Mniejsza moc przy szybszych obrotach silnika

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#11

Post napisał: Raven » 14 maja 2012, 18:14

:lol:

Wybacz ale tak zareagowałem na twoje stwierdzenie, że już dawno to wiesz.

Posłużę się przykładem z motoryzacji...

Jeśli silnik benzynowy ma najwyższą moc w górnych partiach obrotów... to jak naciskać pedał gazu aby uzyskał tą samą moc przy bardzo niskich obrotach?

Jeśli silnik wysokoprężny ma najwyższy moment w okolicy (przykład) 2000 obrotów to jak naciskać pedał gazu aby uzyskać ten sam moment przy 5000 obrotów?

Odpowiedź - nie jest to możliwe. Konstrukcja silnika nie umożliwia tego co chcesz osiągnąć.

To nie sterowanie traci moc a silnik.

Aby nie było, że kompletnie nic nie pomogę - jak zasilisz silnik BARDZO wysokim napięciem to trochę zniwelujesz stratę momentu wraz ze wzrostem obrotów.
(bardzo wysokie = dobre kilkaset V).



Tagi:

Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1301
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#12

Post napisał: KAJOS » 14 maja 2012, 18:15

Janadamis, -zejdziesz na ziemie czy nadal bedziesz chciał przechytrzyc i zmusic krokówke do to co nie umie ??
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#13

Post napisał: ursus_arctos » 14 maja 2012, 18:45

U mnie między 19 i 32V była jakościowa różnica w osiągach silników.
Trzęsienie się silnika przy wyższym napięciu jest normalne - silnik szybciej reaguje i działa skokowo - rozwiązaniem tutaj jest sterowanie mikrokrokowe.
Co do omijania wad silnika krokowego - można podnieść napięcie (do 100V powinno się dać), ale wtedy urządzenie robi się niebezpieczne (powyżej 50V może już kopnąć), ale wtedy na niskich obrotach PWM będzie miał twardy orzech do zgryzienia, gdyż współczynnik wypełnienia będzie bardzo mały. Można próbować robić jakieś pokrętne rozwiązania typu przetwornica step-up przed sterownikiem, której napięcie wyjściowe regulujemy tak, by dostosować je do obrotów - wykonalne, ale bardzo trudne. Sterownik taki byłby drogi i skomplikowany, pewnie również zawodny.

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#14

Post napisał: noel20 » 14 maja 2012, 21:17

Ja swój pierwszy sterownik do silników krokowych również wykonałem sam. Chodziło bardziej o to żeby sprawdzić organoleptycznie ile to jest 0,3Nm. Na gotowym sterowniku na Tb6560 silnik u mnie pod obciążeniem pracuje z prędkością 1000obr/min i podziale 1/8kroku. Ten sterownik pierwszy który wykonałem też był na atmedze i układzie uln2803. Żeby nie przekroczyć prądu silnika całość była zasilana z 5V i udało mi się bez żadnego obciążenia osiągnąć prędkość 120obr/min, a z jeszcze przyzwoitą siłą połowę tego. Poza tym pracował świetnie i optymalizacja programu powinna teoretycznie pozwolić na osiąganie dużych prędkości.
Zmierzam do tego, na procku i tranzystorach można na prawdę zrobić dobry sterownik, ale niezbędny jest chopper. I tego właśnie kolega potrzebuje. Ze względu na stałą oporność uzwojenia silnika, wraz ze wzrostem napięcia zasilania wzrośnie prąd płynący przez to uzwojenie. W przypadku szybkiego przełączania prądu wyższe napięcie spowoduje szybsze narastanie prądu i podniesienie momentu na wyższych obrotach, ale żeby nie spalić sterownika i silnika niezbędny jest właśnie chopper.
Mam nadzieję, że koledze właśnie o taką wiadomość chodziło i właśnie do pełni szczęścia tego potrzebuje sterownik, bo inaczej moje wypociny są zbędne, a ja wyjdę na idiotę :razz:
Ostatnio zmieniony 20 maja 2012, 08:20 przez noel20, łącznie zmieniany 1 raz.


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#15

Post napisał: Raven » 14 maja 2012, 22:02

noel20 - o chopperach nawet nie próbujemy dyskutować... ich konieczność jest po prostu oczywista.

Chyba, że ktoś bawi się silnikiem i zasila go napięciem idealnie równym nominalnemu.

Podstawowy problem w tym temacie to brak zrozumienia działania silników krokowych oraz tego jak to się przekłada na krzywą RPM/Nm.

Autor ma sterownik który działa, tylko koniecznie chce abyśmy mu podali magiczne zaklęcie jak teraz zrobić aby jego sterownik nakazał silnikowi krokowemu kręcić się bardzo szybko bez utraty momentu...

Jedyny sposób jaki widzę to zasilenie silnika bardzo wysokim napięciem co spowoduje podniesienie krzywej obroty/moment, ale sterownik na kilkaset V bynajmniej łatwy do zaprojektowania i wykonania nie będzie.


Autor tematu
Janadamis
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 20
Posty: 20
Rejestracja: 12 maja 2012, 14:33
Lokalizacja: Poland

#16

Post napisał: Janadamis » 19 maja 2012, 22:39

Ok wielkie dzięki za pomocne rady.
Tylko mam pytanie Czy jak dam tak jak pisał kolega kilka postów wyżej 100V to czy silnik się nie spali ??
Przecież sinik działa na 12V a tu 100V przebicie może być i spalenie? Z tego co zrozumiałem ze jeśli będzie chodził na maxa obroty to wszystko będzie ok?


Ja sterownik na wysokie napięcie jestem w stanie zrobić nawet do 200V także nie ma problemu.
Ale co do chopper to ona jest na silniki DC zwykłe a nie krokowe.

Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1301
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#17

Post napisał: KAJOS » 19 maja 2012, 23:08

Wyższe napiecie to jedyne wyjscie by rozbujac krokóweczke.
Jam mam silniki coś około 4 V a zasilam napieciem około 75 V.
Janadamis pisze:Ale co do chopper to ona jest na silniki DC zwykłe a nie krokowe.
- i tu sie mylimy :wink:
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#18

Post napisał: MlKl » 20 maja 2012, 00:08

Sterownik silnika krokowego spełnia podobną rolę, co reduktor ciśnienia w butli ze sprężonym gazem. Puszcza akurat tyle prądu, ile potrzeba na obrót, i natychmiast odcina, zanim nadmiar zacznie się przekształcać w ciepło na uzwojeniu.


Autor tematu
Janadamis
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 20
Posty: 20
Rejestracja: 12 maja 2012, 14:33
Lokalizacja: Poland

#19

Post napisał: Janadamis » 20 maja 2012, 12:04

Złączyłem 4 zasilacze po ok 12V szeregowo i uzyskałem na wyjściu 51V Gdy podłączyłem pod silnik krokowy przez sterownik to nawet ładnie się kreci i naprawdę ciężko go zatrzymać mimo maksymalnych obrotów :D :D :D
Tylko gdy pochodzi z 5s to tranzystory się bardzo nagrzewają.
Ważne ze ma siłę przy wysokich obrotach :D
Ale co z tymi tranzystorami może zamienię je na inne co maja więcej mocy np 15A a nie tak jak teraz 4A?
Może grzeją się dlatego ze za wolno silnik chodzi i gdy zrobi obrót to cały czas jeszcze jest prąd. Hmm Zrobię kilka przeróbek w programie do silnika żeby prąd krócej był na silniku może wtedy pomoże. Powinno :)

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#20

Post napisał: noel20 » 20 maja 2012, 14:00

Skoro pod silnik podłączyłeś 51V i się od razu nie spalił to wnioskuję, że masz czoper.
Skoro więc się tranzystory nagrzewają, to może częstotliwość jest dla nich zbyt duża, albo prąd bramki za mały.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”