pytanie o przekładnie kątowe
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5
- Rejestracja: 02 lis 2010, 19:12
- Lokalizacja: Poznań
pytanie o przekładnie kątowe
Witam,
zlinczujcie mnie, ale nigdzie nie mogę znaleźć żadnych informacji na ten temat. Tutaj mamy prawda koła do budowy przekładni:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/kola_stozkowe.htm
Są tam pięknie podane wymiary zębatek, ale jak obliczyć albo gdzie ukryty jest maksymalny moment jaki jest w stanie przenieść taki zespół dwóch zębatek?
Przejrzałem forum i jakoś nie natrafiłem na taki problem (choć może był taki bo jest tu bardzo dużo informacji), przejrzałem książki z podstaw konstrukcji maszyn i nie doszukałem się odpowiedzi.
Żeby bardziej przybliżyć mój problem: Projektuję szkielet zewnętrzny biodra. Chcę przenieść napęd z silnika (moc na wale to 50 Nm) przekładnią stożkową, tak aby jej wymiary były jak najmniejsze.
Zamierzam zaprojektować obudowę przekładni, a samą przekładnie zmontować z dostępnych zębatek. Przewiduje przełożenie 1:1, lub 1:2.
Mam też pytanie o moduł zębatki, czy to jest jakaś fizyczna wielkość (którą można zaznaczyć na rysunku zębatki), tak jak wysokość zęba itd, czy to jest wielkość czysto obliczeniowa?
Z góry dzięki.
zlinczujcie mnie, ale nigdzie nie mogę znaleźć żadnych informacji na ten temat. Tutaj mamy prawda koła do budowy przekładni:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/kola_stozkowe.htm
Są tam pięknie podane wymiary zębatek, ale jak obliczyć albo gdzie ukryty jest maksymalny moment jaki jest w stanie przenieść taki zespół dwóch zębatek?
Przejrzałem forum i jakoś nie natrafiłem na taki problem (choć może był taki bo jest tu bardzo dużo informacji), przejrzałem książki z podstaw konstrukcji maszyn i nie doszukałem się odpowiedzi.
Żeby bardziej przybliżyć mój problem: Projektuję szkielet zewnętrzny biodra. Chcę przenieść napęd z silnika (moc na wale to 50 Nm) przekładnią stożkową, tak aby jej wymiary były jak najmniejsze.
Zamierzam zaprojektować obudowę przekładni, a samą przekładnie zmontować z dostępnych zębatek. Przewiduje przełożenie 1:1, lub 1:2.
Mam też pytanie o moduł zębatki, czy to jest jakaś fizyczna wielkość (którą można zaznaczyć na rysunku zębatki), tak jak wysokość zęba itd, czy to jest wielkość czysto obliczeniowa?
Z góry dzięki.
Tagi:
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 32
- Rejestracja: 19 paź 2010, 09:57
- Lokalizacja: Opoczno
Re: pytanie o przekładnie kątowe
Moduł jest wartością obliczeniową ale znormalizowaną a nie dowolną. Albo lepiej odwrotnie na podstawie modułu i projektowanej liczby zębów uzyskamy średnicęmiszowaty pisze:
Mam też pytanie o moduł zębatki, czy to jest jakaś fizyczna wielkość (którą można zaznaczyć na rysunku zębatki), tak jak wysokość zęba itd, czy to jest wielkość czysto obliczeniowa?
Z góry dzięki.
d (średnica podziałowa) = m x z
Do oblicznia kół polecam poradnik mechanika (dla tych po 30 -tce

Gdyby ktoś sie uparł i chciał liczyć całą przekładnię [URL=http://fazer_club.fm.interia.pl/reduktor/czesc2.htm]tu[/URL] jest przykład.
TenisNet Team
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5
- Rejestracja: 02 lis 2010, 19:12
- Lokalizacja: Poznań
dzięki za zainteresowanie, trochę się pogubiłem w tym arkuszu, widzisz dopiero zabieram się do sprawy.
Dlatego mam pytanie.
Co potrzebuje żeby obliczyć przekładnie? moment jaki będzie działał na przekładnię, moc/obroty silnika, materiał przekładni?
mógłbyś się pokusić o mały tutorial gdzie się co wpisuje? Niby na stronie można ściągnąć całą paczkę i tam jest "mini help" jak korzystać, ale nie doszukałem się żadnej możliwości rejestracji.
Czy przykład liczenia "z ręki", który podałeś odnosi się do przekładni stożkowych? Bo mam wrażenie że nie...
Dlatego mam pytanie.
Co potrzebuje żeby obliczyć przekładnie? moment jaki będzie działał na przekładnię, moc/obroty silnika, materiał przekładni?
mógłbyś się pokusić o mały tutorial gdzie się co wpisuje? Niby na stronie można ściągnąć całą paczkę i tam jest "mini help" jak korzystać, ale nie doszukałem się żadnej możliwości rejestracji.
Czy przykład liczenia "z ręki", który podałeś odnosi się do przekładni stożkowych? Bo mam wrażenie że nie...
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 32
- Rejestracja: 19 paź 2010, 09:57
- Lokalizacja: Opoczno
Przykład był od przekładni walcowych, bynajmniej nigdy z niego nie korzystałem ale taka jest właśnie ścieżka, dlatego go podałem. Tak naprawdę schemat obliczeń wytrzymałościowych dla zębów prostych jest taki sam jak dla przekładni walcowej jak i katowej(geometria styku jest tylko odrobinę rożna)
Najprostszy tutorial krok po kroku jaki widziałem jest w "małym poradniku mechanika". Im starsze wydanie tym prostszy.
Każdy podręcznik do PKM jaki dorwiesz będzie to miał. Np. Leonid Kurmaz Podstawy Konstrukcji Maszyn.
Niestety cały tydzień jestem poza domem to nie mam dostępu do swoich materiałów.
Najprostszy tutorial krok po kroku jaki widziałem jest w "małym poradniku mechanika". Im starsze wydanie tym prostszy.
Każdy podręcznik do PKM jaki dorwiesz będzie to miał. Np. Leonid Kurmaz Podstawy Konstrukcji Maszyn.
Niestety cały tydzień jestem poza domem to nie mam dostępu do swoich materiałów.
TenisNet Team
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5
- Rejestracja: 02 lis 2010, 19:12
- Lokalizacja: Poznań
Ok, ogarniam właśnie przykład obliczania przekładni walcowej o zębach prostych. Domyślam się że obliczenia przekładni stożkowych przeprowadza się się podobnie. Tylko w przekładni stożkowej zmienia się kąt przeniesienia napędu o 90 stopni (mam nadzieje że napisałem dość zrozumiale).
Czy w związku z tym liczymy trochę inaczej, uwzględniamy jakieś dodatkowe parametry, liczymy DODATKOWO jakieś parametry, czy liczymy całkowicie inaczej daną przekładnię?
Prosił bym o jakiś przykład policzony "z ręki" bo nigdzie nie mogę się dokopać, same przekładnie walcowe znajduję.
Czy w związku z tym liczymy trochę inaczej, uwzględniamy jakieś dodatkowe parametry, liczymy DODATKOWO jakieś parametry, czy liczymy całkowicie inaczej daną przekładnię?
Prosił bym o jakiś przykład policzony "z ręki" bo nigdzie nie mogę się dokopać, same przekładnie walcowe znajduję.
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 32
- Rejestracja: 19 paź 2010, 09:57
- Lokalizacja: Opoczno
Jedyne co tak naprawdę je różni dla obliczeń jest pojawienie się innego obciążenia wałów z racji geometrii (kąt 90st) o której pisałeś, zauważ że pojawia się siła poosiowa na wale której w przypadku przekładni walcowych o zębach prostych nie ma.
Naciski jednostkowe liczy się w podobny sposób, a wytężenie wału będzie inne i co za tym idzie dobór łożysk na wale powinien być inny.
Jestem znów do końca tygodnia na wyjeździe to pomogę tyle ile uda mi się znaleźć w sieci. No chyba ze u rodziców znajdę jakieś swoje stare podręczniki czy skrypty z PKM, bo poradniki na pewno pozabierałem.
Naciski jednostkowe liczy się w podobny sposób, a wytężenie wału będzie inne i co za tym idzie dobór łożysk na wale powinien być inny.
Jestem znów do końca tygodnia na wyjeździe to pomogę tyle ile uda mi się znaleźć w sieci. No chyba ze u rodziców znajdę jakieś swoje stare podręczniki czy skrypty z PKM, bo poradniki na pewno pozabierałem.
TenisNet Team