Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 607
- Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
- Lokalizacja: Bedzin
Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.
Poszukuję schematu sterowania silnikiem DC z zastosowaniem hamulca elektronicznego .
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.
Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 529
- Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
- Lokalizacja: Kraków/Kraśnik
Re: Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.
Co rozumiesz przez "hamulec elektroniczny"? Rodzaj elektromagnesu który przyciągnie kotwicę i zablokuje oś silnika. Czy takie sterowanie uzwojeniami silnika żeby oś była nieruchoma bez względu na momenty działające na nią?ONATOS pisze:Poszukuję schematu sterowania silnikiem DC z zastosowaniem hamulca elektronicznego .
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów
Frezowanie gwintów

-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 607
- Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
- Lokalizacja: Bedzin
Przez hamulec elektroniczny rozumiem takie sterowanie silnikiem aby hamowanie następowało w momencie zatrzymania silnika i było sterowane przez sterownik.Co rozumiesz przez "hamulec elektroniczny"? Rodzaj elektromagnesu który przyciągnie kotwicę i zablokuje oś silnika. Czy takie sterowanie uzwojeniami silnika żeby oś była nieruchoma bez względu na momenty działające na nią?
Hamowanie oporowe czy zwarciowe nie jest zbyt skuteczne.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 607
- Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
- Lokalizacja: Bedzin
I właśnie o to chodzi, żeby hamować silnikiem na postoju a nie wyhamowywać go z rozbiegu. Przecież takie układy są stosowane w maszynach CNC . Tylko ja potrzebuję układu prostego, wręcz prymitywnego ( w miarę możliwości ). Spotkałem sie z takim układem na "elektrodzie" ale nie jestem go całkowicie pewien.mc2kwacz pisze:Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
Robiłem próby ze zwarciem bezpośrednim ale stan doskonałości był daleko poza zasiegiem. Nawet przy niewielkim szarpnięciu silnik nie trzymał tak jak powinien.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 529
- Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
- Lokalizacja: Kraków/Kraśnik
Obawiam się że bez sterownika i enkodera się nie obędzie. Bo skąd układ ma wiedzieć, że coś się obróciło w którąś stronę?ONATOS pisze:I właśnie o to chodzi, żeby hamować silnikiem na postoju a nie wyhamowywać go z rozbiegu. Przecież takie układy są stosowane w maszynach CNC . Tylko ja potrzebuję układu prostego, wręcz prymitywnego ( w miarę możliwości ). Spotkałem sie z takim układem na "elektrodzie" ale nie jestem go całkowicie pewien.mc2kwacz pisze:Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
Podrzuć linka do tego układu z elektrody.
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów
Frezowanie gwintów
