Sterownik na ST L6474
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
mam trochę w zapasie IR: 2101s, 2103s, 2104s, 2106s, 2109s (może starczy dla chętnych do testowania)
mogę wspomóc przy projektowaniu stopnia mocy...
mogę wspomóc przy projektowaniu stopnia mocy...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Jakoś nie ufam tym układom (2101, 2104) - mają stosunkowo duże napięcia pracy, ale prądy bramki raczej niewielkie. Wygląda to trochę tak, że do sterowania silnikiem samochodowym z PWMem na 5-10kHz byłoby ok, ale do silnika krokowego mogą być zwyczajnie za wolne.
Przy prądzie 250mA i ładunku 100nC mamy czas przełączania w jedną stronę 400ns - to dosyć dużo; przy częstotliwości 50kHz oznaczałoby, że 4% czasu spędzamy w stanie pośrednim.
Przy prądzie 250mA i ładunku 100nC mamy czas przełączania w jedną stronę 400ns - to dosyć dużo; przy częstotliwości 50kHz oznaczałoby, że 4% czasu spędzamy w stanie pośrednim.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 19
- Posty: 478
- Rejestracja: 04 mar 2012, 13:51
- Lokalizacja: Warszawa
Próbuje to już parę razy nieśmiało zasugerować. Szczególnie w prototypie powinno byc coś co jak kolega mówi moze dać parę amper i nie spalić się w 10ms. Ja dodam powinień dać się dokręcić radiator i mieć 100% zapasu napięcia...ursus_arctos pisze:Te zintegrowane tranzystorki na tym schemacie (zarówno te bloczki NPN/PNP jak i NMOS/PMOS) to jakieś nieporozumienie. .
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
te układy mam dla celów serwisowych do dość popularnych sterowników... ale do tej pory nie były potrzebne...zazwyczaj sterują IRF540N lub IRFZ44N w sterownikach 4 i 8A...markcomp77 pisze:IR: 2101s, 2103s, 2104s, 2106s, 2109s
wielkość prądu wyjściowego drivera wpływa jedynie na szybkość przełączenia (przeładowania bramki)... a za szybko znaczy czasem źle

myślę, że prototyp może być robiony tak aby był docelowy...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Dość często wskazana jest asymetria, tzn. nieco wolniejsze otwieranie i b. szybkie zamykanie. To redukuje ryzyko "przestrzelenia" mostka oraz zmniejsza straty.a za szybko znaczy czasem źle
Jest projekt OSMC (Open Source Motor Control) - tam goście zrobili sterownik silnika do 160A prądu ciągłego; sterownikiem mostka jest HIP4081A, natomiast bramki sterowane są asymetrycznie - ładowane są przez rezystor 15Ω, a rozładowywane przez diodę schottky. Zamierzam zrobić tak samo w swoim driverze servo DC.
[ Dodano: 2012-10-24, 15:56 ]
Czy ja wiem? 100% to przesada - takie napięcia nigdy nie wystąpią, są w układzie diody (mogą być to implicit body diodes tranzystorów chociażby). Ale 20%/10V (które większe) zapasu powinno być.Ja dodam powinień dać się dokręcić radiator i mieć 100% zapasu napięcia...
Radiator -> moim zdaniem zbędny, ale tranzystory powinny pracować (średnio) na 1/4 prądu maksymalnego. Czyli: robimy driver na 5A -> dajemy tranzystory na 20A w pracy ciągłej (w impulsie to oznacza ok. 100A). Taki tranzsytor zniesie rozładowywanie przez niego pojemności pasożytniczych, chwilowe zwarcia, zatrzymanie PWMa czy nawet przestrzelenie mostka.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 19
- Posty: 478
- Rejestracja: 04 mar 2012, 13:51
- Lokalizacja: Warszawa
wczoraj o tym pisałem, opisując MD560, zresztą jest to w nocie aplikacyjnej driverów IR. Radiatory bym zostawił, jak prąd silnika ma być na poziomie 4A. Ostatnio robiłem testy silnik 1.9Nm , 4A pełna moc i blacha aluminiowa 115mmx 90mm osiągnęła 55C.ursus_arctos pisze:sterowane są asymetrycznie - ładowane są przez rezystor 15Ω
Niby nie dużo ale ciężko trzymać. Dać o 50% mniejszą to elektrolity zagotowane.
markcomp77 słusznie pisze aby nie przesadzać ze stromością prądów.
1. im szybsze zbocza tym więcej zakłóceń w otoczeniu
2. Kondesatory są bardziej męczone
3. Wszystkie pojemności zaczynają odgrywać rolę ( nawet w transoptorach które stają się transparentne dla szpilek)
Ostatnio zmieniony 24 paź 2012, 17:31 przez piotr_olbrysz, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 43
- Posty: 1701
- Rejestracja: 17 mar 2006, 08:57
- Lokalizacja: Gdańsk
No to przymiarka:
- napięcie robocze - 42V
- prąd roboczy - 4A RMS
- tranzystory - STP55NF06 - 60V/50A/0.015R - http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/7544.pdf
- sterownik - IRS2183SPBF ( HIN/LIN) lub IRS2184SPBF ( IN/ENABLE)

- napięcie robocze - 42V
- prąd roboczy - 4A RMS
- tranzystory - STP55NF06 - 60V/50A/0.015R - http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/7544.pdf
- sterownik - IRS2183SPBF ( HIN/LIN) lub IRS2184SPBF ( IN/ENABLE)

-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 681
- Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
- Lokalizacja: Warszawa
Radiator obawiam się będzie wręcz niezbędny.
Wraz z wzrostem częstotliwości roboczej choppera mimo wszystko mosfety grzeją się niemiłosiernie...
Jako pewna duża ciekawostka - podczas eksperymentów znacznie bardziej grzały się gdy sterowałem je dedykowanym driverem, niż przy push/pull na pnp/npn.
Jest to o tyle ciekawe, że push/pull na tranzystorach ładował bramkę wolniej od drivera, więc niby powinien mieć większe straty na przejściu pomiędzy stanami...
Wraz z wzrostem częstotliwości roboczej choppera mimo wszystko mosfety grzeją się niemiłosiernie...
Jako pewna duża ciekawostka - podczas eksperymentów znacznie bardziej grzały się gdy sterowałem je dedykowanym driverem, niż przy push/pull na pnp/npn.
Jest to o tyle ciekawe, że push/pull na tranzystorach ładował bramkę wolniej od drivera, więc niby powinien mieć większe straty na przejściu pomiędzy stanami...
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 19
- Posty: 478
- Rejestracja: 04 mar 2012, 13:51
- Lokalizacja: Warszawa
Widzę że opowidzialność spadnie na moje barki ( bo uwzględnił Pan moje sugestie). Jak coś bedzie nie tak to wezmę do testów.jarekk pisze:No to przymiarka:
dodał bym jeszce diodę 1.5KE lub SMC zabezpieczającą 1.5KE47 lub 1.5KE43 ale
to zależy od producenta i Pana zasilnia. Czasami takie diody po prostu trzeba przetestować pod kątem napiecia przebicia.
[ Dodano: 2012-10-24, 17:53 ]
a nie było przypadkiem oscylacji przy szybkim sterowaniu? i czy DeadTime był poprawny?Raven pisze:Jest to o tyle ciekawe, że push/pull na tranzystorach ładował bramkę wolniej od drivera