POMOCY problem z silnikami

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
davidaloca
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 09 lut 2010, 11:52
Lokalizacja: Małopolska

POMOCY problem z silnikami

#1

Post napisał: davidaloca » 13 sie 2014, 12:47

Witam.
Panowie mam problem a pomysłów na jego rozwiązanie już brak.

Silniki * 4,2A ; 3,0 Nm ; 8-przewodowe,
Sterowniki M542,

Do tej pory miałem jeden problem, gdy ustawiłem dużą prędkość na silnikach przy przejazdach silniki się tak jakby blokowały w pewnym momencie i buczały.

Po przewiezieniu maszyny w inne miejsce zaistniał dodatkowy problem,
podczas przejazdów (nawet na wolnych prędkościach) silnik(-i) zatrzymuje sie i wydaje dźwięk taki sam jak by najechał na krańcówkę z tym że można przejechać w drugą stronę a przy powrocie zatrzymuje się w tym samym miejscu. Silnik na pewno nie blokuje się przez opór na śrubie bo śruba (ręcznie, po wyłączeniu silników) chodzi lekko.

Zaobserwowałem jeszcze że dawniej jeśli silniki były włączone niemożna było ręcznie ruszyć silnika, a teraz ciężko ale można przekręcić osią (obroty są tak jakby skokowe).

Prosił bym o jakieś sugestie odnośnie usunięcia tych dwóch problemów.


Nie liczy się jak daleko i ile już przeszedłeś, liczy się tylko to czy idziesz tam gdzie tego chcesz

Tagi:

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 885
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#2

Post napisał: skrzat » 13 sie 2014, 13:18

Silnik gubi kroki, na początku sprawdził bym, czy któryś z przewodów od sterownika do silnika się nie urwał/nie styka.
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!


Autor tematu
davidaloca
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 09 lut 2010, 11:52
Lokalizacja: Małopolska

#3

Post napisał: davidaloca » 13 sie 2014, 13:27

Obydwa objawy to efekt gubienia kroków ?

1. Zatrzymywanie silnika z buczeniem, (tylko podczas ustawienia silników na dużej prędkości)
2. Zatrzymanie silnika z odgłosem jak podczas najazdu na krańcówkę
Nie liczy się jak daleko i ile już przeszedłeś, liczy się tylko to czy idziesz tam gdzie tego chcesz


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: diodas1 » 13 sie 2014, 14:10

Skoro teraz silnik możesz na postoju obrócić palcami to wskazuje że nie ma tyle mocy co wcześniej. Piszesz o silnikach a nie jednym z nich, czyli problem raczej nie dotyczy sterowników i samych silników. Maszyna osłabła po przeprowadzce a to wskazuje że uszkodziło się coś pod wpływem wibracji związanych z podróżą po wybojach. Napisałeś też że nadal śruby kręcą się lekko (sprawdzałeś od końca do końca każdą oś?) Jeżeli mechanika się nie pokoślawiła to pozostaje część elektryczno-elektroniczna. Czuję przez skórę że coś niezdrowego stało się z zasilaczem silników. Należałoby go dokładnie obejrzeć, obstukać i pomierzyć. Być może (o ile jest to klasyczny zasilacz transformatorowy) oderwało się połączenie z kondensatorami albo w przypadku transformatora z dwoma uzwojeniami na wyjściu, odłączyło się jedno z uzwojeń. Porównaj napięcie na wyjściu zasilacza bez obciążenia i podczas pracy silników.


korba_czow
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 41
Rejestracja: 13 gru 2013, 14:56
Lokalizacja: Ww

#5

Post napisał: korba_czow » 13 sie 2014, 14:20

W jaki sposób są prowadzone przewody krańcówek? Czy razem z przejazdem osi do "miejsca blokowania" porusza się też jakiś prowadnik z przewodem łącznika krańcowego? Przyjrzałbym się temu przewodowi.


G3d
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 326
Rejestracja: 02 sty 2009, 18:07
Lokalizacja: Warszawa

#6

Post napisał: G3d » 13 sie 2014, 14:39

Bez znajomości chociaż wyglądu maszyny to można gdybać ;)

Może oś ciągnie za sobą kabelki, aż się rozłącza step i urządza piknik.
Pierwsza i podstawowa rzecz to kabelki.


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#7

Post napisał: diodas1 » 13 sie 2014, 14:43

Czyli skrupulatne oględziny dadzą więcej niż ględzenie :mrgreen:

Awatar użytkownika

wojtek30
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 384
Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
Lokalizacja: Trójmiasto

#8

Post napisał: wojtek30 » 13 sie 2014, 14:50

davidaloca pisze:Do tej pory miałem jeden problem, gdy ustawiłem dużą prędkość na silnikach przy przejazdach silniki się tak jakby blokowały w pewnym momencie i buczały.
Czym sterujesz tą maszyną, ja mam podobne objawy na LinuxCNC, z tym że u mnie jest to wina słabego kompa i konfiguracji samego LinuxCNC, bo przy niektórych ustawieniach problem występuje przy prędkości 4000mm/m a czasami już przy 2200mm/m a na wyższych prędkościach nie. Mam jakby martwe zakresy prędkości w których silniki się zawieszają.
davidaloca pisze:podczas przejazdów (nawet na wolnych prędkościach) silnik(-i) zatrzymuje sie i wydaje dźwięk taki sam jak by najechał na krańcówkę
Też coś takiego mam, czasami przez chwile nie mogę ruszyć silnika ani w jedną ani drugą stronę, po chwili się odblokowuje i już działa, ale u siebie podejrzewam kable, bo mam ekranowanie którego nie uziemiam, bo nie mam jak póki co. Nie mam też rezystorów podciągających, które są zalecane przy sterownikach M545. Mam silniki 4,2Nm 4,2A.

I jeszcze jedno, zatrzymywanie się silnika na wysokich prędkościach jest też związane ze zbyt małą wydajnością prądową transformatora. Odczułem to na własnej skórze.


Autor tematu
davidaloca
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 09 lut 2010, 11:52
Lokalizacja: Małopolska

#9

Post napisał: davidaloca » 13 sie 2014, 14:52

Mechanicznie sprawdzałem maszynę i śruby od jednej strony do drugiej chodzą lekko,
Jeśli chodzi o uszkodzenie części elektryczno-elektronicznych w transporcie to mało prawdopodobne bo zachowałem szczególną ostrożność, chyba że poluzował się jakiś kabel… posprawdzam to.
Kable sterujące silnikami i kable od wyłączników krańcowych puszczone są razem obok siebie, ale jeśli nie jest uszkodzona izolacja kabli to nie powinno to przeszkadzać ?
Może wpływa na te dolegliwości ma fakt że wszystkie masy (komputer, sterowanie, konstrukcja maszyny i ekrany kabli) spiąłem razem ?

W pierwszej kolejności posprawdzam wszystkie kable, połączenia i 'zimne luty', a jeśli nieznajdę przyczyny to wtedy zacznę sie martwić na poważnie... ;)

Jeśli ktoś miał podobny przypadek lub ma jakąś sugestię to proszę o napisanie.

[ Dodano: 2014-08-13, 15:00 ]
Sterowanie to Mach3 na Windows XP - komputer pod sterowanie, bez zbędnych programów i innych udziwnień, powyłączane wszystko jak w zaleceniach programu mach3.
Na płycie głównej przelutowane były kondensatory, ale to raczej niema wpływu na objawy które u mnie występują.
Nie liczy się jak daleko i ile już przeszedłeś, liczy się tylko to czy idziesz tam gdzie tego chcesz


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1342
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#10

Post napisał: pltmaxnc » 13 sie 2014, 19:30

A jaki jest procek w kompie ?
https://www.cnc.info.pl/topics45/dziwna ... t20214.htm
https://www.cnc.info.pl/topics45/mach-3 ... t39393.htm
i ciekawy cytat z jednego z powyższych tematów:
Widzę, że Kolega ma podobny problem do mojego, który opisałem w tym temacie: https://www.cnc.info.pl/to...ch3-vt39318.htm . Ja wypróbowałem już wszystkiego, łącznie ze zmianą systemu operacyjnego na Windows 2000, co nieznacznie polepszyło funkcjonowanie sterownika, ale nadal występował problem z przysiadaniem silnika, gdy wkręcił się na wyższe obroty. Otóż okazało się, że wina leżała po stronie procesora, a dokładniej we włączonej w biosie funkcji Hyper Threading. Po wyłączeniu tej opcji jak ręką odjął, bez szarpania, bez zaniżania obrotów po uzyskaniu danej prędkości. Tak, że jeśli komputer ma procesor z obsługą tej technologii, to należy to od razu wyłączyć. Póki co działa jedna oś, jakie efekty będą po dołożeniu dwóch kolejnych, to się okaże. Jeszcze jedna ważna sprawa, jeśli płyta główna sterownika posiada izolację optyczną I/O, to do poprawienia przebiegu sygnału step należy zastosować bufor w postaci kostki 74HC14 i na wyjściu będzie pełny a nie pseudo prostokąt.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”