Tak, na tym etapie muszę zacząć prace w CAD-zie, żebym mógł już myśleć o projekcie w skali. Ale to niestety teraz szybko szło nie będzie, bo studiuję, mam przed sobą sesję i ważne kolokwia. Swoją drogą jestem na pierwszym roku automatyki i robotyki, więc może w przyszłym roku jak się zaczną przedmioty zawodowe, zdobędę trochę konkretnej wiedzy na temat projektowania takich maszyn jak CNC.
[ Dodano: 2010-01-22, 23:10 ]
Minęło trochę czasu i narysowałem wstępny projekt ramy. Nie jest to wersja finalna, bo chciałbym zapytać o parę rzeczy.
Ostatecznie konstrukcja z ruchomym stołem. Mechanicznie wózki mają możliwość ruchu o x - 310, y - 435, z 137,5 mm, więc z krańcówkami planuję uzyskać pole robocze 300x430x130.
Ponieważ mam w sterowniku wyjście na 4 silniki, będzie też oś tokarska A, mocowana na czas używania do stołu.
Wszystkie wałki są podparte, fi 16. Na rysunkach na całej długości i prawdopodobnie tak będzie, bo zależy mi na tłumieniu wibracji. Silniki 1,9Nm, 2,1A - 57H76-3008B:
http://www.allegro.pl/item883147950_sil ... _nowy.html
Co do śrub to planuję w tej chwili użyć 14x4, ale nie umiem tego jakoś uzasadnić poza wrażeniem że są dość mocne. Czy to dobry wybór? Mam zamiar użyć nakrętki firmy Igus, z linii DryLin, głównie dla tego że są bezobsługowe i bezluzowe co znacznie zmniejsza koszty bo potrzeba tylko jednej. No i tłumią wibracje, więc może to być ciekawa sprawa. Tu właściwie niema ryzyka, najwyżej będę musiał dokupić drugą i skontrować, gdyby jednak luzy wystąpiły.
http://www.igus.pl/wpck/default.aspx?pa ... indemutter
Teraz rysunki.
Rama z rur kwadratowych 50x50 mm ścianka 4mm. Wzmocnienia z blach 10 mm, inne elementy będą z kątowników ścianka 5mm. Porównanie do człowieka 180cm wzrostu:
Widok z przodu:
Widok z tyłu:
Teraz coś z czym się trochę namęczyłem, mimo że rozwiązanie było w miarę proste. Sposób na odpływ chłodziwa z ruchomego stołu: