L297 + L6203 Słaby silnik POMOCY!!!!
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5598
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
nie znam się na elektronice ale miałem podobne objawy gdy odmówił posłuszeństwa potencjometr do regulacji Amperażu najzwyczajniej nie podawał na silnik tego co miał zadane .. poruszanie potencjometrem na krótko dawało rezultat poprawy a jego wymiana już na stałe usunęła zjawisko
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Tagi:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 12
- Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
- Lokalizacja: Rzeszów
Dziekuje za szybkie odpowiedzi, odpowiem na wszystkie pytania jak tylko będę po pracy tj do 17. Pozdrawiam:)
[ Dodano: 2011-12-12, 18:00 ]
Witam,
1. Vref układu L6203 wynosi 17,5V - chyba za dużo.
2. Vref układu L297 jest stałe (patrz przebieg nr 2) czyli potencjometr jest chyba ok?
3. Po co są C1 i R1 ?? C1 moze zwierać nie w tej chwili co trzeba ?? (patrz szybki schemat w paincie )
4. Jak w moim przypadku obliczyć Vref skoro silnik jest na 3,6A -> Vref = 3,6V ???
5. Vsense jest chyba za mały (za niska amplituda) - Padniety L6203?
6. Przy próbie zmian ustawień potencjometru urządzenie "szaleje" raz sie włącza,a raz nie -> za duzy prąd?? (spadek napiecia), zabezpieczenie przeciwzwarciowe??
Pozdrawiam:)


[ Dodano: 2011-12-12, 18:00 ]
Witam,
1. Vref układu L6203 wynosi 17,5V - chyba za dużo.
2. Vref układu L297 jest stałe (patrz przebieg nr 2) czyli potencjometr jest chyba ok?
3. Po co są C1 i R1 ?? C1 moze zwierać nie w tej chwili co trzeba ?? (patrz szybki schemat w paincie )
4. Jak w moim przypadku obliczyć Vref skoro silnik jest na 3,6A -> Vref = 3,6V ???
5. Vsense jest chyba za mały (za niska amplituda) - Padniety L6203?
6. Przy próbie zmian ustawień potencjometru urządzenie "szaleje" raz sie włącza,a raz nie -> za duzy prąd?? (spadek napiecia), zabezpieczenie przeciwzwarciowe??
Pozdrawiam:)


Ostatnio zmieniony 12 gru 2011, 22:56 przez Lisek1, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 212
- Rejestracja: 30 paź 2011, 08:32
- Lokalizacja: lubelskie
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
myślę że Kol. Orzeł ma rację - objawy uszkodzonego potencjometru są takie właśnie .
osobiście sobie załatwiłem 2 stery - nikt mi nie pomagał - sam to zrobiłem
tak to jest jak stosuje się badziewiaste potencjometry .
są na allegro porządne cermetowe a nie chińskie syfy .
pozdrawiam .
myślę że Kol. Orzeł ma rację - objawy uszkodzonego potencjometru są takie właśnie .
osobiście sobie załatwiłem 2 stery - nikt mi nie pomagał - sam to zrobiłem

tak to jest jak stosuje się badziewiaste potencjometry .
są na allegro porządne cermetowe a nie chińskie syfy .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 12
- Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
- Lokalizacja: Rzeszów
Ok zastosuje się do rad, jutro ciąg dalszy...
Pozdrawiam:)
Potencjometr ma ozanczenie 103 (to 10k?) a zmierzone 4,4k, oby to było przyczyną, jutro wymienię i poinformuje. Pozdrawiam:)
Do Punkury: Niestety SMD tylko i wyłącznie...
Pozdrawiam:)
Potencjometr ma ozanczenie 103 (to 10k?) a zmierzone 4,4k, oby to było przyczyną, jutro wymienię i poinformuje. Pozdrawiam:)
Do Punkury: Niestety SMD tylko i wyłącznie...
Ostatnio zmieniony 12 gru 2011, 18:44 przez Lisek1, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
tego typu są ok - http://allegro.pl/potencjometr-montazow ... 69001.html
niby trochę duże ( są różne wykonania ) ale są naprawdę skuteczne i trwałe .
pozdrawiam .
tego typu są ok - http://allegro.pl/potencjometr-montazow ... 69001.html
niby trochę duże ( są różne wykonania ) ale są naprawdę skuteczne i trwałe .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Tu jest największy problem, sama wymiana potencjometru niczego nie zmieni.Lisek1 pisze:1. Vref układu L6203 wynosi 17,5V - chyba za dużo.
Jeśli mierzy Kolega napięcie na oporniku Rsense i wynosi ono 17,5V, to by znaczyło, że przepływa przez niego prąd 17,5A - co jest niemożliwe bez dymu. Na dodatek tak wysokie napięcie na wejściu komparatora VRef L297 mogło je uszkodzić.
Schemat aplikacji jest trochę inny - patrz strona 13 dokumentu:
http://users.ece.utexas.edu/~valvano/Da ... /L6203.pdf
Różnica jest jedynie w użyciu potencjometru zamiast dzielnika R1/R2.
Jeśli Rsense mają 1Ohm, nastawa Vref powinna wynieść U=If * Rsense * 1,41. W związku ze "specyficznym" półkrokiem L297, bezpieczniej będzie ustawić Vref na poziomie U=If * Rsense, czyli 3,6V.
Oprócz potencjometru radzę kupić dwa oporniki 1Ohm o odpowiedniej mocy (5W).
Szkoda, że Kolega nie zamieścił fotki sterownika.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 12
- Rejestracja: 11 gru 2011, 19:24
- Lokalizacja: Rzeszów
Vref układu L6203 to wewnętrzne napięcie referencyjne i wg producenta wynosi 13,5V (17V swiadczy o uszkodzeniu?). Napięcie na Rsens jest pokazane na przebiegu zamieszczonym w poprzednim poście i zmienia się w zakresie 0-2V ( -1..4V wg producenta). Dla upewnienia się czy dobrze odczytałem prąd silnika, zamieszczam zdjęcie silnika oraz sterownika. Pozdrawiam:)Leoo pisze:Tu jest największy problem, sama wymiana potencjometru niczego nie zmieni.Lisek1 pisze:1. Vref układu L6203 wynosi 17,5V - chyba za dużo.
Jeśli mierzy Kolega napięcie na oporniku Rsense i wynosi ono 17,5V, to by znaczyło, że przepływa przez niego prąd 17,5A - co jest niemożliwe bez dymu. Na dodatek tak wysokie napięcie na wejściu komparatora VRef L297 mogło je uszkodzić.

Czy ktoś ma Datasheet do tego modelu silnika??

[ Dodano: 2011-12-12, 21:55 ]
Sprawdźcie czy się nie mylę:
Vsense z L6203 odopowiada prądowi który płynie w uzwojeniu silnika,czyli mając rezystor Rsense 1 Ohm bedzie płynął przez niego maksymalny prąd 4A. Mam ładny przebieg Vsense piłokształtny o amplitudzie 4V. Vref w L297 jest na wejściu komapratora (razem z Vsense z L6203) który resetuje przerzutnik jeśli Vsense jest większe lub równe Vref. Na wejscie przerzutnika podawany jest sygnał z oscylatora wewnętrznego (10KHz). Ocznacza to, że przebieg Vsense (piłokształtny o amplitudzie 4V jest "ucinany" na wysokości Vref). Wszystko co pod poziomem Vref pozwala na wysterowanie linii ABCD. Sumując, chcąc osiągnąć maksymalny moment obrotowy (przy prądzie znamionowym silnika 3,6A) muszę ustawić Vref na tym samym poziomie 3,6V. Próbuje to osiągnąć stoipniowo zwiększając Vref od 1,5V. W tej chwili jestem na około 3V a silnik zaczyzna dziwnie działać, nie pracuje równo, szarpie i wydaje dziwne dźwięki. Dlatego pytanie: Czy jest to spowodowane za małym prądem (w końcu zaczął dostawać w okolicach porpawnej wartości ale to jeszcze za mało) czy moja teoria jest zła a silnik się spali przy następnym podniesieniu Vref?
Proszę o klarowne wyjasnienie.
Pozdrawiam:)
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Doszło do nieporozumienia z nazewnictwem napięć.
Napięcia na obu opornikach Rsense muszą być zbliżone amplitudą i kształtem. Jeśli jest rozbieżność, trzeba spróbować podstawić inny 100% sprawny silnik (uwaga na ustawienie prądu). Jeśli to możliwe trzeba odłączyć sygnał STEP od wejścia L297 przy kolejnych testach.
Może świadczyć o problemach ze stopniem sterującym bramkami kluczy tranzystorowych (pompa ładunkowa). Napięcia na poszczególnych pinach obu L6203 powinny być zbliżone. Trzeba sprawdzić kondensatory 220nF i 15nF przy obu L6203.Lisek1 pisze:Vref układu L6203 to wewnętrzne napięcie referencyjne i wg producenta wynosi 13,5V (17V swiadczy o uszkodzeniu?).
Napięcia na obu opornikach Rsense muszą być zbliżone amplitudą i kształtem. Jeśli jest rozbieżność, trzeba spróbować podstawić inny 100% sprawny silnik (uwaga na ustawienie prądu). Jeśli to możliwe trzeba odłączyć sygnał STEP od wejścia L297 przy kolejnych testach.