Czytałem wzmiankę na ten temat ,w którym porusza się ten problem.Podobno osie mają jakieś delikatne nacięcie i w tym miejscu pękają przy zbyt mocnym naciągnięciu paska..
sam usilnie uciekam od tego rozwiązania, choć dzięki paskom uniknąłbym "wystających" silników poza obrys ramy..
pozostaje łożyskować przedłużony wał silnika -> silnik-sprzęgło-łożysko-koło pasowe
.. i podwoić koszt przełożenia napędu na śrubę
Krokowiec padł?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1418
- Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
- Lokalizacja: okolice
pitsa pisze:To wygląda na za duże obciążenie promieniowe silników.
Widać, że chinole pożydzili na jakości materiału na osie, a silniki były przeznaczone wyłącznie do zastosowań współosiowych , tylko zapomnieli o tym napisać w instrukcji montażowejkakl pisze:dlatego nie podoba mi się to naciąganie paskiem bezpośrednio ośki silnika.
Zresztą powodów może być wiele:
Brak osiowości układu silnik-śruba, padnięte (choćby jedno gówniane) łożysko w silniku, zbytnie napięcie paska, w końcu niewłaściwa zębatka zdawcza (zbyt mała średnica).
Ogólnie przez małe niedociągnięcia w obróbce wałów nie takie silniki się rozpadały. Pamiętacie silniki z Ił- 62, ktoś zapomniał wykonać małej fazki (powierzchni oporowych) przypavell pisze:Podobno osie mają jakieś delikatne nacięcie i w tym miejscu pękają przy zbyt mocnym naciągnięciu paska..
stopniowaniu wału pod łożyska, niby nic , a jednak
pavell, po jaką cholerę taki zabieg w silniku (i to pomiędzy łożyskami) w którym nie można wymienić osi.
Zrozumiałbym całą sytuację (insynuację), jak: ukręcamy oś pomiędzy zębatką a silnikiem, silnik kosztuje 200 USD, oś jako część zamienna 15 USD, a wymiana trwa 15min własnym sumptem
Ale w silniku za 25 USD taki zabieg to chyba tylko po to, żeby zwiększyć sprzedaż.
Jeżeli już, to: silnik-sprzęgło-łożysko-koło pasowe-łożysko....pavell pisze:pozostaje łożyskować przedłużony wał silnika -> silnik-sprzęgło-łożysko-koło pasowe
Ale po co sobie aż tak komplikować życie... Wystarczy zastosować napinacz paska, ewentualnie zastosować bardziej wyrafinowane rozwiązanie i dać trochę węższą
zębatkę, a koniec osi podeprzeć zwykłym łożyskiem napiąć porządnie pasek
oczywiście w granicach rozsądku...
I spać spokojnie.
Nie są to aż tak duże koszty.
Pozdrawiam Sławek
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 1227
- Rejestracja: 21 sie 2008, 17:46
- Lokalizacja: Dania
Zaczynam mieć wrażenie, że to wina i za mocno napiętego paska i łożysk śruby. Te dwa skośne coś nie równomiernie się kręcą. Czasami lekko, czasami dość duży opór. I często przy zmianie kierunku opór się zmienia jak obracam ręką. Może ośka silnika się po prostu ukręciła a nie złamała.
Właśnie zmieniam obudowę łożyska na inną, która była wcześniej prostowana na tokarce względem otworu na łożysko, bo wydaje mi się, że ta co jest teraz jest troche krzywa.
A może śruba jest troche krzywa i dlatego ten zmienny opór. Bez śruby wszystko lekko jeździ na prowadnicach.
Czy możliwe jest na manualnej tokarce zatoczenie pod łożysko troche z boku środka śruby, coś tak jak wał korbowy?
Właśnie zmieniam obudowę łożyska na inną, która była wcześniej prostowana na tokarce względem otworu na łożysko, bo wydaje mi się, że ta co jest teraz jest troche krzywa.
A może śruba jest troche krzywa i dlatego ten zmienny opór. Bez śruby wszystko lekko jeździ na prowadnicach.
Czy możliwe jest na manualnej tokarce zatoczenie pod łożysko troche z boku środka śruby, coś tak jak wał korbowy?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
No ładnie pękła...
W moim przypadku był to silnik 3Nm Sanyo Denki. Gdzieś w archiwum można znaleźć informację jak kol. Piotr Rakowski pisze o tych silnikach i ich podcięciu na ośce przy łożysku. Są niestety w tych miejscach mocno osłabione i mają średnice bodajże o 2mm mniejszą niż w pozostałej części... Oczywiście w tym wypadku napinanie boczne paskiem może spowodować efekt jak u nas.
W moim przypadku był to silnik 3Nm Sanyo Denki. Gdzieś w archiwum można znaleźć informację jak kol. Piotr Rakowski pisze o tych silnikach i ich podcięciu na ośce przy łożysku. Są niestety w tych miejscach mocno osłabione i mają średnice bodajże o 2mm mniejszą niż w pozostałej części... Oczywiście w tym wypadku napinanie boczne paskiem może spowodować efekt jak u nas.
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie