Witam !
Mam pytanie co do silników krokowych. Wedle moich obliczeń silnik przesuwający ramę o wadze 50 kg w poziomie z prędkością maksymalną 10 m/min (koło zębate śr 90mm i taśma zębata - moduł 2mm) musi mieć moment obrotowy około 0.50 Nm.
Czy taki model się nada:
http://193.23.48.135/silnik-krokowy-0-5 ... 73663.html
Dla takich założeń lepiej jest podłączać szeregowo czy równolegle ?
Dobór silników i rodzaj sterowania.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
A według moich, to nie musi mieć żadnego momentu, bo na samo przesuwanie w poziomie nie trzeba żadnej siły
Na przyśpieszanie czy pokonywanie oporów - to już co innego - i tu się zaczyna.
Bezpośrednio nie ma co podchodzić z takim silniczkiem do 50kg - będzie dawał siłę raptem koło 1.2kG, czyli kiepa totalna. Zakładając natomiast obecność przekładni mamy coś takiego:
prędkość: 0.16667 m/s
max. obroty takiego silnika (konfiguracja równoległa) z sensownym momentem to jakieś 10 obr/min (będzie wtedy jeszcze z 60% momentu).
Obroty zębatki: 0.6 obr/s dla zadanych parametrów
Przekładnia: 16.667
zatem ment na zębatce: 89.5 kGcm*60%, czyli siła liniowa na zębatce fi90 będzie ok. 12kG.
Powinno dać radę, jeżeli tylko opory nie będą duże.

Bezpośrednio nie ma co podchodzić z takim silniczkiem do 50kg - będzie dawał siłę raptem koło 1.2kG, czyli kiepa totalna. Zakładając natomiast obecność przekładni mamy coś takiego:
prędkość: 0.16667 m/s
max. obroty takiego silnika (konfiguracja równoległa) z sensownym momentem to jakieś 10 obr/min (będzie wtedy jeszcze z 60% momentu).
Obroty zębatki: 0.6 obr/s dla zadanych parametrów
Przekładnia: 16.667
zatem ment na zębatce: 89.5 kGcm*60%, czyli siła liniowa na zębatce fi90 będzie ok. 12kG.
Powinno dać radę, jeżeli tylko opory nie będą duże.
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 35
- Rejestracja: 08 lut 2011, 00:01
- Lokalizacja: Pyrzyce
- Kontakt:
Pamiętaj że moment statyczny podawany w danych katalogowych jest dużo mniejszy od dynamicznego i nie do końca się należy nim sugerować i zapas w silniku musi być. Po pierwsze ostrzejsza rampa przyspieszenia i nie gubi kroków przy większych obciążeniach.
Tu powstaje moja mała frezareczka:
http://www.bascomowo.ubf.pl
http://www.bascomowo.ubf.pl
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 29 lut 2012, 17:37
- Lokalizacja: Czewa
Witam !
Dziękuję za odpowiedzi.
Przyznam szczerze, że "generując" moje obliczenia stosowałem proste wzory siła razy ramie i F=m*a przyjmując dane wartości.
Czym w takim razie się kierować? Jak dobierać parametry dynamiczne ?
Znalazłem wzory na stronie
https://www.cnc.info.pl//files/tecmtrsiz_155.pdf, lecz jeszcze nie rozgryzłem ich .
ursus_arctos - mógłbyś napisać jakimi wzorami(zasadami) się kierowałeś obliczając te dane w Twoim poście ? Sam szukałem nieco o przekładaniach, ale ebooki z PKM znikają z netu :/
Dziękuję za odpowiedzi.
Przyznam szczerze, że "generując" moje obliczenia stosowałem proste wzory siła razy ramie i F=m*a przyjmując dane wartości.
Czym w takim razie się kierować? Jak dobierać parametry dynamiczne ?
Znalazłem wzory na stronie
https://www.cnc.info.pl//files/tecmtrsiz_155.pdf, lecz jeszcze nie rozgryzłem ich .
ursus_arctos - mógłbyś napisać jakimi wzorami(zasadami) się kierowałeś obliczając te dane w Twoim poście ? Sam szukałem nieco o przekładaniach, ale ebooki z PKM znikają z netu :/