dobór sterowników
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 66
- Rejestracja: 03 lut 2010, 22:11
- Lokalizacja: zielona góra
dobór sterowników
Witam.
Panowie, mam problem, stoję przed doborem sterowników do silników krokowych 4,2 A 3,1Nm...
wygooglalem takie o to trzy pozycje:
1.
2.
3.
z tego co pewnie wiecie pierwsza pozycja czyli M542 jest najdroższa, no ale czy warta kupna? Bo według mnie różnica w parametrach jest nie znaczna.
Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić które sterowniki najlepiej kupić?
Panowie, mam problem, stoję przed doborem sterowników do silników krokowych 4,2 A 3,1Nm...
wygooglalem takie o to trzy pozycje:
1.
2.
3.
z tego co pewnie wiecie pierwsza pozycja czyli M542 jest najdroższa, no ale czy warta kupna? Bo według mnie różnica w parametrach jest nie znaczna.
Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić które sterowniki najlepiej kupić?
Człowiek normalny ma marzenia.
Człowiek geniusz ma cele.
Człowiek geniusz ma cele.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Pierwsza sprawa: silnik 4,2A potrzebuje sterownika o wydajności 5,88A (w szczycie). Analogicznie sterownik dający w szczycie 4,2A jest w stanie zasilać silnik 3A.
Druga sprawa: maksymalna częstotliwość sygnału sterującego (STEP) może mieć znaczenie przy dużych nastawach mikrokroku.
Trzeba by się jeszcze przyjrzeć rodzajom zabezpieczeń.
Druga sprawa: maksymalna częstotliwość sygnału sterującego (STEP) może mieć znaczenie przy dużych nastawach mikrokroku.
Trzeba by się jeszcze przyjrzeć rodzajom zabezpieczeń.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Moment trzymający i obrotowy będzie proporcjonalnie mniejszy, ten pierwszy osiągnie około 2,2Nm. Czy będzie miało to negatywny wpływ na osiągi napędu - oczywiście.sofix997 pisze:jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Można pozostać przy sterowniku 4,2A ale trzeba brać pod uwagę powyższe.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1027
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
- Lokalizacja: Radomsko
Warto zauważyć, że chyba tylko M542 ma zabezpieczenie nadnapięciowe, co może mieć znaczenie przy zasilaniu całości napięciem bliskim maksymalnemu
To nie zawsze musi być zauważalne: typowo, na postoju i tak ustawiane jest ograniczenie prądu ze względu na grzanie silnika, więc w takim przypadku moment trzymający będzie taki sam na tym czy większym sterowniku. Najbardziej zauważalne będzie na małych obrotach i pełnym obciążeniu, ale z drugiej strony - moment na wale w tym przypadku powienien być bardziej równomiernie rozłożony w szerszym zakresie obrotów, aż do momentu, kiedy charakterystyka takiego układu przetnie się z opadającą charakterystyką silnika i wtedy ogranieczeniem będzie już tylko indukcyjność uzwojeńLeoo pisze:Moment trzymający i obrotowy będzie proporcjonalnie mniejszy, ten pierwszy osiągnie około 2,2Nm. Czy będzie miało to negatywny wpływ na osiągi napędu - oczywiście.sofix997 pisze:jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Można pozostać przy sterowniku 4,2A ale trzeba brać pod uwagę powyższe.
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
W wypadku wszystkich trzech sterowników SW4 służy do wyłączenia tej opcji i można to zrobić bo silniki nie pracują dla 100% prądu. Dla osi poziomych nie ma to większego znaczenia, jednak oś Z jeśli jest masywna i napędzana śrubą kulową o dużym skoku, bez odciążania, może zjechać lub przynajmniej gubić kroki.jacek-1210 pisze:To nie zawsze musi być zauważalne: typowo, na postoju i tak ustawiane jest ograniczenie prądu ze względu na grzanie silnika, więc w takim przypadku moment trzymający będzie taki sam na tym czy większym sterowniku.
Indukcyjność jest stała, niezależnie czy silnik otrzyma 100% prądu czy mniej, więc przebieg charakterystyki będzie równoległy do nominalnego a nie rozłożony. Maksymalne obroty spadną.jacek-1210 pisze:moment na wale w tym przypadku powienien być bardziej równomiernie rozłożony w szerszym zakresie obrotów, aż do momentu, kiedy charakterystyka takiego układu przetnie się z opadającą charakterystyką silnika i wtedy ogranieczeniem będzie już tylko indukcyjność uzwojeń
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1027
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
- Lokalizacja: Radomsko
Może i racja, jakoś tak miałem w głowie to 4.2A i niezmienność napięcia zasilającegoLeoo pisze:Indukcyjność jest stała, niezależnie czy silnik otrzyma 100% prądu czy mniej, więc przebieg charakterystyki będzie równoległy do nominalnego a nie rozłożony. Maksymalne obroty spadną.
To jest ważne: można zrezygnować z części momentu zyskując na momencie trzymającym, tylko że mam pewne obawy: fabrycznie ograniczenie jest do 50% - ktoś to musiał kiedyś policzyć, natomiast w omawianym przypadku mamy ograniczenie do ok. 75% i stąd obawa czy silnik istotnie wytrzyma np. godzinny czy kilkugodzinny postój maszyny ? Leoo, sprawdzałeś to jakoś "organoleptycznie" że silnikowi to nie zaszkodzi ?Leoo pisze:W wypadku wszystkich trzech sterowników SW4 służy do wyłączenia tej opcji i można to zrobić bo silniki nie pracują dla 100% prądu. Dla osi poziomych nie ma to większego znaczenia, jednak oś Z jeśli jest masywna i napędzana śrubą kulową o dużym skoku, bez odciążania, może zjechać lub przynajmniej gubić kroki.
Sofix997 - nie przeżywaj aż tak bardzo tych amperów . Nie wiem co dokładnie montujesz, ale popatrz na nowy nabytek Gaspara: całkiem solidna maszyna, a działa na silnikach o ile dobrze pamietam 1.5Nm
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ?