przekladnia pasowa wielokołowa

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
aguriec
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 21 sty 2012, 18:52
Lokalizacja: zielonka

przekladnia pasowa wielokołowa

#1

Post napisał: aguriec » 21 sty 2012, 18:53

Witam mam problem z obliczeniem sil na poszczegolnych kolach przekladni pasowej synchronicznej wielokolowej. Zalozmy ze kolo napedzajace 1 obraca sie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazowek zegara. Kola o wymiarach 19,1 (srednica podzialowa) i 38,2 to kola zebate a kola o wymiarach 19 sa to rolki prowadzace bierne. Napinanie przekladni odbywa sie silnikiem z zamocowanym na nim kolem zebatym 1. Nie wiem jak rozpatrywac taka przekladnie, czy np. liczac sily na kolach brac pod uwage dwa sasiednie kola zebate jako kola skrajne (np kolo 1 i kolo 2 a nastepnie kolo 2 i kolo 3) oraz kolo prowadzace miedzy nimi i rozpatrywac jako zwykla przekladnie z dwoma kolami zebatymi i jednym prowadzacym z ciegnem biernym i czynnym (klasyczny przyklad z PKM) i tak w kolko dla kazdej pary kol? (ale wtedy mi glupoty wychodza ze sila w ciegnie biernym jest wieksza od sily na ciegnie czynnym na ktorejs tam parze kol). Dodam ze mimo iz poslizg promieniowy jest tu wiekszy od obwodowego to sily liczy sie tak samo jak w przekladni pasowej zwyklej po zalozeniu jednolitego wsp tarcia, tzn P=S1-S2 i S1 oraz S2 ze wzoru Eulera.

Z gory dziekuje za wszelka pomoc

Obrazek



Tagi:


gras107
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 297
Rejestracja: 09 wrz 2011, 14:37
Lokalizacja: Zagorzyce

#2

Post napisał: gras107 » 22 sty 2012, 12:32

W tym przypadku kołem czynnym jest tylko koło 1. gdyż jest to jedyne koło z własną siłą. Na każde kolejne koło przekazywany jest moment z tego właśnie koła.

Rozumiem że koła 19,1 są to koła napędowe? Dlaczego tak twierdze? W końcu po coś mają zęby.

Jeśli tak to na nich też trzeba obliczać sile (przełożenie tez??).

Przełożenie na kole 19,1 jest 1:1. Czyli moment będzie ten sam pomniejszony o poślizg i tarcie. Natomiast na kole 2 moment będzie o polowe mniejszy w stosunku do koła 3.


PS: Poślizg przy pasku zębatym jest bardzo mały, praktycznie zerowy. :smile:


Autor tematu
aguriec
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 21 sty 2012, 18:52
Lokalizacja: zielonka

#3

Post napisał: aguriec » 22 sty 2012, 17:45

momenty juz dawno policzylem :P tutaj potrzebuje policzyc sily obciazajace walki kazdego z kolek :D dlatego potrzebuje sil z obu stron kola na pasku a pozniej ich wypadkowa biore.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”