TUM25 - ustawienie prędkości posuwu
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 30
- Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
- Lokalizacja: Mazowsze
TUM25 - ustawienie prędkości posuwu
Witam! Czy ktoś z forumowiczów wie może jak się ustawia prędkość posuwu w tokarce TUM-25?
Mam dzwignię z opisem 1:1 , 1:2 i 1:4 i ta dźwignia zmienia prędkość z jaką obraca się wałek pociągowy - ale to chyba nie wszystko?
Czy jak chcę zmienić prędkość posuwu to muszą wymieniać koła w przekładni gitarowej?
Mam dzwignię z opisem 1:1 , 1:2 i 1:4 i ta dźwignia zmienia prędkość z jaką obraca się wałek pociągowy - ale to chyba nie wszystko?
Czy jak chcę zmienić prędkość posuwu to muszą wymieniać koła w przekładni gitarowej?
Tagi:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 232
- Rejestracja: 18 sty 2011, 18:13
- Lokalizacja: Warszawa
Skrzynką posuwów sterują cztery dźwignie. Lewa para obsługuje posuwy (9 kombinacji A-B-C i 1:1-1:2-1:4). Prawa para obsługuje skoki gwintów (śrubę pociągową). Gdy wewnętrzna dźwignia jest w pozycji z symbolem gwintu, śruba jest odłączona. Zewnętrzna dźwignia skoków ma skolei dwa zakresey, które można zmieniać przez wciskanie lub wyciąganie dźwigni, gdy jest ustawiona na symbol strzałki. Koła zmianowe gitary trzeba wymieniać tylko do nacinania gwintów modułowych i DP. Pełny zakres posuwów oraz skoki metryczne i calowe dostępne są przy podstawowym komplecie kół 30-69-60.
Pamiętaj, że śruba pociągowa w odróżnieniu od walłka nie ma sprzęgła, więc gwintów nie można toczyć do zderzaka. Posuwy porzeczne są dwa razy mniejsze od wzdłużnych podanych w tabeli.
Sterowanie skokiem gwintu:
Tabelka skoków i posuwów:

Pamiętaj, że śruba pociągowa w odróżnieniu od walłka nie ma sprzęgła, więc gwintów nie można toczyć do zderzaka. Posuwy porzeczne są dwa razy mniejsze od wzdłużnych podanych w tabeli.
Sterowanie skokiem gwintu:

Tabelka skoków i posuwów:

Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 09:22 przez ASOR, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 38
- Rejestracja: 21 sie 2021, 23:00
Re: TUM25 - ustawienie prędkości posuwu
Nie chcę tworzyć nowego tematu więc zapytam tutaj: przy gwintowaniu na TUM25A śrubę pociągową należy zachować cały czas zapiętą (z wyjątkiem ewentualnie gwintów będących wielokrotnością skoku gwintu śruby pociągowej)? Czy jest jakiś mechanizm synchronizacji wbudowany? Wiem że niektóre tokarki mają dodatkowy cyferblat który pozwala na wpięcie śruby ponownie w odpowiednim miejscu, ale TUMka tego nie ma, przynajmniej moja..
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1299
- Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
- Lokalizacja: Łódź
Re: TUM25 - ustawienie prędkości posuwu
Nie ma żadnego mechanizmu, przerzucasz na lewe obroty i tyle. Czeskie tokarki miały nawrotnice do 500 obr/minWiktorKowalczyk pisze: ↑29 maja 2024, 22:03Nie chcę tworzyć nowego tematu więc zapytam tutaj: przy gwintowaniu na TUM25A śrubę pociągową należy zachować cały czas zapiętą (z wyjątkiem ewentualnie gwintów będących wielokrotnością skoku gwintu śruby pociągowej)? Czy jest jakiś mechanizm synchronizacji wbudowany? Wiem że niektóre tokarki mają dodatkowy cyferblat który pozwala na wpięcie śruby ponownie w odpowiednim miejscu, ale TUMka tego nie ma, przynajmniej moja..
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: TUM25 - ustawienie prędkości posuwu
bear pisze: Wiem że niektóre tokarki mają dodatkowy cyferblat który pozwala na wpięcie śruby ponownie w odpowiednim miejscu, ale TUMka tego nie ma, przynajmniej moja..
Jest to toczenie na "zegar od gwintów" ale tylko gdy skok śruby jest podzielny przez skok gwintu bez reszty.
zegar-do-gwintow-t65801.html
jak-toczyc-gwint-na-zegar-do-gwintow-t107665.html
pozdrawiam,
Roman
Roman