
Zasilacz
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2057
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Do Kolegi markcomp77-błąd w logice liczenia. Nie (28-1,4)x1,41 tylko 28x1,41-1,4. Daje to 38,08V, faktycznie będzie więcej przy braku obciążenia ze względu na mniejszy spadek napięcia na diodach.
Jakiej mocy jest trafo i jaki prąd ma być pobierany?
Proponuję zmierzyć napięcie wyjściowe przy zakładanym poborze prądu (obciążyć odpowiednim rezystorem, zamiast rezystora można użyć zarówek, ale wtedy trzeba mierzyć prąd) i odwinąć 1-2 zwoje. Zmierzyć zmianę napięcia przy tym samym obciążeniu i z tego policzyć ile zwojów odwinąć, żeby uzyskać 24V w warunkach pracy. Wskazane sprawdzić przedtem, czy napięcie sieci nie odbiega zbytnio od nominalnego 230V.
Pozdrawiam
Andrzej
Jakiej mocy jest trafo i jaki prąd ma być pobierany?
Proponuję zmierzyć napięcie wyjściowe przy zakładanym poborze prądu (obciążyć odpowiednim rezystorem, zamiast rezystora można użyć zarówek, ale wtedy trzeba mierzyć prąd) i odwinąć 1-2 zwoje. Zmierzyć zmianę napięcia przy tym samym obciążeniu i z tego policzyć ile zwojów odwinąć, żeby uzyskać 24V w warunkach pracy. Wskazane sprawdzić przedtem, czy napięcie sieci nie odbiega zbytnio od nominalnego 230V.
Pozdrawiam
Andrzej
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 141
- Rejestracja: 19 kwie 2009, 10:59
- Lokalizacja: Kielce
Trafo jest 28V 10A czyli jakies 280WAndrzej 40 pisze:Do Kolegi markcomp77-błąd w logice liczenia. Nie (28-1,4)x1,41 tylko 28x1,41-1,4. Daje to 38,08V, faktycznie będzie więcej przy braku obciążenia ze względu na mniejszy spadek napięcia na diodach.
Jakiej mocy jest trafo i jaki prąd ma być pobierany?
Proponuję zmierzyć napięcie wyjściowe przy zakładanym poborze prądu (obciążyć odpowiednim rezystorem, zamiast rezystora można użyć zarówek, ale wtedy trzeba mierzyć prąd) i odwinąć 1-2 zwoje. Zmierzyć zmianę napięcia przy tym samym obciążeniu i z tego policzyć ile zwojów odwinąć, żeby uzyskać 24V w warunkach pracy. Wskazane sprawdzić przedtem, czy napięcie sieci nie odbiega zbytnio od nominalnego 230V.
Pozdrawiam
Andrzej
W przeciwfazie?? cos dokładniej bym prosił.. Czy wtedy nie bedzie sie grzało trafo?Można też dowinąć kilka zwojów i połączyć przeciwnie (w przeciwfazie) - też zmniejszymy napięcie bez rozwalania trafa.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2057
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Dowinięcie lub odwinięcie kilku zwojów ( dawno nie liczyłem, ale dla tej mocy chyba ok. 5 zwojów/Volt) nie ma praktycznego wpływu na grzanie trafa. Ilość zw./V można prosto określić nawijając cienkim drutem izolowanym np. te 5 zw. i mierząc na nich napięcie. Uzwojenie kompensujące można nawijać dowolnie (kierunek) jedynie należy koniec wtórnego z dowiniętym połączyć tak, żeby napięcie wyjściowe zmalało a nie wzrosło (w przeciwnej fazie).
Nadal polecam pomiar prądu i napięcia z obciążeniem żarówkami samochodowymi szeregowo 3x12V /50-60W lub jeśli chcesz sprawdzić przy większym obciążeniu z dwoma takimi zestawami.
Pozdrawiam
Andrzej
Nadal polecam pomiar prądu i napięcia z obciążeniem żarówkami samochodowymi szeregowo 3x12V /50-60W lub jeśli chcesz sprawdzić przy większym obciążeniu z dwoma takimi zestawami.
Pozdrawiam
Andrzej
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Sterowniki padają nie na skutek zbyt niskiego, tylko zbyt wysokiego napięcia. Pomiar pod obciążeniem niczego nie chroni, wręcz przeciwnie - może sugerować podwyższenie napięcia, które przy wahaniach w sieci i przejściu silników w stan jałowy, doprowadzi do awarii.Andrzej 40 pisze:Nadal polecam pomiar prądu i napięcia z obciążeniem żarówkami samochodowymi szeregowo 3x12V /50-60W lub jeśli chcesz sprawdzić przy większym obciążeniu z dwoma takimi zestawami.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2057
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Kol. Leoo mnie źle zrozumiał - chciałem podpowiedzieć Kol. konlab jak określić ilość zwojów do odwinięcia. Żeby to poprawnie zrobić trzeba przeprowadzić pomiar pod obciążeniem zbliżonym do warunków pracy. Dla bezpieczeństwa można ustalić trochę niższe napięcie od nominalnego silników, np. 26V zamiast 28V, zrobił bym 1-2 odczepy przy odwijaniu żeby mieć możliwość korekcji w warunkach "bojowych". Zasilanie sterowników powinno być stabilizowane, koszt niższy niż późniejsze straty. Silnikom wahania sieci +/-10% nie zaszkodzi.
Pozdrawiam
Andrzej
Pozdrawiam
Andrzej
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 141
- Rejestracja: 19 kwie 2009, 10:59
- Lokalizacja: Kielce
Szanowni koledzy dzisiaj rozłożyłem zasilacz i przeprowadziłem kilka testów..
Jeden chyba całkowicie rozwiazuje problem... wypiołem kondensator stabilizujący w zasilaczu (50V 10 000uF) i zmierzyłem jego napięcie wyjściowe... wynik jest następujący: otrzymałem 34-35 V max (mowa tu o napięciu stałym) a z kondensatorem napiecie wynosilo 44,5 V to jest 10V różnicy!!!
Kto potrafil by wyjaśnić to zjawisko? Dodam że dokonałem również pomiaru napięcia sieciowego ktore wynosiło 250V +- 2V przed jak i po teście...
Jeden chyba całkowicie rozwiazuje problem... wypiołem kondensator stabilizujący w zasilaczu (50V 10 000uF) i zmierzyłem jego napięcie wyjściowe... wynik jest następujący: otrzymałem 34-35 V max (mowa tu o napięciu stałym) a z kondensatorem napiecie wynosilo 44,5 V to jest 10V różnicy!!!
Kto potrafil by wyjaśnić to zjawisko? Dodam że dokonałem również pomiaru napięcia sieciowego ktore wynosiło 250V +- 2V przed jak i po teście...