane jak do WS-15, czyli maja te same, lub zbliżone średnice, tyle że jedno jest zamontowane "do góry nogami".
Wtedy używasz jednego paska klinowego, masz pełen zakres obrotów, a napinacz może mieć mały skok.

A przekładnia bezstopniowa.. fajna sprawa, co tu dużo mówić, kwestia trafić odpowiednią, lub wykonać. Robię teraz w wolnym czasie projekt przekładni właśnie do WS-15, pewnie jeszcze z pół roku i skończę, pochwalę się na forum wtedy.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1693
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#4

Post napisał: InzSpawalnik » 11 lip 2016, 20:19

Wizyta na tzw "szrocie" wygrzebac z wiekszego pojazdu napinacz do paska i przerobic. Proste praktycznie gotowe a i tanie.


Autor tematu
Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 523
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

#5

Post napisał: Duszczyk_K » 12 lip 2016, 10:05

Przekładnia bezstopniowa to faktycznie świetne rozwiązanie... tylko trochę sobie nie wyobrażam jak to zrobić prosto łatwo tanio i skutecznie. Ciekaw jestem pomysłu kolegi atlc na tą przekładnie skąd zaadaptował koła do tej przekładni, a jeśli nie adaptował, to ile kosztowało go toczenie takich kół.
Napinacz jak w WS: kurcze, koła pasowe już mam, jakie są takie są i wiertarka na nich działa. Ale owszem na każdym przełożeniu jest inna długość paska, (stąd i duży skok przesuwu silnika)
Długość pasków jest tak różna że jeśli napinacz będzie napinał pasek do środka, to chyba wystąpiła by kolizja (paski by się zetknęły ze sobą), znowu jeśli napinasz będzie napinał pasek na zewnątrz (w trójkąt) wtedy zmniejszy się kąt opasania koła napędowego... czy to istotny problem czy pomijalny?
Inżynier, pomysł z rolką napinającą adaptowaną z auta, świetny.


atlc
Posty w temacie: 3

#6

Post napisał: atlc » 12 lip 2016, 11:44

Póki co robię dopiero projekt, fizycznie przekładni jeszcze nie ma..:)
Co do opasania: Może to być problem ale nie musi, wszystko to kwestia mocy napędu, średnicy kół i oporów skrawania materiału- innymi słowy ciężko stwierdzić:)

Generalnie wypadałoby iść w takim kierunku, żeby możliwe było założenie jakiejś osłony na ten napęd, jak pasek złapie palec.. no.

Możesz to rozwiązać w ten sposób, że zrobisz napinacz o niewielkim skoku, a obok "na kołku" będzie wisiało tyle pasków ile masz przełożeń, dobrane dla każdego przełożenia tak, żeby zakładać pasek luźno bez użycia śrubokrętów i innych barbarzyńskich metod, a napinacz załatwi resztę.

Ps. Ewentualnie wsadź między silnik a korpus wiertarki wygrzebany na szrocie lewarek typu trapez..:)


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1693
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#7

Post napisał: InzSpawalnik » 14 lip 2016, 13:51

Smiejecie sie ze "szrotu" a leza tam gotowe rozwiazania przeniesienia napedu z silnika na walek odbioru z mozliwoscia regulacji - skrzynie biegow. Przenosza moce znacznie wieksze niz wymagane. Jedyny problem to gabaryty a i tu sa opcje bo mniejsze wehikuly to i mniejsze skrzynki.

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3548
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#8

Post napisał: cnccad » 14 lip 2016, 21:03

ja tam nie widzę by się śmiali ze "szrotu" , hehe ...
Pozdrawiam.

Każda praca ma swoją wartość a zaniżanie jej wartości jest brakiem szacunku do pieniędzy i samych siebie.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#9

Post napisał: dudis69 » 14 lip 2016, 22:28

Witam.
Duszczyk_K pisze:Przekładnia bezstopniowa to faktycznie świetne rozwiązanie..., ... jak to zrobić prosto łatwo tanio i skutecznie
Pomyśl o przeróbce używanego wariatora z jakiegoś skutera. Hmm..., praktycznie gotowa i tania przekładnia.
Co do napinacza.
To raczej widział bym miast samochodowego, napinacz łańcucha do quada jest mniej agresywny, a paski w wiertarce powinny mieć luz,
Pozdrawiam Sławek



atlc
Posty w temacie: 3

#10

Post napisał: atlc » 15 lip 2016, 11:59

Kto i w którym miejscu się śmieje ze szrotu..?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”