Tub 32 - cieknie olej z tyłu wrzeciona
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 225
- Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
- Lokalizacja: Poznań
Tub 32 - cieknie olej z tyłu wrzeciona
Witam
Tak jak w temacie napisałem cieknie mi olej z tyłu wrzeciona w tokarce TUB32.
Jakiś czas temu rozbierałem wrzeciono i czyściłem wszystko. Po skręceniu i uszczelnieniu tylnej pokrywy wszystko działało ok.
Ostatnio pojechałem na działkę coś potoczyć (był mróz) i zauważyłem, że cieknie mi olej z tyłu wrzeciona. Wytarłem wszystko na sucho żeby zobaczyć dokładnie skąd i okazuje się że jak włączę pompkę oleju to nie cieknie, ale dopiero jak włączę szybsze obroty wrzeciona, to zaczyna wyciekać powoli między kręcącym się wrzecionem, a otworem tylnej pokrywy. Wygląda to tak jakby olej zbierał się na tych nakrętkach kontrujących. Przez co może się tak dziać, czy przez mróz olej jest bardziej gęsty i nie odpływa tak szybko i nakrętki kontrujące są zamoczone w nim i przy obrotach wyrzuca na zewnątrz olej?
Tak jak w temacie napisałem cieknie mi olej z tyłu wrzeciona w tokarce TUB32.
Jakiś czas temu rozbierałem wrzeciono i czyściłem wszystko. Po skręceniu i uszczelnieniu tylnej pokrywy wszystko działało ok.
Ostatnio pojechałem na działkę coś potoczyć (był mróz) i zauważyłem, że cieknie mi olej z tyłu wrzeciona. Wytarłem wszystko na sucho żeby zobaczyć dokładnie skąd i okazuje się że jak włączę pompkę oleju to nie cieknie, ale dopiero jak włączę szybsze obroty wrzeciona, to zaczyna wyciekać powoli między kręcącym się wrzecionem, a otworem tylnej pokrywy. Wygląda to tak jakby olej zbierał się na tych nakrętkach kontrujących. Przez co może się tak dziać, czy przez mróz olej jest bardziej gęsty i nie odpływa tak szybko i nakrętki kontrujące są zamoczone w nim i przy obrotach wyrzuca na zewnątrz olej?
- Załączniki
-
- Wrzeciennik_1.JPG (54.69 KiB) Przejrzano 1828 razy
Tagi:
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 65
- Rejestracja: 02 sie 2007, 22:11
- Lokalizacja: ~~~~
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 225
- Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
- Lokalizacja: Poznań
Późno odpisuję, ale dopiero wczoraj byłem na działce przy tokarce.
Odkręciłem tylną pokrywę i sprawdziłem drożność odpływu i nie było nic zatkane. Wyczyściłem, przykręciłem na silikon pokrywe i po włączeniu pompy oleju po chwili znów się napełniło i zaczęło cieknąć. Podstawiłem pojemnik, żeby do niego ściekało i właczyłem tokarkę. Po jakimś czasie (około 20 minut) przestało cieknąć.
W warsztacie panuje taka temperatura jak na dworze czyli było około -5 stopni C
Czy to może być przyczyną cieknięcia oleju, czy olej w takiej temp. wolniej spływa przez ten otwór, dopóki się nie rozrzedzi poprzez pompowanie?
Druga sprawa, to blokowanie się wrzeciona przy wysokich obrotach.
Włączyłem obroty na 700 /min i toczyłem wałek. W pewnej chwili wrzeciono jakby się zatarło, a jako że mam tylko 1 pasek między silnikiem, a reduktorem, to koło pasowe silnika zaczęło się ślizgać. Odrazu wyłączyłem tokarke i reszte ztoczyłem na niższych obrotach.
Co może być powodem blokowania, czy również pod wpływem niskiej temperatury tak się dzieje?
Odkręciłem tylną pokrywę i sprawdziłem drożność odpływu i nie było nic zatkane. Wyczyściłem, przykręciłem na silikon pokrywe i po włączeniu pompy oleju po chwili znów się napełniło i zaczęło cieknąć. Podstawiłem pojemnik, żeby do niego ściekało i właczyłem tokarkę. Po jakimś czasie (około 20 minut) przestało cieknąć.
W warsztacie panuje taka temperatura jak na dworze czyli było około -5 stopni C

Czy to może być przyczyną cieknięcia oleju, czy olej w takiej temp. wolniej spływa przez ten otwór, dopóki się nie rozrzedzi poprzez pompowanie?
Druga sprawa, to blokowanie się wrzeciona przy wysokich obrotach.
Włączyłem obroty na 700 /min i toczyłem wałek. W pewnej chwili wrzeciono jakby się zatarło, a jako że mam tylko 1 pasek między silnikiem, a reduktorem, to koło pasowe silnika zaczęło się ślizgać. Odrazu wyłączyłem tokarke i reszte ztoczyłem na niższych obrotach.
Co może być powodem blokowania, czy również pod wpływem niskiej temperatury tak się dzieje?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2380
- Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
- Lokalizacja: Sulmierzyce
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 225
- Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
- Lokalizacja: Poznań
Toczyłem poliamid na głębokość 1mm i najmniejszy posów miałem włączony. Już raz mi się tak zablokowało wrzeciono że musiałem rozkręcić je bo nie szło ruszyć. może przez tą niską temp. olej źle smaruje? Wrzeciono nie ma luzów, a bicie na wrzecionie jest mniejsze od 0.01 mm więc panewki raczej są ok, chyba że się inaczej to sprawdza. Będe misiał chyba poczekać do wiosny i wtedy sprawdzić czy też się blokuje
Chyba że ktoś ma na to inny pomysł.

-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 298
- Rejestracja: 17 gru 2008, 14:23
- Lokalizacja: Olkusz
Brak smarowania lub zużyte panewki jak Ci wcześniej na PW pisałem. Miałem podobny problem trzeba doskrobać lub wymienić panewkękris79 pisze:Toczyłem poliamid na głębokość 1mm i najmniejszy posów miałem włączony. Już raz mi się tak zablokowało wrzeciono że musiałem rozkręcić je bo nie szło ruszyć. może przez tą niską temp. olej źle smaruje? Wrzeciono nie ma luzów, a bicie na wrzecionie jest mniejsze od 0.01 mm więc panewki raczej są ok, chyba że się inaczej to sprawdza. Będe misiał chyba poczekać do wiosny i wtedy sprawdzić czy też się blokuje Chyba że ktoś ma na to inny pomysł.
Prace ruszyły od nowa http://www.cnc.info.pl/topics60/moderni ... t13702.htm
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 298
- Rejestracja: 17 gru 2008, 14:23
- Lokalizacja: Olkusz
Bez średnicówki nie masz możliwości zmierzenia owalizacji panewki a nie ma na to innego sposobu.
Jest z tym sporo zabawy zajmuje dużo czasu ale można to zrobić samemu. Potrzebujesz tuszu traserskiego lub w ostateczności zwykłego markera wyciągasz wrzeciono malujesz panewkę wkładasz, przekręcasz, wyciągasz i patrzysz w których miejscach został starty tusz i w tych skrobiesz aż do uzyskania równomiernego ścierania tuszu.kris79 pisze:A czy wiesz jak się skrobie taką panewkę?
W jaki sposób się sprawdza gdzie trzeba doskrobać?
Prace ruszyły od nowa http://www.cnc.info.pl/topics60/moderni ... t13702.htm
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 225
- Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
- Lokalizacja: Poznań
A bez średnicówki, jeśli wysmaruję tuszem i włożę wrzeciono,przekręcę , to nie zobaczę czy np w jakimś miejscu wytarło a w innym nie i to by świadczyło o owalizacji?
No i czy po doksrobaniu trzeba znów wykasowywać luz na panewce za pomocą dokręcania nakrętki do wciskania panewki w stożek? Czy cały czas skrobię bez dokręcania?
Szkoda że nie mieszkasz bliżej, bo bym chętnie podjechał z wrzecionem żebyś mi to wytłumaczył lub też sprawdził owalność za pomocą średnicówki.
No i czy po doksrobaniu trzeba znów wykasowywać luz na panewce za pomocą dokręcania nakrętki do wciskania panewki w stożek? Czy cały czas skrobię bez dokręcania?
Szkoda że nie mieszkasz bliżej, bo bym chętnie podjechał z wrzecionem żebyś mi to wytłumaczył lub też sprawdził owalność za pomocą średnicówki.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 298
- Rejestracja: 17 gru 2008, 14:23
- Lokalizacja: Olkusz
Też możesz ale nie zmierzysz jej. Teraz jak masz panewkę w maszynie to pomaluj tuszem lub markerem, włóż wrzeciono i sprawdź w którym miejscu tusz będzie starty i tam skrob. Po doskrobaniu oczywiście ustawiasz luz za pomocą dokręcania nakrętki. A ciśnienie oleju masz odpowiednie? Druga możliwością jest zużycie pompy oleju która nie wytwarza właściwego ciśnienia do utrzymania filmu olejowego.kris79 pisze:A bez średnicówki, jeśli wysmaruję tuszem i włożę wrzeciono,przekręcę , to nie zobaczę czy np w jakimś miejscu wytarło a w innym nie i to by świadczyło o owalizacji?
Prace ruszyły od nowa http://www.cnc.info.pl/topics60/moderni ... t13702.htm