Strona łożyskowania śruby napędowej
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 6
- Rejestracja: 15 mar 2008, 12:33
- Lokalizacja: Toruń
Strona łożyskowania śruby napędowej
Większość maszyn publikowanych na forum jak i "gotowców" ma blok łożyskujący po stronie napędu, a po stronie przeciwnej blok podtrzymujący. Czy są jakieś przeciwwskazania aby odwrócić sytuację? Tzn. unieruchomić śrubę wzdłuż osi z przeciwległej do napędu strony, a przy sprzęgle / kole zębatym dać jedynie podtrzymanie? Jedyne co mi przychodzi do głowy to delikatna praca wzdłuż osi przy zmianach temperatury...
Tagi:
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4478
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Też bym się chętnie dowiedział....
Większość katalogów podaje ,że po stronie napędowej podwójne skośne kulkowe a po stronie podpartej brak lub kulkowe zwykłe.
Jednak ja chciałbym też usłyszeć jakieś racjonalne poparcie tezy dlaczego tak a nie innaczej?
Jakie jest techniczne przeciwwskazanie montażu podwójnego skośnego po przeciwnej stronie niż napęd...
Załóżmy ,że śruba jest gruba i krótka....
Czy jest takie przeciwwskazanie ? Czy to są tylko dobre zalecenia?
Rozmawiałem kiedyś z Panem z "bosza-reksrota" powiedział tylko ,że tak się montuje i tyle;]
Większość katalogów podaje ,że po stronie napędowej podwójne skośne kulkowe a po stronie podpartej brak lub kulkowe zwykłe.
Jednak ja chciałbym też usłyszeć jakieś racjonalne poparcie tezy dlaczego tak a nie innaczej?
Jakie jest techniczne przeciwwskazanie montażu podwójnego skośnego po przeciwnej stronie niż napęd...
Załóżmy ,że śruba jest gruba i krótka....
Czy jest takie przeciwwskazanie ? Czy to są tylko dobre zalecenia?
Rozmawiałem kiedyś z Panem z "bosza-reksrota" powiedział tylko ,że tak się montuje i tyle;]
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 197
- Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
- Lokalizacja: okolice wwa
Może to kwestia rozszerzalności termicznej? Łożyska skośne są po stronie napędu powodują że wydłużona śruba minimalnie wybacza tylko sprzęgło, które przecież od tego jest, żeby niwelować te drobne odchylenia od osi. Lub przy przekładni paskowej czy kątowej - koła są zawsze w bardzo podobnej odległości względem siebie.
Jeśli łożyskować na sztywno drugi koniec, to od ciepła wyboczy się cała śruba, bo z jednej strony będzie blok a z drugiej silnik. Mocniej będzie zużywać się nakrętka. Jeśli napęd nie jest bezpośredni, tylko kołami pasowymi, czy zębatymi, zmieniać się będzie odległość między kołami i np. pojawi się luz na przekładni kątowej zębatej lub pasek będzie miał przekos i spadnie z któregoś z kół, jeśli te będą bez kołnierzy po obu stronach.
?
Jeśli łożyskować na sztywno drugi koniec, to od ciepła wyboczy się cała śruba, bo z jednej strony będzie blok a z drugiej silnik. Mocniej będzie zużywać się nakrętka. Jeśli napęd nie jest bezpośredni, tylko kołami pasowymi, czy zębatymi, zmieniać się będzie odległość między kołami i np. pojawi się luz na przekładni kątowej zębatej lub pasek będzie miał przekos i spadnie z któregoś z kół, jeśli te będą bez kołnierzy po obu stronach.
?
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4478
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Oj kolego wróżysz z fusów ....cube000 pisze:Jeśli łożyskować na sztywno drugi koniec, to od ciepła wyboczy się cała śruba, bo z jednej strony będzie blok a z drugiej silnik. Mocniej będzie zużywać się nakrętka. Jeśli napęd nie jest bezpośredni, tylko kołami pasowymi, czy zębatymi, zmieniać się będzie odległość między kołami i np. pojawi się luz na przekładni kątowej zębatej lub pasek będzie miał przekos i spadnie z któregoś z kół, jeśli te będą bez kołnierzy po obu stronach.
?
I to tyle , bo nie ma to technicznego uzasadnienia....