Witajcie,
Po wykonaniu interpolacji ((okrąg np fi 80) na frezarce poziomej z SIN 850 M i wykonaniu pomiarów stwierdzam przesunięcie przy nawrotach w osi Y. Jest ono dośc spore ca 0,4 mm na średnicy (opisowo wygląda to tak, jakby przeciąć okrąg na pół i rozsunąć połówki o 0,2 mm).
Sprawdziłem luz mechaniczny (po wyzerowaniu parametru osi Y NC MD 220X) i wynosi on ok 0,03
Po ponownym wpisaniu parametru, sterowanie uwzględnia kompensacje i luz wynosi ok 0,013.
Tego się nie czepiam.
Jakie inne parametry odpowiadają za dokładność interpolacji?
McAndy
Owal przy interpolacji
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
miałem podobny problem.
w jednej osi łożyska osadcze śruby planetarnej (napędowej) dostały luzu, ale ta była mowa o 0,05 - jeśli Ciebie luzy rzędu 0,03 nie przerażają to nie rozumiem dlaczego narzekasz, przy każdym nawrocie sumuje się i sterowanie może nie nadążać z interpolacja.
piszesz ze to 850 wiec maszyna z początku lat 90, może czas tez zaglądnąć do systemu pomiarowego (liniał) i przynajmniej go wyczyścić (alkohol i b.mieka szmatka) nie zaszkodziła by tez wymiana głowicy.
sprawdź jeszcze bicie / luzy na wrzecionie przemierz geometrie, może przeżyła ostatnio jaki crasch o którym nie wiesz (bez kątownika z kamienia, i płytek wzorcowych się nie obędzie)
może się okazać ze prowadnice (zakładam ze rolkowe) są zużyte.
i napisz jaka to maszyna bo ciężko przewidzieć lokalizacje tej osi. Zgaduje ze Y jest osią pionowa i mowa o jakimś centrum a nie frezarce ?
w jednej osi łożyska osadcze śruby planetarnej (napędowej) dostały luzu, ale ta była mowa o 0,05 - jeśli Ciebie luzy rzędu 0,03 nie przerażają to nie rozumiem dlaczego narzekasz, przy każdym nawrocie sumuje się i sterowanie może nie nadążać z interpolacja.
piszesz ze to 850 wiec maszyna z początku lat 90, może czas tez zaglądnąć do systemu pomiarowego (liniał) i przynajmniej go wyczyścić (alkohol i b.mieka szmatka) nie zaszkodziła by tez wymiana głowicy.
sprawdź jeszcze bicie / luzy na wrzecionie przemierz geometrie, może przeżyła ostatnio jaki crasch o którym nie wiesz (bez kątownika z kamienia, i płytek wzorcowych się nie obędzie)
może się okazać ze prowadnice (zakładam ze rolkowe) są zużyte.
i napisz jaka to maszyna bo ciężko przewidzieć lokalizacje tej osi. Zgaduje ze Y jest osią pionowa i mowa o jakimś centrum a nie frezarce ?
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 66
- Rejestracja: 02 mar 2006, 08:41
- Lokalizacja: ubolandia
olo_3 pisze:miałem podobny problem.
w jednej osi łożyska osadcze śruby planetarnej (napędowej) dostały luzu, ale ta była mowa o 0,05 - jeśli Ciebie luzy rzędu 0,03 nie przerażają to nie rozumiem dlaczego narzekasz, przy każdym nawrocie sumuje się i sterowanie może nie nadążać z interpolacja.
Z tego co wiem parametry 220X są po to, aby w ograniczonym zakresie kompensować luzy zwrotne. Przecież nie mozna zrobić układu przeniesienia napędu "w zerze".
piszesz ze to 850 wiec maszyna z początku lat 90, może czas tez zaglądnąć do systemu pomiarowego (liniał) i przynajmniej go wyczyścić (alkohol i b.mieka szmatka) nie zaszkodziła by tez wymiana głowicy.
W tej maszynie (Steinel BZ 24) nie ma liniałów, są RODy
sprawdź jeszcze bicie / luzy na wrzecionie przemierz geometrie, może przeżyła ostatnio jaki crasch o którym nie wiesz (bez kątownika z kamienia, i płytek wzorcowych się nie obędzie)
może się okazać ze prowadnice (zakładam ze rolkowe) są zużyte.
To może być prawdą, leżący na osi Y suport Z'eta może już mieć luz na prowadnicach i to powoduje nierównomierne przesunięcie na zwrotach (mocowanie nakrętki śruby nie leży w środku ciężkości suportu).
i napisz jaka to maszyna bo ciężko przewidzieć lokalizacje tej osi. Zgaduje ze Y jest osią pionowa i mowa o jakimś centrum a nie frezarce ?
Tak, centrum obr. X jeździ w pionie Y i Z w poziomie.
McAndy
[ Dodano: 2007-01-24, 11:27 ]
No i wszystko się wyjaśniło.
Sprawdziłem przesunięcie suportu za pomocą 3 czujników.
Przystawiłem je do narzędzia, rejonu mocowania nakrętki śruby(przedniej prowadnicy) oraz rejonu tylnej (drugiej) prowadnicy.
Gdy dałem przesunięcie osi Y w trybie INC 100 zauważyłem, że tył się prawie nie przemieszcza (!!) , co wyraźnie wskazuje na luz przedniej prowadnicy.
Dzięki za (szybkie) wskazówki.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
przedyskutowałem sprawę z moimi doradcami
i doszliśmy do takich wniosków:
-należało by wykonać (zleci) pomiar metoda Q10 - wtedy dostaniemy wiarygodny stan rzeczy.
- wykonaj kilka rożnych testów na rożnych średnicach (domyślam się ze masz jak to zmierzyć wiarygodnie)
-jeśli jajko jest stale oznacza to ze trzeba programowo zwiększyć szybkość osi (więcej prądu na silnik - w sterowaniu, dla tej osi) lub zwolnić ta za szybka os.
- jeśli wymiar zmienia się wina leży gdzieś po stronie systemów pom. lub luzów na śrubie, łożyskach.
jeśli możesz rób otwór wytaczaniem - wyeliminujemy w ten sposób bicia oprawek i wrzeciona (narzędzie 1 ostrzowe zawsze wykona koło, niezależnie od bicia)
serwis - diagnozę - os (wymiary dla tacho i listwy) ręcznie skorygować na tacho (śrubokrętem przy 10% posuwie - jedziemy + i - i rozcina prędkości musi wynosić 0 jest warunek ze os nie może mieć luzów)

-należało by wykonać (zleci) pomiar metoda Q10 - wtedy dostaniemy wiarygodny stan rzeczy.
- wykonaj kilka rożnych testów na rożnych średnicach (domyślam się ze masz jak to zmierzyć wiarygodnie)
-jeśli jajko jest stale oznacza to ze trzeba programowo zwiększyć szybkość osi (więcej prądu na silnik - w sterowaniu, dla tej osi) lub zwolnić ta za szybka os.
- jeśli wymiar zmienia się wina leży gdzieś po stronie systemów pom. lub luzów na śrubie, łożyskach.
jeśli możesz rób otwór wytaczaniem - wyeliminujemy w ten sposób bicia oprawek i wrzeciona (narzędzie 1 ostrzowe zawsze wykona koło, niezależnie od bicia)
serwis - diagnozę - os (wymiary dla tacho i listwy) ręcznie skorygować na tacho (śrubokrętem przy 10% posuwie - jedziemy + i - i rozcina prędkości musi wynosić 0 jest warunek ze os nie może mieć luzów)
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
znowu zgaduje że chodzi o enkodery Heidenhain , jeśli enkoder jest zamontowany na silniku to jest wysoce prawdopodobne ze w silniku jest jeszcze tacho.McAndy pisze:nie ma liniałów, są RODy
http://www.heidenhain.de/?/c:489;42,Pro ... e:777.html
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.