przekładnia posuwu od TSB-20

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.

pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#11

Post napisał: pukury » 18 lip 2014, 15:10

witam.
koła powinny być raczej z nieco lepszego materiału i dokładne ( zarys zęba ).
przecież jak koła będą sobie pracować na prętach sześciokątnych to jęk będzie okropny :shock:
pozdrawiam.


Mane Tekel Fares

Tagi:


ARGUS
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2135
Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
Lokalizacja: Szczecin

#12

Post napisał: ARGUS » 18 lip 2014, 19:49

właśnie o to mi chodzi żeby nie robić wydumki z tego co się ma
i co tanie, tylko zaprojektować i wykonać część do maszyny która to część
będzie porządnie działać i nie będzie się trzeba wstydzić własnego "wynalazku"
Pręt sześciokątny według mnie to raczej na nakrętki sie nadaje
poza tym jakość stali i tych kół zębatych za 260 zł :?:
Nie chcę wchodzić w polemikę ale porządne wykonanie musi kosztować
jeśli się ma maszyny to sporo pracy
a jeśli nie to sporo pracy i gotówki

Pozdrawiam

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#13

Post napisał: pioterek » 18 lip 2014, 22:33

Świetnie Panowie podajcie więc z kąd wziąć te koła zębate po 50 zl oraz materiał na wałki tak by było dobrze i jedziemy z tym koksem - projektem tej przekładni bocznej. Są jakieś pomysły?


ARGUS
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2135
Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
Lokalizacja: Szczecin

#14

Post napisał: ARGUS » 19 lip 2014, 09:55

http://czescimaszyn24.pl/Produkty-marki ... 4,%29.aspx
http://fhuozdowski.pl/produkty/kola-zebate/
http://www.ebmia.pl/kola-zebate-kola-ze ... wwodL5MABg
http://jafo.com.pl/pl/Kola-zebate-17.html
Może coś z tego wybrać ?
Wałki to st 45 powinna wystarczyć ale niech bardziej doświadczeni koledzy się wypowiedzą co do doboru materiałów

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#15

Post napisał: pioterek » 19 lip 2014, 14:14

Piękne dzięki, coś się wyszuka. Muszę się naumieć rysować kółka i tak obczajam taki program autotrax bo jest instrukcja po naszemu
http://www.ue.pwr.wroc.pl/programy.html
by móc cokolwiek pokazać. I tak kombinuję z tą przekładnią boczną i wygląda mi na to, że zamiast 2sztuk kół 22z będą koła po 30z.

Obrazek

Zrobiłem ten rysunek i na nim z osi wychodzącej do gitary koło 24z przenosi moc na koła 40z na I biegu (po prawej), lub 16z na drugim biegu po (lewej). Na osi z kołem 40z jest koło 30z które zazębi się z kołem 30z na wałku wejściowym do przekładni 3-biegowej. I tu widać jak koło 40z włazi na koło 22z więc 30-tki do wymiany na 34z. Na osi z kołem 16z jest koło 44z które się zazębia z kołem 22z na wałku wejściowym przekładni 3-biegowej. Jak w to teraz wkomponować nawrotnicę? są jakieś pomysły?. Jak idzie mi rysowanie? Potrzebne będą więc koła zębate o ilości zębów
16z, 24z, 32z - po 3 szt ; 34z - 2szt
18z, 20z, 22z, 26z, 27z, 28z, 30z, 40z, 44z - po 1 szt.


kamyk
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 93
Rejestracja: 22 gru 2004, 16:50
Lokalizacja: Kraków Bieżanów

#16

Post napisał: kamyk » 20 lip 2014, 14:28

Witam

Ja w planie swoich modyfikacji także mam skrzynkę i nawrotnicę. W założeniach moich modyfikacji jest to, że nowe elementy będą 1:1 wymieniać się z oryginalnymi, wiec skrzynka musiałaby się mieścić w obrysie obecnego odlewu przełącznika zasilania + ewentualnie wychodzić w stronę operatora. Nawrotnica albo będzie wbudowana we wrzeciennik. To jednak wymagałoby ponownego wyjęcia wrzeciona i wałka wyjściowego, plusem byłoby to, że nawrotnica byłaby cały czas smarowana. Druga wersja będzie tak zbudowana, że będzie przenosiła napęd na inny wałek. Wałek wyjściowy z nawrotnicy byłby przesunięty nieco niżej tak aby był w takiej samej odległości od wałka skrzynki jak ten oryginalny. Sama nawrotnica jeszcze nie zaczęła powstawać, ale jeśli taki układ będzie pasował do Twojej skrzyni biegów to możesz pominąć włączanie do niej nawrotnicy.
Rysunek prawdopodobnej nowej pozycji wałka wyjściowego nawrotnicy zamieszam poniżej:
Obrazek
Jest to widok od strony napędu. Założyłem możliwość zamontowania większego koła niż 63z (takie maksymalne koło można założyć na oryginalną oś wyjściową w nutool).


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1500
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

#17

Post napisał: rynio_di » 20 lip 2014, 14:55

Piotrek. Jak nie wyrzuciłem jeszcze na złom to mam jakąś nawrotnicę . Może w poniedziałek zrobię fotkę .

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#18

Post napisał: pioterek » 20 lip 2014, 19:01

Kamyk. Dzięki za udział w temacie, na tym rysunku to już jest finalny projekt?, myślałem raczej by nawrotnicę wbudować w elementy tej bocznej przekładni a nie w środku. Gdybyś posiadał rysunek od strony gitary jak jest fabrycznie to by się to przydało. Położenia osi napędu gitary i śruby pociągowej wzgledem obudowy oraz jaka jest między nimi odległość? Tak o to pytam, bo trzeba by to mieć na względzie.

rynio_di. Jak wygląda nawrotnica to się domyślam, tylko jak ją sprytnie wmontować w tą dwubiegową przekładnię boczną w miejsce orginalnej gitary. Jej zadaniem jest przełączenie i wybór między trzema górnymi a trzema dolnymi szeregami w tabelce posuwów (na poprzedniej stronie).


kamyk
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 93
Rejestracja: 22 gru 2004, 16:50
Lokalizacja: Kraków Bieżanów

#19

Post napisał: kamyk » 20 lip 2014, 22:33

Chyba powinienem załączyć legendę.
Na rysunku:
"Oś Skrzynki" to oś przechodząca przez pseudo skrzynkę w nutool i wychodząca na śrubę napędową.
"Oś Oryginalna" to oś napędu gitary wychodząca z wrzeciennika.
"Oś Nawrotnicy" to przybliżona lokalizacja wyjściowej osi z nawrotnicy, która będzie stanowiła nowe źródło napędu dla gitary nutool'a.
Rysunek to tylko szkic uwzględniający przewidywane kolizje. Odległość osi śruby i osi wyjścia na gitarę, jak wynika z mojego modelu 3D - nie sprawdzałem tego w rzeczywistości, to 121,092. Na rysunku są odległości w poziomie i pionie osi, oraz okrąg o środku na osi śruby oraz obwodzie na osi wyjścia na gitarę i ma średnicę 242,184.

Nawrotnica jaką zamierzam stworzyć będzie umożliwiała gwintowanie bez konieczności wyłączania wrzeciona, zmiana kierunku nie będzie gubiła "kroku" na śrubie napędowej. Niestety ma ona bardziej skomplikowaną budowę niż tradycyjna nawrotnica z dodatkowym kołem.

Rysunek już jest jasny??

Do właściwych rysunków nawrotnicy zabiorę się dopiero jak wyskrobie i ustawie konik.
Wiec tak jak mówiłem, nie musisz się zajmować nawrotnicą jeśli uwzględnisz, że jedna z dwóch osi "Oś oryginalna" lub też "Oś Nawrotnicy" może być przyszłym źródłem napędu Twojej skrzyni biegów. W założeniu mojej nawrotnicy "Oś Nawrotnicy" będzie identycznym odpowiednikiem "Osi oryginalnej" jeśli chodzi o średnicę i odległość od wrzeciennika. Jeszcze nie wiem czy będzie to realne do wykonania, wyjdzie w praniu.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#20

Post napisał: pioterek » 21 lip 2014, 05:20

Tak, dziękuję, rysunek jasny i nie ma na nim zaznaczonego miejsca osi śruby pociągowej. Trochę szkoda, bo całą skrzynkę trzeba tak zbudować by zostało ono w tym samym miejscu gdyż w przeciwnym wypadku trzeba by przerobić suport. Ale to i tak wyjdzie w praniu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Tokarka Nutool 550, Zuch, OUS, TSA, TSB, Mini Lathe i inne małe tokarki”