Montaż śruby w osi Z - podparta czy nie podparta ?

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
Pimpek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 19
Rejestracja: 09 cze 2012, 08:40
Lokalizacja: Wrocław

Montaż śruby w osi Z - podparta czy nie podparta ?

#1

Post napisał: Pimpek » 10 lip 2012, 20:03

Szanowni forumowicze
Od jakiegoś czasu przeglądam różne wykonania osi Z. Jedna z rzeczy która rzuciła mi sie w oczy to to że wiele posiada podpartą na łożysku śrubę a niektóre strony podpartej nie mają podpartej tylko normalnie wiszącą.

Zakładam ten temat zeby dowiedzieć się od Was - jakie są plusy podparcia śruby w osi Z a jakie minusy oraz to samo przy opcji z śrubą niepodpartą. Dlaczego pytam ? Bo juz się zagubiłem w ilości informacji. Na razie wiem że od strony napędu chce mieć 3200 2rs. A co od drugiej strony ? Podpierać czy zostawić wiszącą ?



Tagi:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#2

Post napisał: Leoo » 10 lip 2012, 20:28

Długa śruba wymaga podparcia na końcu, żeby zmniejszyć ryzyko powstawania wibracji. Dużo zależy od stosunku średnicy śruby do skoku osi. Zmiennych jest wiele. Konkretnie jakie parametry wybrał Kolega w swojej osi Z?


Autor tematu
Pimpek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 19
Rejestracja: 09 cze 2012, 08:40
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: Pimpek » 10 lip 2012, 20:35

Faktycznie nie napisałem nic na oczywisty temat. Śruba jaką chce zastosować to trapezowa 16x4. Jej długość to ok 35 cm ( tak naprawdę zależna jeszcze od tego czy będzie podparta czy nie). Do tego nakrętki z poliamidu od jednego z forumowych kolegów.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#4

Post napisał: Leoo » 10 lip 2012, 20:52

Śruby trapezowe często są walcowane w procesie produkcji, przez co nie wszystkie są idealnie proste. Proponuję, dla świętego spokoju, dać łożysko na końcu.


Autor tematu
Pimpek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 19
Rejestracja: 09 cze 2012, 08:40
Lokalizacja: Wrocław

#5

Post napisał: Pimpek » 10 lip 2012, 21:00

A mogę prosić o podpowiedz jak je osadzić ? Myślałem nad podparciem przez łożysko 6200 2rs , tylko czy osadzić je sztywno , wkleić w oprawę czy może w jakiś inny sposób?
Pytam bo czytałem różne opinie na ten temat , przykładowo jedną z nich że łożysko powinno być osadzone luźno czyli mieć możliwość poruszania się w oprawie ?
W przypadku podparcia - czy od strony podpartej gwintować koniec śruby pod nakrętkę a następnie dociągać śrubę ?

Wiem że to są takie niuanse ale może zebranie wszystkich odpowiedzi w jednym temacie ułatwi w przyszłości poszukiwanie odpowiedzi osobom które teraz muszą przeszukiwać całe forum i dalej.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#6

Post napisał: Leoo » 10 lip 2012, 21:25

Pimpek pisze:Myślałem nad podparciem przez łożysko 6200 2rs
Jest odpowiednie.
Pimpek pisze:Pytam bo czytałem różne opinie na ten temat , przykładowo jedną z nich że łożysko powinno być osadzone luźno czyli mieć możliwość poruszania się w oprawie ?
Są dwie szkoły w tej kwestii:
1. Bieżnia zewnętrzna pasowana suwliwie w bloku łożyskującym.
2. Bieżnia wewnętrzna pasowana suwliwie w trzpieniu śruby.
Pierwsza opcja jest lepsza z punktu widzenia pracy łożyska ale blok wymaga dokładniejszej obróbki.
Druga opcja jest mniej wymagająca, czop śruby łatwo doszlifować, dodatkowo można zastosować miękką sprężynę talerzową kasującą wszelki luz osiowy.


Autor tematu
Pimpek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 19
Rejestracja: 09 cze 2012, 08:40
Lokalizacja: Wrocław

#7

Post napisał: Pimpek » 11 lip 2012, 17:28

A czy możesz przybliżyć jak wygląda pasowaniu suwliwe ?

Generalnie chodzi o to żeby śruba nie mogła mieć luzu osiowego a jednocześnie aby była ewentualna możliwość wystąpienia luzu obwodowego. Tak ja to widze - mam racje ?


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1182
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#8

Post napisał: mike217 » 11 lip 2012, 17:59

Ja mam śruby na zetce z 30 cm, kulowej 16, podparta jest z 1 strony w bloku 2 łożysk 3200 , skręcona nakrętkami na gwincie 10x1 , z drugiej strony jest tylko nakrętka kulowa i nic złego się nie dzieje. Maszyna głownie wierci otwory więc cykli osi Z naliczam w dziesiątkach tysięcy.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#9

Post napisał: Leoo » 11 lip 2012, 18:18

Pimpek pisze:A czy możesz przybliżyć jak wygląda pasowaniu suwliwe ?
Dokładnie tak, jak się nazywa:
http://www.mbbt.com.pl/poradnik/arkusz4_pasowania.htm


Autor tematu
Pimpek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 19
Rejestracja: 09 cze 2012, 08:40
Lokalizacja: Wrocław

#10

Post napisał: Pimpek » 12 lip 2012, 21:54

Bardzo dziękuję za dotychczasowa pomoc.

Mam kolejne pytanie - czy śrubę dokręcać do łożyska od strony napędowej :
a. bezwzględnie dwiema nakrętkami , jedna główna druga zapobiegająca odkręceniu pierwszej
b. wystarczy jedna zwykła nakrętka
c. wystarczy jedna nakrętka samohamowna

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”