Problemy z silnikami krokowymi
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 3
- Rejestracja: 18 lis 2009, 14:56
- Lokalizacja: Rypin
Problemy z silnikami krokowymi
Witam, piszę małe opracowanko na temat amatorskiej techniki cnc i mam pytanie do kolegów. Co sprawiło wam najwięcej problemu w silnikach krokowych? (wady, zalety zastosowania tych silników w waszych maszynach)
Tagi:
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 83
- Rejestracja: 24 cze 2010, 08:47
- Lokalizacja: Białka
Cześć.
Według mnie wadą wszystkich silników krokowych jest to, że wyprowadzenia są nieujednolicone tzn. cewki nie mają jednakowego koloru dla wszystkich silników (według mnie powinni się dogadać i stworzyć takie same kolory dla poszczególnych par cewek).
Z kolei dużą zaletą jest to, że próby podłączania nawet źle podpiętego silnika do sterownika nie spowoduje spalenie jednej czy drugie rzeczy.
A tak w ogóle to proponowałbym zajrzeć do wikipedii, o to co ona pisze
Zastosowania
Silniki krokowe są stosowane wszędzie tam, gdzie kluczowe znaczenie ma możliwość precyzyjnego sterowania ruchem:
* w szeroko rozumianej automatyce – w mechanicznych urządzeniach regulacyjnych (np. automatycznych zaworach);
* w urządzeniach pomiarowych np. zegarach elektronicznych do przesuwania wskazówek;
* w robotyce – do sterowania ruchem ramion robotów, kół w automatycznych wózkach widłowych itp.;
* w drukarkach igłowych i atramentowych oraz ploterach – do sterowania ruchem głowicy drukującej/igły i przesuwu papieru/folii;
* w napędach CD/DVD – do sterowania ruchem głowicy czytającej zawierającej laser;
* w samochodach – odpowiada za obroty na biegu jałowym.
Zalety i wady silników krokowych [
Zalety:
1. Kąt obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych.
2. Silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku (o ile uzwojenia są zasilane).
3. Precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - dobre silniki krokowe mają dokładność ok. 3 - 5% kroku i błąd ten nie kumuluje się z kroku na krok.
4. Możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku.
5. Niezawodne - ze względu na brak szczotek. żywotność silnika zależy zatem tylko od żywotności łożysk.
6. Zależność obrotów silnika od dyskretnych impulsów umożliwia sterowanie w pętli otwartej, przez co silnik krokowy jest łatwiejszy i tańszy w sterowaniu.
7. Możliwość osiągnięcia bardzo niskich prędkości synchronicznych obrotów z obciążeniem umocowanym bezpośrednio na osi.
8. Szeroki zakres prędkości obrotowych uzyskiwany dzięki temu, że prędkość jest proporcjonalna do częstotliwości impulsów wejściowych.
9. Jedną z najbardziej znaczących zalet silnika krokowego jest możliwość dokładnego sterowania w pętli otwartej. Praca w pętli otwartej oznacza, że nie potrzeba sprzężenia zwrotnego - informacji o położeniu. Takie sterowanie eliminuje potrzebę stosowania kosztownych urządzeń sprzężenia zwrotnego, takich jak enkodery optoelektroniczne. Pozycje znajduje się zliczając impulsy wejściowe.
Wady:
1. Rezonanse mechaniczne pojawiające się przy niewłaściwym sterowaniu.
2. Trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami.
3. W praktyce małe maksymalne obroty: rzędu kilku-kilkuset obrotów na minutę.
4. Występuje zjawisko gubienia kroków
5. Duży pobór prądu
6. Duża emisja ciepła
Według mnie wadą wszystkich silników krokowych jest to, że wyprowadzenia są nieujednolicone tzn. cewki nie mają jednakowego koloru dla wszystkich silników (według mnie powinni się dogadać i stworzyć takie same kolory dla poszczególnych par cewek).
Z kolei dużą zaletą jest to, że próby podłączania nawet źle podpiętego silnika do sterownika nie spowoduje spalenie jednej czy drugie rzeczy.
A tak w ogóle to proponowałbym zajrzeć do wikipedii, o to co ona pisze

Zastosowania
Silniki krokowe są stosowane wszędzie tam, gdzie kluczowe znaczenie ma możliwość precyzyjnego sterowania ruchem:
* w szeroko rozumianej automatyce – w mechanicznych urządzeniach regulacyjnych (np. automatycznych zaworach);
* w urządzeniach pomiarowych np. zegarach elektronicznych do przesuwania wskazówek;
* w robotyce – do sterowania ruchem ramion robotów, kół w automatycznych wózkach widłowych itp.;
* w drukarkach igłowych i atramentowych oraz ploterach – do sterowania ruchem głowicy drukującej/igły i przesuwu papieru/folii;
* w napędach CD/DVD – do sterowania ruchem głowicy czytającej zawierającej laser;
* w samochodach – odpowiada za obroty na biegu jałowym.
Zalety i wady silników krokowych [
Zalety:
1. Kąt obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych.
2. Silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku (o ile uzwojenia są zasilane).
3. Precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - dobre silniki krokowe mają dokładność ok. 3 - 5% kroku i błąd ten nie kumuluje się z kroku na krok.
4. Możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku.
5. Niezawodne - ze względu na brak szczotek. żywotność silnika zależy zatem tylko od żywotności łożysk.
6. Zależność obrotów silnika od dyskretnych impulsów umożliwia sterowanie w pętli otwartej, przez co silnik krokowy jest łatwiejszy i tańszy w sterowaniu.
7. Możliwość osiągnięcia bardzo niskich prędkości synchronicznych obrotów z obciążeniem umocowanym bezpośrednio na osi.
8. Szeroki zakres prędkości obrotowych uzyskiwany dzięki temu, że prędkość jest proporcjonalna do częstotliwości impulsów wejściowych.
9. Jedną z najbardziej znaczących zalet silnika krokowego jest możliwość dokładnego sterowania w pętli otwartej. Praca w pętli otwartej oznacza, że nie potrzeba sprzężenia zwrotnego - informacji o położeniu. Takie sterowanie eliminuje potrzebę stosowania kosztownych urządzeń sprzężenia zwrotnego, takich jak enkodery optoelektroniczne. Pozycje znajduje się zliczając impulsy wejściowe.
Wady:
1. Rezonanse mechaniczne pojawiające się przy niewłaściwym sterowaniu.
2. Trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami.
3. W praktyce małe maksymalne obroty: rzędu kilku-kilkuset obrotów na minutę.
4. Występuje zjawisko gubienia kroków
5. Duży pobór prądu
6. Duża emisja ciepła
Pozdrowienia dla YOU